puderskida för japansk puder

15jakob

Ny medlem
Hej

jag har kollat lite på salomon rocker 2, atomic benchetler och armada JJ. jag undrar vilket skida ni tror är bäst för japanska skidorter (inte så svåra backar, mest skog, och väldigt mycket pudersnö). jag har endast åkt på JJ, och tyckte att den var bra, men jag har hört att dom andra också är bra skidor. jag behöver bara en skida för puder, jag har redan en som är för pisten och parken. om ni tycker att jag ska kolla på någon annan skida så säg till :) jag är 185cm och väger 60kg
/Jakob

JJ skulle jag säga är kvickare i skogen tack vare omvända spannet, men opusen skulle fungera bättre allround och även ha mer flyt; större yta och effektivare rocker design.
För lite kant på JJ, känns mer som snowblades än skidor.

Bents/Rocker2 vet jag inget om, har aldrig sett eller rört skidorna.

Åkte bl.a Rocker2 i japan i februari. 172/65 och åkte på 192. Skulle jag göra om det skulle jag välja 184 då den sannolikt blir skojigare och kvickare. 192 känns dock riktigt bra i uppkört och lite "större" åkning. Mtp din vikt och att du främst söker en skida för skog skulle jag säga 184, men det beror på vad du är van vid att åka på rent längdmässigt.

Senast ändrad:
Rocker2 i 192 är en sån jävla allrounddräpare så det är löjligt om man inte är alltför stor. Jag väger 10kg mer än snej men räknas väl fortfarande som lilleputt med tanke på storleken på skidan. För dig som är lätt skall fluffa runt i Japan är nog 184 bäst.

Jag tror att Rocker2 184, Line Opus och Moment Bibby Pro 184 är vettiga och hyffast lättillgängliga val.

Köp inte JJs om du ska till japan! För små! Körde själv runt på ett par völkl Kuro mina två månader där. Mer lagom skida, hörde om en som hade völkl kuro som sin lilla skida i japan. Hade möjligheten att testa runt massa skidor. Bl.a. Rocker 2, Shiro, Pontoon, JJs, hellbent etc. i den japanska snön (kört på vissa av dem på andra platser med annan snö) Kort sammanfattning. Kuro och pontooner landar allt av sig själv, går knappt att tummla frammåt. Riktigt bra i skogen båda två. Pontooner kan inte carva alls, kurosar förvånandsvärt bra. Shiro exakt som kuroas, fast lite mindre. JJs för små, som sagt, men rappa i pisten. Hellbent även de rappa den extrema rockern gör det jobbigt när man ska ut och tura samt alla transporter som finns i japan. Rocker2 var en kul skida, Snabb och bra överalt på berget. Något lätt där fram enligt mig, mer bärighet med pontoonerna och kurosar. Måste dock varna för de två sistnämda, Med så breda skidor tar knäa duktigt med stryk, kunde inte gå ner på huk sista tre veckorna. Knäna svullnade rejält, därför kanske rocker 2, shiro eller liknade kan vara att föredra då man har nästan lika kul, men inte sliter ut sig lika mycket.

Sitter och funderar lite på japan jag med, vad tror ni om ett par Obsethed? Känns som om dom borde göra jobbet helt ok med sin rocker?

Jag har en till utmanare i den här kategorin:
Blizzard Gunsmoke i 186. Löjligt lekfulla, underbar rockerkurva och bra överlag. Mina absoluta favoriter hittills tillsammans med Moment Bibby Pro i 190.
180cm/80kg själv.

Bent Chetler är som gjorda för Japan, tajt, träd, mycket löst, har kört på dom två tidigare vändor i Japan och i år R2. Hatten av för R2 men BC:arna är helt underbart roliga så jag lägger min röst på dem, väger du (endast) 60 föreslår jag 183 (kanske 192 BC) resp 184 cm (tveksamt 192 R2).

Har även funderat lite över hellbentsen men känns som ett stort steg att gå ifrån 101mm i midja till vad dom nu är på. Men ska ta och se över alla tipsen jag fått.

Tack så mycket för hjälpen!

JohnnieF sa:
Har även funderat lite över hellbentsen men känns som ett stort steg att gå ifrån 101mm i midja till vad dom nu är på. Men ska ta och se över alla tipsen jag fått.

Jag åkte på hellbent drygt en vecka förra året i Japans djupa puder och hade sjukt sköna dagar. Verkligen rätt skida för den snön och jag skulle inte välja något smalare om jag skulle åka tillbaka :)
Åkte på 190cm hellbent..
Min vikt är 75kg/189cm

Jag tänker, som antagligen många andra, att den vanliga JJ blir för liten för Japan.
120mm i midjan minst. Finns ingen anledning till att gå under det!

JohnnieF sa:

Skit i Hellbent, blytunga skidor är inget för japanskt puder. Eftersom den mesta åkningen i Japan sker under trädgränsen skulle jag prioritera kvicka, lätta skidor med mycket pop och rocker. Själv tycker jag runt 120 mm räcker rätt bra, roligt att åka lite nere i snön ju. :)

Senast ändrad:
En dag ska jag också åka till Japan och åka skidor...

Du har ju faktiskt inget att förlora på det, så det kan vara klokt :) Det värsta som kan hända är väl att 10/11 fortfarande finns kvar och då dippar ännu mer i pris ^^

Jag hade inte rekommenderat dig att gå på något så brett som hellbent. Har några kilo mer än dig och min erfarenhet av skidor som är rejält breda (närmare 130 och bredare) är att det blir för mycket bärighet. Låter kanske något lustigt men bärytan du har gör landningar hårda. Rejält hårda. Kan jämföra en dag då jag teståkte på Fatypus friåkningsskidor (har för mig att de var 113, 126 samt 140 breda i midjan) i bottenlöst. Snön hade inte den lägsta densiteten jag har upplevt men jag sjönk ner ordentligt på fullrockade 126 midjor och fick jobba för att hålla tiprockade 113 midja uppe. 140 midjan överraskade mig ordentligt, landningar som var rena drömmen med de andra skidorna (och de jag skidor jag vanligtvis åkte på) blev direkt hårda och kändes långt från de puderlandningarna jag såg.

Åkare med låg vikt och jättebreda skidor är i min värld ingen bra kombination. Jag råder dig att inte kika på så mycket bredare än ~125 såvida du inte går för rev/rev eller liknande där bärytan blir mindre än på en skida med hyggligt traditionell form.

Ok! Notera även att jag inte är TS, jag är 184/75-80 lite drygt skulle jag tro.
Kört på ett par Skilogik Ullr's Chariot denna säsongen har kört mycket puder med dem men är ute efter nått som håller mig flytande utan att jag måste jobba fruktansvärt hårt och åka fortare än alla andra för att behålla det. Så egentligen är det bara nått med rocker och lite bredare midja som intresserar mig, men jag har fått lite att tänka på här nu med alla svar! Ska gå igenom allt noga, trots allt rätt långt kvar tills nästa vinter men kan vara bra att ha lite i bakhuvudet när man väljer framöver!

JohnnieF sa:
Kört på ett par Skilogik Ullr's Chariot denna säsongen har kört mycket puder med dem men är ute efter nått som håller mig flytande utan att jag måste jobba fruktansvärt hårt och åka fortare än alla andra för att behålla det. Så egentligen är det bara nått med rocker och lite bredare midja som intresserar mig, men jag har fått lite att tänka på här nu med alla svar! Ska gå igenom allt noga, trots allt rätt långt kvar tills nästa vinter men kan vara bra att ha lite i bakhuvudet när man väljer framöver!
Finns många bra skidor att välja på. Lättare om du ger oss lite mer info. Så som åkstil, vad du tycker om skidorna du åker på idag. Vilka egenskaper prioriterar du mest på ett par puderplank? Lätta, carvar, flyter som fan, lätta att hantera, stabila i landningar, riktningsstabila etc..

Jag har inga direkt krav, en som jag bodde med i Frankrike körde på ett par obSETHed och dom verkade jävligt bra! Har mestadels kört offpist denna säsongen och då har det blivit i skogen. De enda egenskaperna jag egentligen söker är något som flyter bättre och jag vill inte ha dem för feta, blev något inspirerad av hellbentsen från någon nimbusfilm men tror jag vill hålla mig till max 120 i midja känns vettigare. Jag gillar styva skidor och gärna kvicka i svängarna, skulle nog vara det enda jag kan komma på för tillfället.

Du kan ju få ganska mycket lekfullhet bara genom att inte välja ett par tunga K2-skidor! Det finns många roliga, spännande och nyskapande märken som prismässigt ligger bättre till än de stora företagen. You do the googling...

JohnnieF sa:
Där det ju Skilogik Rock Star du ska ha! Kort radie (precis som Chariot), fetare (117 mm), mycket rocker, grymt flyt. Jag har kört den hela vintern i Japan och den är optimal för skogarna där. Trivs du på Chariot går du inte fel med Rock Star!

Jag har faktiskt funderat på den, men är inte den lite lik JJn? Nu när du ändå är på tråden, turar man mycket där borta? Skilogik brukar väll vara rätt tunga så de är väll inte optimala för att tura med?

JohnnieF sa:
Jag har faktiskt funderat på den, men är inte den lite lik JJn? Nu när du ändå är på tråden, turar man mycket där borta? Skilogik brukar väll vara rätt tunga så de är väll inte optimala för att tura med?
Nej, den har helt annat flex och beter sig annorlunda på snö. Aningen fetare också, men marginell skillnad.
Jag turar en del, men det varierar med ort.
Skilogik är väl överlag rätt lätta skidor skulle jag säga. Chariot är den som är tyngst i förhållande till sin storlek, då den innehåller mer trä och mindre karbon. Har du 188:an är Rock Star 188 ca 500 gram lättare.

Ok, ja Rock Starsen känns som en skida jag skulle vilja köra på. Sen är det bara om jag ska köra på turbindningar eller ett par schizo. Men det kan jag se lite längre fram helt klart!

JohnnieF sa:
Ok, ja Rock Starsen känns som en skida jag skulle vilja köra på. Sen är det bara om jag ska köra på turbindningar eller ett par schizo. Men det kan jag se lite längre fram helt klart!
Dock om du gillar styva plank är väl isf Bomb Squaden en skida som skulle passa dig bättre. Jag har förstått det som att Rockstar är en relativt mjuk skapelse.
Andra skidor som borde vara intressanta för dig är:
Moment Night Train 186. Kvickt och lättkört, flyter som en kork. Styvare än RockStar men mjukare i tip o tail än Bomb Squad.
4frnt Renegade 186. Kvicka skidor med mer betoning på charge. 122mm under foten och helt omvänt spann som matchar radien.

Verkar som att det blir ett par night train, men det jag undrar nu är om det är värt att vänta till 12/13 modellerna släpps och ta hem en 196centimetare istället för att köpa en 11/12 186? är 183cm och väger 75kg.

Nä, Rock Star är inte så mjuka. Ska man lattja i skogen i Japan hade jag valt Rock Star och inte Bomb Squad. BS hade jag tagit till stora öppna ytor men Japan är så omväxlande körning att jag tror mer på RS.
Själv hade jag vansinnigt kul på Depth Hoar men så väger jag ju 80+ också...

Tillbaka
Topp