Pudervarning

gubbfan

Aktiv medlem
Pudervarning
Igår kväll mitt under den tragiska svenska insatsen i hockeyn, ringde min automatiska pudervarnare. Denn är installerad i Franska Alpen ..??? La Grave / Ventelon närmare bestämt
Ordalydelsen. Farsan har du tid så kom nuuuuuuu..
Det toksnöar ute, bilarna ligger kors o tvärs, plogbilen går för högtryck. Vi hade svårt att ta oss hem idag trots fyrhjulsdrift.
I Montgenevre / Claviere snöade det nästan 1 meter i förrgår.
Här blir det förmodligen stängt imorron. Men om inte skall jag prova mina nya Fischer superbig.
När du kommer hämtar vi i Grenoble. Men glöm inte Fatsen, Beepen, spaden o sonden. Men tala inte om för morsan att nu är det livsfarligt för då kan hon inte sova.
Fan... det tutar bara upptaget på SAS bokningen

Pudervarning
Låter som det kan vara ganska kul med vuxna barn. Jag puffar ut mina egna i outpisten så fort jag får chansen. Min förhoppning är att väcka deras intresse för "the true soul of skiing".

MVH/MM

PS! Berätta inte det för min fru... DS! ;-)

Pudervarning
Nu kan vi sluta o tjafsa om lavinfaran i Åre.
Nu är det allvar på berget, Det riktiga alltså.
Med de mängder av snö som kommit de sista dygnen i delar av alpen kan man snacka om lavinfara. PÅ nordsidorna ligger ett gammalt tunt snölager med skare under det ligger ett bottenlöst lager av sockersnö som med mycket liten belastning brister.
På sydsidorna däremot har solen tillsammans med fönvindar gjort det hela betydligt säkrare.
De sista dagarna har redan skördat offer. En ung kille från Briancon omkom i Claviere/ Montgenevre Enl. säker källa var lavinfaran maximal och det var stängt där det hände.
På frågan om det snöar i Serre.Jag vet inte om nattens snöfall även ramlat ner där. Men det som kom i italien för ett par dar sen gjorde inte så stor verkan i Serre.
Snöns vägar är outgrundliga för att få snö i Serre behövs vindar från syd till ost. på La Gravesidan snöar det poftast å sydvest till nordvest.
Var rädda om er skolungar som drar på sportlov

Tillbaka
Topp