Pudertips och toppturer (Fr/Sp Pyreneerna plus övriga Spanien)

Hör med Johan om att byta namn på den? Till något mer informativt? Kanske missas av många i dagsläget?

Edit;
Snabbare än Lucky Luke, det går ju att byta namn själv på den. Om man så vill, önskar och allt sånt där.

Fortfarande grym tråd! Keep it up!

Senast ändrad:
Jibberisch sa:
Hör med Johan om att byta namn på den? Till något mer informativt? Kanske missas av många i dagsläget?

Edit;
Snabbare än Lucky Luke, det går ju att byta namn själv på den. Om man så vill, önskar och allt sånt där.

Fortfarande grym tråd! Keep it up!
Tack,,, har du nagot bra förslag till namnbyte?

Njeaje...är inne i min yrkesroll här..det vill säga, jag påpekar att något kan förbättras och drar sedan vidare utan att säga vad eller hur. Gjorde jag det skulle folk väldigt snabbt sticka hål på mitt luftslott.

Men försöker mig på ett undantag, något så när:

Plats/region/berg som behandlas i kombo med trådens syfte?

- "Pyrenerna, Cauterets - frågor och svar"
- "Puder i Pyrenerna, Cauterets - frågor och svar"
- "Pyrenerna, Cauterets, guide till pudret"
- "Pyrenerna, Cauterets, så lyckas du med en trevlig vistelse"
- "Pyrenerna, Cauterets, toppturer och andra äventyr"

Redan här börjar som sagt alltihop falla...som du märker. Istället borde jag ha sagt: "Sådär, då har du uppgiften och önskat läge. Bara å börja köra! Hepp hepp! Kontakta mig om något är oklart så svarar jag i mån av tid. Annars ser jag fram emot en demo om tre veckor." Här brukar jag svara i telefonen fast det inte ringer och gå raskt mot dörren.

Senast ändrad:
Jibberisch sa:
Njeaje...är inne i min yrkesroll här..det vill säga, jag påpekar att något kan förbättras och drar sedan vidare utan att säga vad eller hur. Gjorde jag det skulle folk väldigt snabbt sticka hål på mitt luftslott.

Men försöker mig på ett undantag, något så när:

Plats/region/berg som behandlas i kombo med trådens syfte?

- "Pyrenerna, Cauterets - frågor och svar"
- "Puder i Pyrenerna, Cauterets - frågor och svar"
- "Pyrenerna, Cauterets, guide till pudret"
- "Pyrenerna, Cauterets, så lyckas du med en trevlig vistelse"
- "Pyrenerna, Cauterets, toppturer och andra äventyr"

Redan här börjar som sagt alltihop falla...som du märker. Istället borde jag ha sagt: "Sådär, då har du uppgiften och önskat läge. Bara å börja köra! Hepp hepp! Kontakta mig om något är oklart så svarar jag i mån av tid. Annars ser jag fram emot en demo om tre veckor." Här brukar jag svara i telefonen fast det inte ringer och gå raskt mot dörren.
Tackar för förslagen, men tillsvidare haller jag namnet "Pudertips" da jag tycker att mer en 8650 visningar av traden sedan 5e feb känns väldigt bra, och att traden dessutom innehaller information om läget i Picos de Europa och Sierra Nevada, detta sporrar ju att skriva vidare sa länge det är snö att berätta om,

Idag ser det ut att varit en fantastisk dag med sol och ca -6° över hela pyreneerna, jävla skit att man har ett arbete att sköta,,, sa skidakningen inskrânker sig för närvarande till endast 2-4 dagar i veckan,,

Senast ändrad:
Onlytelemark sa:
Vi som gillar Pyreneerna ska vara glada att inte fler Skandinaver eller britter hittar hit, det är nog en anledning till att det är bra atmosfär här.
Och map detta kan du ju förklara hur du tänker när du gör Stora Drop of The Year på forumet...?

MarkusO sa:
Onlytelemark sa:
Vi som gillar Pyreneerna ska vara glada att inte fler Skandinaver eller britter hittar hit, det är nog en anledning till att det är bra atmosfär här.
Och map detta kan du ju förklara hur du tänker när du gör Stora Drop of The Year på forumet...?
Hur jag tänker? ja du den komentaren var nog vad som kallas ironi :) Jag delar gärna med mig av possitiva erfarenheter da speciellt fran relativt lätttillgängliga platser för svenska freeriders, Jag har ocksa erfarenhet av skidakning fran rätt suspekta ställen, men det känns meningslöst att redogöra för det hâr da det är dyrt och krangligt att ta sig till dessa ställen

Onlytelemark sa:
MarkusO sa:
Onlytelemark sa:
Hur jag tänker? ja du den komentaren var nog vad som kallas ironi :) Jag delar gärna med mig av possitiva erfarenheter da speciellt fran relativt lätttillgängliga platser för svenska freeriders, Jag har ocksa erfarenhet av skidakning fran rätt suspekta ställen, men det känns meningslöst att redogöra för det hâr da det är dyrt och krangligt att ta sig till dessa ställen
Ok. Skulle bara kolla.

Onlytelemark sa:
Hoppas att Jakbob som tydligen befinner sig i Pyreneerna sedan i onsdags har hittat bra skidakning, Jag hade en fantastisk eftermiddag i lördags och hann med 2 ak fran Pic du Midi varav det sista aket var ner till 800m i riktning mot Bagnéres-de-Bigorre, ett ak pa nästan 2100m fallhöjd,

Natten mot söndag började det snöa igen, och det kräksnöar just nu ner till 500m, med hopp om en sol imorgon, detta innebär ocksa att det är lite halvkaos pa vägarna da södra frankrike med bla Pyreneeregionerna har vinterlov denna och nästa vecka,

det Snöar även kraftigt i Picos de Europa och även i Rioja och massivet kring skidorten Valdezcaray som ligger lite sydväst om Pamplona
Jag fick riktigt bra åkning! Jag och min vän tog hyrbil från Barcelona och började med att åka till Viehla, där vi hade fått nys om ett boende för 15 euro per natt. Väl där blev vi väldigt väl bemötta och blev kvar i Valle de Aran hela veckan. En och en halvdag spenderades i systemet Baqueira Beret, två nätter och tre dagar spenderades uppe i bergen, i en(ett?) refugio. Refugio Saboredo hette det stället, kan kollas in på facebook.

Jaja, i vilket fall så är sammanfattningen; Riktigt mycket snö! Söndag-måndag snöade det mer, före det behövde man komma rätt så högt upp eller hitta skuggsidor. Fantastiskt landskap, fina berg, bra människor och riktigt härlig kultur. Har fått tura en hel del och fått ett par riktigt bra åk. För splitboardare finns det dessutom en mindre splitboard-community där nere som är riktigt vänliga och hjälpsamma. Bra vecka, trist att vara hemma.

Jakbob sa:
Onlytelemark sa:
Hoppas att Jakbob som tydligen befinner sig i Pyreneerna sedan i onsdags har hittat bra skidakning, Jag hade en fantastisk eftermiddag i lördags och hann med 2 ak fran Pic du Midi varav det sista aket var ner till 800m i riktning mot Bagnéres-de-Bigorre, ett ak pa nästan 2100m fallhöjd,

Natten mot söndag började det snöa igen, och det kräksnöar just nu ner till 500m, med hopp om en sol imorgon, detta innebär ocksa att det är lite halvkaos pa vägarna da södra frankrike med bla Pyreneeregionerna har vinterlov denna och nästa vecka,

det Snöar även kraftigt i Picos de Europa och även i Rioja och massivet kring skidorten Valdezcaray som ligger lite sydväst om Pamplona
Jag fick riktigt bra åkning! Jag och min vän tog hyrbil från Barcelona och började med att åka till Viehla, där vi hade fått nys om ett boende för 15 euro per natt. Väl där blev vi väldigt väl bemötta och blev kvar i Valle de Aran hela veckan. En och en halvdag spenderades i systemet Baqueira Beret, två nätter och tre dagar spenderades uppe i bergen, i en(ett?) refugio. Refugio Saboredo hette det stället, kan kollas in på facebook.

Jaja, i vilket fall så är sammanfattningen; Riktigt mycket snö! Söndag-måndag snöade det mer, före det behövde man komma rätt så högt upp eller hitta skuggsidor. Fantastiskt landskap, fina berg, bra människor och riktigt härlig kultur. Har fått tura en hel del och fått ett par riktigt bra åk. För splitboardare finns det dessutom en mindre splitboard-community där nere som är riktigt vänliga och hjälpsamma. Bra vecka, trist att vara hemma.
Härligt att höra att ni hade en bra vecka, Ett Bra val att stanna i Val de Aran när man kör fran Barcelona.
Refugo Saboredo känner jag till, den nas lätt fran Baquera/Beret, ligger pa ca 2300m om jag inte minns helt fel.

Efter min bummarsäsong i Baquera/Beret pa tidigt 80-tal groddes en ide i huvet pa mig och min skidpolare, att köpa en medelstor buss, hämta upp folk i Barcelona och köra dit snön var som bäst, tanken var att skidakare skulle hämtas upp pa La Prat lördag sedan skida under veckan varsomhelst i Pyreneerna, bo pa B&B och refuger, för att pa lördagmorgon âter vara i Barcelona och erbjudas en natt pa hotel för att sedan flyga hem söndagkväll, Barcelona är och var en stor nöjesmetropol av hög klass,

Men efter en kostnadskalkyl föll vara tankar i kras (unga och naiva) da för 30 ar sedan fanns inte lagprisflyg, marknadsföringsbiten tog en stor del av den totala ekonomin.

Men idag med billigare flyg, internet och diverse forum sa kan man nog na ut lattare, sa iden har dykt upp igen att erbjuda skandinaver typ "vi kör där snön är", ja fortfarande en dröm, men tanken finns,,

för vädret ser ut som att fram till nästa onsdag kommer det nederbörd främst i östra och centrala Pyreneerna,, 0-gränsen kommer till att börja med ligga pa ca 1200m för att pa lördag dra upp till 2000m, för att sedan pa onsdag med början i väster ligga sa högt som 2400m,, men det kan ändras,, uppdatering kommer

Senast ändrad:
Idag ser det ut som att det snöar i hela Pyreneerna samt i Picos de Europa,
Temperaturen just nu pa toppen av Pic du Midi är -11,5° med en kraftig vind fran väst

Vill man ha sol sa är det att titta söderut mot Sierra Nevada, där webcamen visar att solen nu skiner efter att det snöat i natt,,

Senast ändrad:
Wow Idag skiner solen i hela Pyreneerna samt i övriga Spanien, ett par grader minus,, ska idag hinna med ett par ak fran Pic du Midi i den snö som föll igar, för att imorgon förmodligen topptura nagonstans, var bästämmer vi ikväll , vindrikning och styrka far avgöra var,,

Senast ändrad:
http://www.skitour.fr/sommets/soum-couy,3287.html

En tur som gjordes igar var Soum Couy (Fr) 2315m, bilen parkerades pa 900m, pa med hudar och skidor direkt strax innan soluppgangen,, man kan passa pa och ta de lägre topparna nu medan det är mycket snö, hela nordsidan av Soum Couy är akbar med en bra lutning av ca 20-30° lätt att hitta skuggpartier, vi sag inga andra tecken pa att nagon akt före oss, fran toppen och ner kanske 300fallhöjdsmeter midjedjup kallsnö,, sedan övergick förhallandena till att bli "fostrande" helt vindstilla hela dagen, vid ankomst till parkering pa morgonen -4°, pa sen eftermiddag vid samma parkering +17°, som sagt, en kanondag

siten jag länkar till är kanon med förslag till toppturer i hela europa, med kartor och förslag till var ställa bilen refuger mm

Senast ändrad:
http://fr.snow-forecast.com/maps/dynamic/pyrenees
http://fr.snow-forecast.com/maps/dynamic/ib

Det ser ju onekligen riktigt bra ut till början av nästa vecka med mer snö och nollan ner till 100m i Pyreneerna och Picos de Europa, och ner till 1000m i Sierra nevada massivet i söder

Om det kommer luckor i molntäcket fran mitten av nästa vecka ska jag nog satsa pa en tur i öster, och Pic du Canigou 2784m, öster om toppen breder slättlandskapet ut sig och man har en fantastisk utsikt över medelhavet. Jag kommer nu att jobba i helgen för att klämma in rätt tillfälle för en tur som kommer att kräva en övernattning i refug, och det är enl väderprognosen möjligt att fa ca 2000m fallhöjd pa skidor,

Googla bilder för Pic du Canigou
http://www.google.fr/search?hl=sv&s...0.0.0.0.0..0.0...0.0...1ac..5.img.aT-n2a3Wapo

Och ni ser vilket vackert massiv det är,
En bra by att bo i för att tura i detta massiv är Prades mindre en 2tim30min med bil fran Barcelona

Senast ändrad:
Uppdatering för Sierra Nevada massivet!
det har de senaste 2 dagarna kommit 80cm snö fran ca 2500m, just nu regnar det pa 2100m men snöar pa 2700m, till helgen kan solen titta fram till och fran, men fran onsdag ser det ut som ett stabilt högtryck kan parkera, det kommer även att bli kallare redan i morgon,, OBS mycket stor lavinfara

Tack för en intressant tråd! Inte alls omöjligt att det blir en tur dit nästa säsong, synd bara ens polare är lite mer av pistråttor, men jag jobbar på dom... ;) Tänkte fråga en sak angående Sierra Nevada. Tanken är att vi ska till området i början av juni. Finns det möjligheter till glaciäråkning där då, eller det är bara sommaraktiviteter som gäller?

macmac sa:
Tack för en intressant tråd! Inte alls omöjligt att det blir en tur dit nästa säsong, synd bara ens polare är lite mer av pistråttor, men jag jobbar på dom... ;) Tänkte fråga en sak angående Sierra Nevada. Tanken är att vi ska till området i början av juni. Finns det möjligheter till glaciäråkning där då, eller det är bara sommaraktiviteter som gäller?
Det finns inga (åkbara) glaciärer. I början av juni möts du av ett stängt område, men förmodligen av en hel del kvarvarande snö. Har du lite flax så går det att tura. Har du inte flax är det bara lite snöfläckar kvar.

macmac sa:
Som MarkusO skriver, det finns ingen glaciär i Sierra Nevada, Liftarna stänger för skidakning runt 1a maj oavsett om det är mycket snö kvar eller ej, att tura gar oftast bra att göra hela maj och ibland även halva juni, de viktigaste topparna i massivet är Mulhacen, Alcazaba och Veleta där skidorten Pradolano finns,, alla plus 3000m

nagon risk att mötas av ett stängt omrade finns inte da liftarna är öppna för MTB

Senast ändrad:
En liten uppdatering da

Varmt ca 10-15° pa 1000m tar naturligtvis hart pa snön, men det är ingen fara för snart faller temperaturen och mer snö väntas komma, ca 30-50cm pa de flesta hall, lokalt mer, gäller även Picos de Europa,
tidigare sa jag att jag skulle jobba hela helgen, men om solen skiner i morgon sa blir det nog en tripp till La Mongie,, http://www.n-py.com/fr/hiver/grand-tourmalet/domaine-skiable/plan-des-pistes.html jag länkar till en karta sa ni kan se att här en skidort som matchar de flesta alporter, ett 6dagars liftkort med Pic du Midi obegränsad kostar denna säsongen 197€ Jag betalade för mitt säsongskort som jag inhandlade början av November 483€ efter 22 November kostade kortet 700€,, Att bo här som Säsongare är nog 30-40 procent billigare en pa de stora orterna i Franska alperna

http://www.n-py.com/fr/hiver/promos/derby-du-pic-57.html
en länk om derbyt som gar av stapeln om 2v, "Kinesiskt störtlopp" fran Pic du Midi 1500m fallhöjd.
Deltagar antalet är dock begränsat till 100 akare av säkerhetskäl, antalet "mentalfall" bland franska friakare är stort ;) Enkla regler inga portar att passera, nagra vägval är förbjudna, men det är ganska höga dropp vi pratar om da

I gar var det en hel ok dag pa Pic du Midi Mycket bra fa fm men pa em ställde flatljus till det, under 2000 m har varmen tagit pa snön men nu droppar temperaturen och ikväll/natt ska det börja snöa igen enl Meteofrance, och det ska komma mycket snö fram till torsdag em, min planerade tur pa Massiv Canigou far bli fredag/lördag, En dump väntas även i picos de Europa och i Rioja.

I Sierra Nevada snöar det nu pa morgonen fär tredje dagen och snön är enl rapporter fran Pradollano torr fran 2600m, Snödjupet i Sierra Nevada varierar fran 100cm pa 2000m till 450cm pa 3000m,
När jag skriver Sierra Nevada da menar jag inte som manga kanske tror skidorten, Jag menar hela massivet som är stort, skidorten heter Pradollano, sensäsongen för toppturer kommer med största sannolikhet bli mycket bra även i södra Spanien

MarkusO sa:
Det finns inga (åkbara) glaciärer. I början av juni möts du av ett stängt område, men förmodligen av en hel del kvarvarande snö. Har du lite flax så går det att tura. Har du inte flax är det bara lite snöfläckar kvar.
Onlytelemark sa:
Som MarkusO skriver, det finns ingen glaciär i Sierra Nevada, Liftarna stänger för skidakning runt 1a maj oavsett om det är mycket snö kvar eller ej, att tura gar oftast bra att göra hela maj och ibland även halva juni, de viktigaste topparna i massivet är Mulhacen, Alcazaba och Veleta där skidorten Pradolano finns,, alla plus 3000m

nagon risk att mötas av ett stängt omrade finns inte da liftarna är öppna för MTB
Alrighty, lite t-shirt-skidåkning hade ju varit najs annars ;) Är det värt att ta sig upp under sommaren annars för utsikt o så? Kan man hyra MTB där?

Senast ändrad:
macmac sa:
MarkusO sa:
Onlytelemark sa:

Alrighty, lite t-shirt-skidåkning hade ju varit najs annars ;) Är det värt att ta sig upp under sommaren annars för utsikt o så? Kan man hyra MTB där?
Visst är det värt ett besök, Veleta 3398m är enklast att ta sig till toppen (skidsystemet) men bade Mulhacen 3481m och Alcazaba 3366m är interresantare att ta sig upp pa, utsikten är enorm, men sent pa sommaren ställer soldiset till det, bästa utsikten har man pa vinterhalvaret, men juni bör vara ok, I söder ser man medelhavet och Afrika, Atlasbergen i Marocko och Algeriet syns tydligt, I rikning norr ser man en slätt som ser ut som en öken, jag kan rekomendera att ta sig upp för att uppleva soluppgangen, alltid magiskt att ta sig upp med pannlampa för att sätta sig ner pa toppen och se solen ga upp:)

Vad gäller uthyrning av MTB? sa vet jag inte,, men det vore europas största skidort utan uthyrning om det inte finns :rolleyes:

Kan nämna att när vi är pa "G" om Sierra Navada, sa snöar det fortfarande nu för fjärde dagen :)

Senast ändrad:
Säg till om ni blir "trötta" pa uppdateringar :rolleyes:

Just nu snöar det kraftigt ner till 500m i västra Pyreneerna, och snöar mattligt i centrala och östra delarna, I västra delen uppges lavinrisk till 3, I Centrala delarna 4, i öster 3, enl Météofrance

I picos de Europa snöar det ner till 500m har ingen uppgift fran skidorterna om lavinrisk, men men med tanke pa väder de senaste veckorna sa är den nog betydande, det snöar även i Rioja.

I Sierra Nevada har det snöat hela natten, men nu ser det ut som molnen skingras under dagen,
I skidorten Pradollano har man idag öppnat upp till mellanstationen (Borreguiles), Högsta lavinrisk föreligger, svart flagga, med den kännedom jag har om Sierra Nevada och Pradollano är det obegripligt för mig att man tar ansvaret för att öppna nagra liftar alls, jag utgar ifran att man inte hunnit säkra hela den del som öppnat upp för skidakning.

Sa att tura i omradet de närmaste dagarna avrader jag fran även om man har stor erfarenhet och all utrustning

Ja,, det är det som är det fina med att alltid vara nära skidakningen, att man kan ta det som det kommer, den planerade toppturen i öster ställs in, finns ingen anledning att slita ut sig när det är sa mycket liftnära offpist som nu,

Idag skiner solen och ca -8° pa 1800m , men det ska bli mer snö ev redan imorgon em, morgondagen kommer att tillbringas i Gavarnie en väldigt liten station men med offpistmöjligheter utöver det vanliga, endast 700m fallhöjd, men det är kvalitet pa dom metrarna,, Gavarnie är ocksa en bra bas för toppturer,,,
http://hiver.gavarnie.com/decouvrez...te/le-domaine/presentation-et-plan-interactif

en video som togs i Val de Aran den 2a mars som visar att Pyreneerna är ett gott alternativ till alperna

vad beträffar vädret i övriga Spanien,, SOL :)

slutet av nästa vecka ser det ut som säsongens första värmebölja infinner sig med nollan pa mer en 3000m :(

men det är da det är dags att börja topptura pa allvar :P

Senast ändrad:
3 dagars skidakning med blandat väder sol och snö, blast (läs storm) i Gavarnie och La Mongie (Pic du Midi) har gett mkt fina puderkör, och snödjupet är nu 605cm i Cauterets, för dagen har väderprognosen sagt lite sol lite moln men jag ser pa webcamen att det regnar pa 1000m men snöar fran 1500m här i västra delen av Pyreneerna, medan det ser ut som solen skiner i den Katalanska delen, och i Picos de Europa skiner solen, det gör den även i Sierra Nevada, som ser ut att ha mkt bra förhallanden med ett snödjup pa 100cm - 500cm fran 2000möh

Jag tar nu lite breake fran Pyreneerna drygt en vecka och sätter mej i bilen ikväll för o köra till Grenoble för en dryg veckas skidakning i bla Alpe de Huez, Serre Chevalier och La Grave, hinner nog med nagot mer,, har ju dumpat ganska bra där,,,

sedan efter pask tillbaks till jobbet och sedan far det bli tid för mycket toppturer,, jag kommer uppdatera om förutsättningar för toppturer sa länge det är lönt besväret att ta sig hit för att tura

Onlytelemark sa:
Jag tar nu lite breake fran Pyreneerna drygt en vecka och sätter mej i bilen ikväll för o köra till Grenoble för en dryg veckas skidakning i bla Alpe de Huez, Serre Chevalier och La Grave, hinner nog med nagot mer,, har ju dumpat ganska bra där,,,
Hör av dig när du är i Alpe d'Huez. Toppen öppnar imorgon först som det ser ut och är ca 1 m nysnö där ;)

Mer än en manad har gatt sedan jag hade tid att uppdatera, Nu har den sista orten pa Franska sidan stängt för sâsongen , det var Piau Engaly som körde sista dagen i söndags, förövrigt en underbar dag med akning i t-shirt, Pa den Spanska sidan har jag sämre koll just nu förutom att Baguera/Beret haller öppet till 5e Maj och att Masella stänger den 28e april, sedan kan det ju va sa att enstaka orter haller öppet helger, gar ju att se pa respektive hemsidor,,

I Södra Spanien haller Sierra Nevada öppet den 26 - 28 april samt 2 - 5 maj, och som det ser ut sa kommer det att ga at topptura in i juni

För offpistakning haller nu kabinbanan pa Pic du Midi stängt fram till den 5 maj för översyn, da öppnar de för sommarsäsongen, som i början kommer att ge fina möjligheter till fin offpistakning

Snödjupet överlag pa plus 2000m pa nordsluttningar är fortfarande ca 450cm i västra och centrala delen av Pyreneerna

Även i Picos de Europa gar det fortfarande att topptura ett tag till,, manga kombinerar där toppturer med surf, endast 25-30km till Europas kanske bästa surfspots

Väderprognosen säger att temperaturen kommer att falla pa lördag med nollan pa ca 1000-1500m och snö i västra Pyreneerna och i Picos de Europa,,,

Ingen ide att topptura idag, det "kräksnöar" ner till 900m och kommer att fortsâtta hela helgen, inget bra väder alls denna helgen nagonstans pa den Iberiska halvöns bergsmassiv :(

Senast ändrad:
Började idag vid lunchtid en mindre topptur i Cauterets nu för säsongen stängda skidsystem, fick lift av gondolen som var igang pga underhallsarbeten,(ja man jobbar 1a Maj för att vara sâker pa att allt âr färdigt till MTB säsongen startar) ja kontakter är bra att ha, inte helt enl regelboken, men,,, fran mellanstationen pa med hudarna för att ga upp till 2500m för att sedan i början med en sol pa en hyfsat blâ himmel aka ner dalgangen pa baksidan. Nu har värmen gjort att det gäller att se upp för snösprickor och rinnande vatten under snöbryggor som nu börjar falla ihop ganska enkelt ( Jag kan tillägga att vi var 3st som akte ) i slutet av aket kom molnen och det började regna, sedan vid snögränsen en vandring pa ca 40 min till den i förväg parkerade bilen.

Nu pa Söndag öppnar kabinbanan upp pa Pic du Midi igen efter servicearbeten och besiktning inför sommarsäsongen, skulle tro att det gar att ha meningsfulla ak nagra veckor framöver iallafall,,, vill gärna ha nagot bra ak i juni med, da har min sâsong varat i 10 manader,, gjorde säsongens första tur i mitten av september

Senast ändrad:
en bra helg som startade redan i fredags med färd till Piau Engaly för vidare avmarch till refuge des Oulettes 2150m i massivet Vignemale pa gränsen mellan Frankrike och Spanien, 2 toppar under helgen, först Grand Vignemale 3298m och sedan Pointe Chausenque 3204m. moln och sämre väder med ökad vind fran söndag eftermiddag gjorde tillbakafärden till ett äventyr men det gick bra,

fran onsdag langhelg 5 dagar ledigt, packar bilen tisdagkväll för att sedan under kvällen köra mot Picos de Europa för toppturer och surf, det är fortfarande snö kvar i hela bergskedjan fran Cantabrien mot Galicien, Surfbrâdor pa bilen sa ett första stopp blir Mundaka, Europas bästa surf, ett flodmynningsspot, sedan bestämmer vädret om det blir surf eller skidakning, Vi kommer att bo i en by som heter Carreña därifran har vi 30min med bil max till bade surfspot och snögräns,

Senast ändrad:
Tillbaka nu efter 5 dagar roadtrip i nordvästra Spanien, onsdag till fredag regnade det sa det fick bli surf, vilket bjöd pa mkt bra vâgor, regn gör inte sa mycket sa länge man är i vattnet men det är trakigt att se pa,

Sedan pa lördagen sken solen och det blev en tur som varade till söndag eftermiddag med en övernattning pa Refugo Collado Jermoso pa 2064m där vi fick övernattning med middag med vin och frukost för 30€ per person. mycket snö kvar pa nordsidor med utsikt mot Atlanten, man kan ha det sämre,

Rapporter fran en vän som denna helg var i Sierra Nevada säger att det är kanonförhallanden i södra Spanien för toppturer.

För Pyreneerna säger väderprognosen fram till nästa helg att att det ska börja snöa onsdag/torsdag med nollan sa lagt som ner till 1600m i väster, och fortsätta till natten mot söndag med chans till uppsprickande molntäcke söndag fm,
mer en 30cm snö väntas komma fran 2000m? da endast söndagen ser ut att vara okey med vädret pa högre höjder blir nog kabinbanan upp pa Pic du Midi ett bra val pa Söndag.

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Heliskiing i Pyreenerna? Finns det? ;)
http://www.pyrenees-heliski.com/en/index.php

Visst finns heliskiing, enl hemsidan är säsongen över, men guiden Nacho Garrido-Lestache är en av Pyreneernas och kanske sydeuropas bästa guide, han är inte inblandad i detta heliskiföretag men han fixar det mesta, Han pratar perfekt engelska och kontaktas pa nachogarridolestache@gmail.com sa han kan svara pa fler fragor ang heliskiing, da han i sitt jobb ofta tar med kunder pa heliskiing,

Sedan är det ju upp till var och en att bedömma om det är prisvärt med heliskiing i Europa? det kostar trots allt lika myckat att lyfta med en helikopter fran Vielha som fran Haines i Alaska, jag sparar hellre pengar ett extra ar och far en större upplevelse i Alaska, Norra BC eller Kaukasus, (lite offtopic)

Det snöar till och fran i hela Pyreneerna fran ca 1700m och kommer att fortsätta enligt prognosen fram till tisdag, med chans till lite sol söndag fm,

Jag ser även pa en webcam att det snöat i Sierra Nevada ner till 2000m inatt

Nagon som trott att skidsäsongen är slut ?

Senast ändrad:
Ingen perfekt helg för turande, moln som kom och gick, I stora delar av Pyreneerna bra sommarsnö ner till 1600m pa nordsluttningar, det för arstiden kalla vädret fortsätter minst denna vecka med, det bevarar snön bra och den har nu satt sig men det gäller att se upp, det visade sig i Stryn i helgen vad som kan hända när värmen kommer.

Även i södra Spanien i Sierra Nevada är det fortfarande för arstiden kallt, det kommer att ga att tura där nagra veckor in i Juni med största säkerhet, och det snöar just nu ner till under 2000m :)

Wow,, efter skitväder hela veckan sa kom da solen igar , sa iväg til La Mongie offpistakning pa Pic du Midi, med kabinbanans hjälp upp pa 2877m ett antal ak gjordes och till en början med stenhart underlag da det var minusgrader ner mot -18° strax innan soluppgangen pa toppen och -3° vid parkeringen samma tid det gar fortfarande med lite besvär pa slutet att fa 1000m fallhöjd vilket är bra med tanke pa att det är slutet av Maj,

Det ska snöa mer denna vecka fran ca 2000m sa nästa helg da är vi inne i Juni och kan fortfarande hitta hyfsad skidakning i Pyreneerna, Detta gäller även för Sierra Nevada som fortfarande har mycket snö kvar, Pickos de Europa dock där finns endast möjlighet med skidakning i branta nordvända smala rännor, 2 veckor av regn har tagit hart pa snön

Helgöppet,, Ja nu till helgen den 1a och 2a Juni haller nagra skidorter öppet för sommarskidakning det blir första gangen nagonsin i Pyreneerna liftburen skidakning i Juni om nu prognosen med sol i helgen stämmer,
Bla Porte Puymorens strax öster om Andorra pa franska sidan, under 2tim med hyrbil fran Barcelona/La Prat
men för att undvika allt för mycket folk sa kommer endast 600 liftkort att säljas
http://www.porte-puymorens.net/
även Artouste söder om Lourdes pa franska sidan planerar för helgöppet
http://www.larepubliquedespyrenees....-les-1er-et-2-juin-c-est-possible,1133811.php

Vidare ryktas det om att även ett antal Spanska orter kommer att halla öppet men inget âr där officiellt men om det blir dyker det upp pa deras hemsidor,,

just nu snöar det ned till 1500m och ska sa gära idag och i morgon,,

Senast ändrad:
Ibland blir ju inte vädret som man tänkt sig, lördagen var regnig och molnigt i hela Pyreneerna, inte sa manga tog sig tid att aka skidor i de 2 öppna skidorterna, tidigt pa söndagsmorgonen en snabb titt pa en satelitbild över pyreneerna gav hopp om sol i den västra delen.

Sa det blev en heldag med hudar I Cauterets stängda skidomrade, hela omradet är fortfarande snötäckt ner till 1850m utan stenkänning, 900m fallhöjd med bra akning är inte daligt pa denna breddgrad i Juni. det är mer snö nu en det är normalt i slutet av april, pa sina hall mer en 3m, Men nu kommer värmen med nollan över 3400m sa vi far nu se hur lange det gar att tura, min förhoppning är helt klart att tura Pico Aneto i Juli.

Pa lördag morgon gar flyget ner till Malaga för en veckas semester med familjen, en snabb titt pa Sierra Nevadas webcams visar att det är värt att betala för skidfrakt, far se pa fredag hur hart värmen tagit pa snön :cool:

Senast ändrad:
Vi drar ner till Malaga imon, skippar tyvärr skidorna. Men planerna på ta oss upp på en topp finns fortfarande kvar. Vad tror du om att köra upp till Pradollano (tror skidorten heter det lite sydöst om Granada), och sen knata därifrån upp till Veleta? :)

Tillbaka
Topp