Puderlagg: Völkl Katana eller Dynastar Legend

Wrede89

Ny medlem
Tjenare grabbar och tjejer! Jag ska köpa nya laggs inför säsongen i Verbier och funderar på Völkl Katana eller Dynastar pro legend XXL

Är det någon som har någon som helst erfarenhet av dessa puderplankor:D

Är det någon som har andra tips så hör jag gärna på.

mvh

Oscar

Kantana är en en brutalt bra skida att åka på. Men har tyvärr haft lite kvallitetsproblem förra året. Fixat tills i år? Kanske.. Dom brukar vara tillmötesgående när de gäller reklamation i alla fall.

Legend är lite mer av en "kötta genom vad som helst" skida.
Kan bli väldigt mycket skida för den som inte är van eller har kraften.
Inte lika lekfull, men kanske det bästa du kan ha när de är stort, brant och högt!

Jag skulle rekommendera att om du köper ett par XXL så provåker du först, alternativt vet vad du vill ha, men isåfall hade du ju inte gjort ett inlägg här i forumet.

Det är en bred,styv och rak skida. Dvs den kräver teknik och styrka för att köras.

katanan är riktigt bra avvägd i känslan att åka på, men mina erfarenheter med kvaliteten är rent ut sagt helt urusel och under all kritik. Så av den anledning kan jag inte rekommendera den skidan. Jag vet att andra haft problem, men jag vet också många andra som inte haft några problem.

Annars tycker jag du ska kolla på hendryx rhino chaser! Den kostar ju en hel del men det är en riktigt bra skida. Funkar lika bra i djupt puder som slask eller stenhårt. Trots att den har 118 i midjan så funkar den riktigt bra i pisten också.

FF sa:
Jag skulle rekommendera att om du köper ett par XXL så provåker du först, alternativt vet vad du vill ha, men isåfall hade du ju inte gjort ett inlägg här i forumet.

Det är en bred,styv och rak skida. Dvs den kräver teknik och styrka för att köras.

katanan är riktigt bra avvägd i känslan att åka på, men mina erfarenheter med kvaliteten är rent ut sagt helt urusel och under all kritik. Så av den anledning kan jag inte rekommendera den skidan. Jag vet att andra haft problem, men jag vet också många andra som inte haft några problem.
på vilket vis var den urusel? vad hade du för problem med den, exempel?

De problem som nämns rörande Katana är främst att den lilla plastpluppen, eller Powder Channel som Völkl kallar det, spricker och orsakar en delaminering som sprider sig in i skidan. Det pratas även om att spannet förändras från rakt till lite rocker efter användning och att spannet skiljer sig mellan olika par och ibland tom mellan skidorna i samma par. Jag har ett par Katana som har gått ungefär tio dagar och jag har inte sett någon tendens till delaminering än. Däremot så har paret lite tailrocker nu, och det hade dom inte från början. Dock får man komma ihåg att många skidor tappar lite i spann efter ett tag, men då märks det inte eftersom de har en hel del spann att ta av. Katanan är i de flesta fall helt rak i original och då ser man även små variationer i spannet bättre än på en skida som är spannad.

Skillnaden annars mellan XXL och Katana är riktigt stor. XXL är stor, lugn och rak i känslan medans Katanan är klart mer svängvillig och "carvig", men också lite mer hackande i pressad sladd på hårt underlag.

Ett litet tillägg till MnO:s som vanlig utmärkta inlägg.

Jag upplever att belagen på mina Katana är ovanligt tunna och kännsliga för stenkänning. Men som jag har förstått det gäller det för Völkl generellt, eller har jag fått detta fel för mig?

/JN

vet inget om katanan førutom att ff sabbade dom på två røda, men det ryktas om att dynastar bygger xxl i 185 cm, speciellt framtagen før lite mindre biffiga åkare, bla, har jag hørt att jon larsson bytte från 195 till 185 cm før att dom var roligare att åka på,
det viktigaste ær ju inte att ha størst skidor i liftkøn utan roligast på berget

AndySmith sa:
vet inget om katanan førutom att ff sabbade dom på två røda, men det ryktas om att dynastar bygger xxl i 185 cm, speciellt framtagen før lite mindre biffiga åkare, bla, har jag hørt att jon larsson bytte från 195 till 185 cm før att dom var roligare att åka på,
det viktigaste ær ju inte att ha størst skidor i liftkøn utan roligast på berget
XXL:en fanns ju redan förra året i 187cm om det är den du menar. Det är knappast några rykten utan ren kataloginfo i så fall.

Jag är 195 lång så det är nog 194 som gäller för mig, men jag är osäker på xxl. Jag har inte åkt på fatskis så mycket egentligen. Är det stor skillnad mellan pro legend och pro legend XXL, är det samma skida fast mindre eller?

jag var och tittade på 08/09katanan och den lilla plasttailen var kvar:( men jag undrar om völkl har fixat felen eller om det är samma skida igen? vad tror ni?

Vad tror ni om völkl gotama, är inte den väldigt lik katanan ?

Är detta din första säsong? Isåfall är helt enkelt XXL fel skida för dig. Börja om från början och kolla på medelstyva skidor med svängradie runt 20-30m beroende på hur svängiga du vill skidorna skall vara. Detta är min åsikt.

Ska skidan vara ditt enda par skidor?

FF sa:
Är detta din första säsong? Isåfall är helt enkelt XXL fel skida för dig. Börja om från början och kolla på medelstyva skidor med svängradie runt 20-30m beroende på hur svängiga du vill skidorna skall vara. Detta är min åsikt.

Ska skidan vara ditt enda par skidor?
japp det är första. jag börjar också tro att xxl är fel för mig. men vlka skidor skulle du rekomendera?

Wrede89 sa:
japp det är första. jag börjar också tro att xxl är fel för mig. men vlka skidor skulle du rekomendera?
Den vanliga LP:n i 190cm är en mycket bra skida som är betydligt smidigare än XXL. Börja med den eller något liknande och bygg sedan ett quiver runt den. Det är klart tveksamt om du behöver någonting mindre än LP:ns 100mm, men du kommer förmodligen att känna suget efter någonting fetare efter en stund.

LP 190 + Völkl Kuro hade jag valt för en alpsäsong om jag skulle åka i år.

Det sägs också att 187-modellen av XXL ska vara styvare än fullängdaren, om det stämmer har jag inga personliga erfarenheter av. Någon som har förstahandsinfo? Hasse?

MnO sa:
Wrede89 sa:
Den vanliga LP:n i 190cm är en mycket bra skida som är betydligt smidigare än XXL. Börja med den eller något liknande och bygg sedan ett quiver runt den. Det är klart tveksamt om du behöver någonting mindre än LP:ns 100mm, men du kommer förmodligen att känna suget efter någonting fetare efter en stund.

gotaman då?

Wrede89 sa:
MnO sa:

gotaman då?
Den ryms i begreppet "något liknande ovan". Gotama -09 tycker jag är den bästa Gotaman hittills. Den är riktigt rapp i pisten och har ett bastant, men ändå lätthanterligt svar i skäret.

Senast ändrad:
om du är lite sugen på gotaman så kan jag isf tipsa om 4frnt VCT 189, tror jag är en gotama med högre kvalitet...

PNyberg sa:
om du är lite sugen på gotaman så kan jag isf tipsa om 4frnt VCT 189, tror jag är en gotama med högre kvalitet...
Vad är det för problem med kvaliteten på Gotama? På mina 07/08 har ena Buddhan spruckit (dom är iofs också dåligt påklistrade) men belagen verkar tåla rätt tuff behandling och jag ser inga tecken på att konstruktionen i övrigt skulle vara sämre än något annat som finns på marknaden.

Tänkte bygga vidare lite på denna tråd då jag går i lite liknande funderingar som trådskaparen... Har åkt ett par år på Fischer Watea som jag gillar. Men det är dags att gå vidare nu. Har då tänkt att gå upp lite i bredd o ev. även längd. Är 192cm o väger in på 93-94kg. Är inte tokduktig men tyngden gör ju sitt o jag vill gärna ha skidor som pallar fart o vill inte att det ska vara skidorna som sätter gränsen. Har då alltså funderat på Dynastar XXL, Katana, Nordica Blower och såg nu även att Rossignol kommer med nån ny. SC 108 tror jag den hette. Vad tror ni? Skidorna är tänkta att åkas som varjedagskida i alperna. Man vill ju självklart testa. Kan man förvänta sig att tex ovan nämnda skidor finns på testhelg i Sälen?
Tips o råd mottages tacksamt /emil

Kiels sa:
PNyberg sa:
Vad är det för problem med kvaliteten på Gotama? På mina 07/08 har ena Buddhan spruckit (dom är iofs också dåligt påklistrade) men belagen verkar tåla rätt tuff behandling och jag ser inga tecken på att konstruktionen i övrigt skulle vara sämre än något annat som finns på marknaden.
De har väl haft problem med deras träkärnor och med belagen att dom har varit väldigt ojämna har jag för mig.

simeil sa:
Tänkte bygga vidare lite på denna tråd då jag går i lite liknande funderingar som trådskaparen... Har åkt ett par år på Fischer Watea som jag gillar. Men det är dags att gå vidare nu. Har då tänkt att gå upp lite i bredd o ev. även längd. Är 192cm o väger in på 93-94kg. Är inte tokduktig men tyngden gör ju sitt o jag vill gärna ha skidor som pallar fart o vill inte att det ska vara skidorna som sätter gränsen. Har då alltså funderat på Dynastar XXL, Katana, Nordica Blower och såg nu även att Rossignol kommer med nån ny. SC 108 tror jag den hette. Vad tror ni? Skidorna är tänkta att åkas som varjedagskida i alperna. Man vill ju självklart testa. Kan man förvänta sig att tex ovan nämnda skidor finns på testhelg i Sälen?
Tips o råd mottages tacksamt /emil
Om SC108 är exakt ett par B-Squad med mer sväng och mer flyt så kommer det vara den stadigaste skidan du hittar i en vanlig butik. Sj kört på B-Squad 189 och i djup snö gällde det att få upp ganska mkt fart innan man kunde börja tänka på sväng.
I uppkörd snö så gick dom som ett tåg och i rrrikitgt slagigt underlag ( whistler bowl 2 dagar efter dump, alltså pucklar eeeeverywhere) så kan du cruisa ner medan du läser Skier och dricker en kopp té. Skidan saknar allt vad fartbegränsningar heter.

Om du kikar på de skidorna kanske du även borde slänga ett öga på Kästles MX108. Även den ett riktigt monster som du kommer kunna bomba med var du vill.

Ännu en skida du borde kika på (om du ska till staterna ..endast) är PM Gear 192bro. Folket på TGR är lyriska över den här skidan. Dom kallar den för en uppgraderad XXL. Stor, snabb, trygg och rolig.

Völkl Gotama kommer inte vara någon skida du blir missnöjd med iaf, jag har fortf. min 05/06 i quivern. Strålande kvalité och mkt stor tail på den årsmodellen, perfekt för att skaka av sig gendarmeriet.
Carvar fint, inte jättemjuk så kanterna nyper till rätt bra när man är ute o vinglar på nåt isigt parti mellan stenarna. Helt okay bredd, inga problem med flytet bara man har balansen, funkar fint i både puder och halvtråkiga förhållanden, 30+ meter i svängradie sparar benen i långa åk. Enda nackdelen är att den årsmodellen väger fläsk och är halvt omöjlig att få ner i facken på äggliftarna.
Alla dagar är inte puder och lycka och vill man ha en stabil kamrat alla dagar vill man ha nåt som funkar att småcarva med och även går att lita på när man vinglar på isiga kammar.
Har kört rätt mkt lagg men denna skida med några år på nacken är nog fortfarande en av dom bästa skidor jag åkt.

PlunTzkY sa:
Völkl Gotama kommer inte vara någon skida du blir missnöjd med iaf, jag har fortf. min 05/06 i quivern. Strålande kvalité och mkt stor tail på den årsmodellen, perfekt för att skaka av sig gendarmeriet.
Carvar fint, inte jättemjuk så kanterna nyper till rätt bra när man är ute o vinglar på nåt isigt parti mellan stenarna. Helt okay bredd, inga problem med flytet bara man har balansen, funkar fint i både puder och halvtråkiga förhållanden, 30+ meter i svängradie sparar benen i långa åk. Enda nackdelen är att den årsmodellen väger fläsk och är halvt omöjlig att få ner i facken på äggliftarna.
Alla dagar är inte puder och lycka och vill man ha en stabil kamrat alla dagar vill man ha nåt som funkar att småcarva med och även går att lita på när man vinglar på isiga kammar.
Har kört rätt mkt lagg men denna skida med några år på nacken är nog fortfarande en av dom bästa skidor jag åkt.
du skrev "inte jättemjuk"!? kan du bygga vidare på det,
jag funderar starkt på Gotaman men jag väger en hel del (ca 95 kg exklusive utrustning)
och är lite rädd för att den viker sig för mig, jag trivs inte alls bra på för mjuka plagg

/W

4FRNT VCT ska tydligen vara rackarns lik Goatsen men med den skillnaden att den är styvare...

Tillbaka
Topp