Puderskidor för tjejer?

Annikaa

Ny medlem
Puderskidor för tjejer?
Hejsan!

Vi har bestämt oss för att göra en säsong i Alperna och då ska det självklart åkas massor med puder! Mitt problem är att jag känner mig väldigt vilsen i "puderskidordjungeln".Jag har läst runt i tidningar och tittat på internet men de flesta skidor som är med i tester mm är för killar.
Jag är 163 lång och väger ungefär 60kg, och är lite osäker på hur långa och breda skidor jag vågar välja?
Skidorna jag letar efter ska vara ett par rena offpistskidor med rocker och jag vill ha ett par lättsvängiga och "lekiga" skidor, som funkar bättre att trixa med i skogen än att bränna på i 200km/h med.

Om jag väljer ett par kortare killskidor, säg i 170-175cm, tror ni jag kommer tycka att dessa är för hårda?
Åkte förra säsongen på ett par Rossignol Attraxion 6 och tyckte dessa va lite för mjuka. Min åkstil är väl inte världens mest aggresiva men lite fart är aldrig fel :)

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Puderskidor för tjejer?
Kanske skulle prova Armada JJ i 175? Tror dom skulle kunna vara riktigt roliga och lättåkta.

Puderskidor för tjejer?
Armada JJ 175 cm och 4FRNT CRJ 164 eller 172 cm kommer göra dig glad och lycklig!
JJ är mycket lätta och lättsvängda. Välj CRJ om du vill ha en stabilare skida som håller för hårdare åkning.

Puderskidor för tjejer?
Line Pandora 172 är en skön skida för tjejer i din storlek. Bra flyt, lättkörd och rolig.

Korta killskidor kan funka mycket bra, det är väl bara att prova sig fram. De flesta tjejer jag brukar åka med kör på killskidor och klagar inte. Black Diamond Megawatt 178 verkar vara populärast i det lägret förutom Pandora då.

Puderskidor för tjejer?
Tjena Annika .
Min tjej kör på K2 pontoon 169 och är supernöjd. Hon är 161 1/2cm ( en halv cm är tydligen viktigt) och väger strax under 60 kg. Hon är ingen fartfantom och gillar att glidarunt mer än agresiva åk. Så det är en skida som hon rekomenderar. MEN den funkar bara som puderskida. Ska du ah en allround välj ngt annat.
Hennes bästa kompis ( hon är också 161cmlång ca 60kg ) kör på 169cm hellbent och säger samma sak. Som puder/lekskida är det bara rock`n roll. Båda är väldigt lättkörda. MEN som sagt dom är för puder. Vid hårt underlag är dom lite mer krävande och inte lika lättåkta längre.

hoppas att du hittar rätt i djungeln.

Puderskidor för tjejer?
http://tv.powdermag.com/tv/548/vendor-548-media-20316-0-1-title-K2-|-2010-Powder-Buyers-Guide.html

http://tv.powdermag.com/tv/548/vendor-548-media-20318-0-1-title-Line-|-2010-Powder-Buyers-Guide.html

Där har du två videobeskrivningar av två olika damskidor. Finns även en beskrivning av Lineskidan på http://lineskis.com/skis/pandora

Min tjej kör på Fat Love (tror jag det är) vilket är tidigare model av K2skidan i videon. Hon är jätte nöjd men den skidan är rätt allround och inte någon ren puderskida.

Hoppas klippen är till hjälp. Du kan även kolla in Armada JJ och CRJskidan där. Körde själv CRJskidan förra året och tyckte den var riktig rolig. Kommer köra på den i år som en lekfull skida för alla dagar.

Puderskidor för tjejer?
Va gulliga alla är, tack så jättemycket allihop!
Å jaa, Patrik L, när det gäller längd är den där halva centimetern viktig! :D

Puderskidor för tjejer?
Jag är själv en ganska liten tjej - 157cm och 57kg. Jag har ett par Line EP Elizabeth. De har samma mått som line Pandora och är lite styvare.

Jag jobbar i skidbutik och har testat rätt mycket skidor - och då oftast kortaste killmodellen. Det brukar funka super, visst det kan va jobbigt, men det är mycket roligare att åka på bra grejer och man vänjer sig.

I övrigt skidor som jag gillar har provåkt och tyckte funkade -
Black Crows Navis 175
K2 Obsethed 169
Dynastar Mythic Rider (mer allround men ändå)174
Völkl Mantra 171

Sen provade jag även att köra på ett par Salomon Czar 182, skidorna var ok, men och köra på 29cm för långa skidor var att ta i.

Puderskidor för tjejer?
Kanske Völkl\'s Kiku kan vara något? Den är ju exakt likadan som nya Gotaman, (106mm midja och rocker) fast med tjejigt motiv och kortare längder såklart..

Puderskidor för tjejer?
vicksson sa:
Jag är själv en ganska liten tjej - 157cm och 57kg. Jag har ett par Line EP Elizabeth. De har samma mått som line Pandora och är lite styvare.
Sorry men Pandora är kvinnliga varianten av Line SFB. Ett mycket bra vaä för övrigt till en tjej. Finns i 152, 162 och 172 cm..

Puderskidor för tjejer?
Mannen-som-surfar sa:
vicksson sa:
Sorry men Pandora är kvinnliga varianten av Line SFB. Ett mycket bra vaä för övrigt till en tjej. Finns i 152, 162 och 172 cm..
Sant... Men Elizabethen har samma dimensioner som Pandoran i 172. Det var mer det jag syftade på. Sen vet jag att Elizabeth är en Parkskida egentligen. Men för tjejer funkar den bra som puderskida, se dock till att de inte mittmonterar den som de gjorde med min... känns drygt att behöva borra om en helt ny skida. Det enda som jag inte är helt nöjd med är att tippen inte har någon rocker eller "spade" what so ever - just för att den är tänkt som parkskida.

Puderskidor för tjejer?
vicksson sa:
Sant... Men Elizabethen har samma dimensioner som Pandoran i 172. Det var mer det jag syftade på. Sen vet jag att Elizabeth är en Parkskida egentligen. Men för tjejer funkar den bra som puderskida, se dock till att de inte mittmonterar den som de gjorde med min... känns drygt att behöva borra om en helt ny skida. Det enda som jag inte är helt nöjd med är att tippen inte har någon rocker eller "spade" what so ever - just för att den är tänkt som parkskida.
Line Pandora är tjejvarianten av SFB i alla längder och har ingenting med Elizabeth att göra överhuvudtaget längre.

Pandora har ju Early Rise som är en variant av rocker.

Som sagt till trådskaparen kolla på den....

Puderskidor för tjejer?
Mannen-som-surfar sa:
vicksson sa:
Line Pandora är tjejvarianten av SFB i alla längder och har ingenting med Elizabeth att göra överhuvudtaget längre.

Fybubblan va orättvist att tjejvarianten får rocker! Ge mig jämställdhet och rocker på Bacon!

Puderskidor för tjejer?
Mannen-som-surfar sa:
vicksson sa:

Nej, men det var så gällande modellerna 08/09

Puderskidor för tjejer?
Jarle sa:
Mannen-som-surfar sa:
vicksson sa:

Fybubblan va orättvist att tjejvarianten får rocker! Ge mig jämställdhet och rocker på Bacon!
håller med. hade SFB haft rocker hade det varit guld (tycker jag som är en decimeter för lång för pandoran)
knäppa line.

Puderskidor för tjejer?
Äsch. Passar på att låna tråden lite.

Säg att tjejen (jag) är 178 lång/57 kg, kör bra men är ganska klen i benen.
Vilka skidor skulle jag kolla på då?
(Rena rockerlagg, nu har jag ett par K2 Nancy 179 som everydayskidor, och hellre lättsvängda och lekfulla än 110 blås nerför en colouir om man säger så)
Jag blir osäker i och med att jag är lång men lätt.

Puderskidor för tjejer?
Heddious sa:
Äsch. Passar på att låna tråden lite.

Säg att tjejen (jag) är 178 lång/57 kg, kör bra men är ganska klen i benen.
Vilka skidor skulle jag kolla på då?
(Rena rockerlagg, nu har jag ett par K2 Nancy 179 som everydayskidor, och hellre lättsvängda och lekfulla än 110 blås nerför en colouir om man säger så)
Jag blir osäker i och med att jag är lång men lätt.
Tänk på att rockerlagg blir kortare iom rockern. Kanske nått runt din egen längd? 179 Pontoon, 179 Hellbent, 182 BentChetler, 178 BD Megawatt eller nått dylikt?

Puderskidor för tjejer?
Heddious sa:
(jag) är 178 lång/57 kg, kör bra men är ganska klen i benen.
med 57kg klen i benen tycker jag 172cm låter som en utmärkt längd.

det här med att man ska ha långa skidor har mest med stabilitet när man plöjer på o kör hårt o göra och i den katergorin hamnar du ju inte ändå som du sagt

Puderskidor för tjejer?
hejhej, orkade inte läsa vad alla skrev så någon har förhoppingvis redan skrivit detta men då instämmer jag bara. Jag hade köpt roxys version av rossis (quicksilver äger båda företagen) S7 eller den kortare S7an. Min tjej kompis kör på den korta S7an (roxys är ny för i år) och älskar den- jag själv kör på S7 188.

Puderskidor för tjejer?
min tjej kommer åka på pandora 162cm i vinter ! hoppas hon blir nöjd !

dock så har väl inte pandora "tip-rocker" utan early rise som line så fint kallar det ? och det har ju sfb också som jag åker på ! annars måste jag köpa nya skidor i vinter...:)

tjejen kan ju inte få åka med rocker och jag utan ?

Senast ändrad:
Puderskidor för tjejer?
LawndartGustav sa:
Heddious sa:
(jag) är 178 lång/57 kg, kör bra men är ganska klen i benen.
med 57kg klen i benen tycker jag 172cm låter som en utmärkt längd.

det här med att man ska ha långa skidor har mest med stabilitet när man plöjer på o kör hårt o göra och i den katergorin hamnar du ju inte ändå som du sagt
Dock kör hon redan på 179 Nancy så jag förutsätter att hon klarar dom bra och rockerlagg blir automatiskt kortare tack vare rockern.

Puderskidor för tjejer?
Utter sa:
Dock kör hon redan på 179 Nancy så jag förutsätter att hon klarar dom bra och rockerlagg blir automatiskt kortare tack vare rockern.
jo jag vet men många tjejer och andra för den delen kör på skidor som är för långa för att dom lyder vad killar (läs pojkvänner och pappor ;) ) säger.
som du vet är ju k2s 179 1cm kortare än völkls 185.

jag tycker iaf att du borde köra på en kortare skida om du vill en en lekfull och kul skida!
desto bredare den blir desto jobbigare blir den i trånga lägen och det är inte kul att ha en för lång skida man måste jobba för mkt med, med 172 får du en längd du kan göra vad du vill med istället =)

lycka till!

Puderskidor för tjejer?
Sant sant, det vet hon förhoppningsvis med sig själv iaf.

Enkelt egentligen, känns Nancyn precis lagom eller tom väldigt lätthanterade så satsa på ett par rockerlagg runt samma längd (~178-185cm).
Är det så att dom känns lite långa och otympliga så gå ner ett par cm (5-10cm kanske, beroende på rockerform, tiprocker kortare och fullrocker längre).

Puderskidor för tjejer?
För att fortsätta på temat "låna andras trådar för att få svar på dina egna frågor"

Jag har ett par Line Elizabeth sen förra vintern men funderar på att införskaffa ett par skidor till. Då jag utvecklat min åkning rätt rejält och nu ska göra ännu en säsong funderar jag på ett par styvare skidor (det säger inte så mycket med tanke på att Elizabethen är bland det mjukaste som finns.)

Sen är det även min sista säsong på ett tag och jag kommer efter denna vintern inte ha möjlighet att plocka vilka skidor jag vill varje dag. Så jag behöver nådot som även funkar att åka Pist med, även om det är rätt nedprioriterat, jag vill bara att skidan ska vara styv nog att bränna på med även i pisten. Så summan av kardemumman är att jag vill ha lite mer storbergsinspirerade skidor med någon stans mellan 95mm och 115mm i midja. Längd runt 170-175cm. Rocker eller ej, beror på skidan i övrigt.

Jag är 157cm och väger 56kg. Jag är van vid att åka på långa skidor, man har inte så mkt val om man är kort.

Skidor jag kollat på är:
Dynastar Pro Rider
Black Crows Navis
Head Jimi

Sen om någon har ett bra förslag på bindning. Jag har extremt små fötter och kör med bindningarna inställda någonstans mellan 9 och 11. Nu har jag Dynastar PX 14 Racing och gillar dem som fan, men om någon annan har något bra förslag så fram med det också.

Puderskidor för tjejer?
Ja den har jag också kollat på. Har funderat på den i combo med Duke, dock funderade jag på 174an. Provåkte 174 förra säsongen och den var grym. Tack för att du påminde mig!

Puderskidor för tjejer?
Kanske ska kolla den också då. Har egentligen en personlig issue mot tjejskidor, men det är mest för att jag tycker att de flesta är så otroligt tråkiga att åka i jämförelse med tjejskidor.

Funderade även på nya mantran. Är det nådon som vet om de löst kvalitetsproblemen med den?

Puderskidor för tjejer?
Jag tycker att Hendryx skall stå med någonstans i en sådan här tråd. Min fru kör på PH 172 och jag har åkt med många kompisar som testat PH, framförallt lite lättare åkare (60-70 kg), både tjejer och killar, både i Sverige och alperna. Hittills så skulle jag säga att alla har blivit både positivt överaskade av skidan och dessutom objektivt bättre skidåkare. Priset är en setback men å andra sidan behöver man ett par skidor mindre då de är utmärkta i pist (förutom blåis då man såklart måste ha något race-betonat). Saknar rocker men detta finns på andra Hendryx-lagg. Nödvändigheten av rocker känns dock lite mindre när man kört puder på PH. Jag är lite oklar på vilken annan skida som ligger närmast PH i åkupplevelse men om någon har en åsikt om detta så skulle det vara kul att höra, bättre OP-allround-skida har jag inte hittat.

Tillbaka
Topp