px12 eller pivot 14 ?

erik832995

Aktiv medlem
px12 eller pivot 14 ?
Väldans eventuellt så kan det bli nya lagg . Isåfall svarta soul , 108mm under foten , de liksom passade mig .
Laggen från tranås säljs nu med look-bindningar , px12 . Efter lite läsning på look`s sortiment så är det px12 eller pivot 14 som passar mig . Är övertygad om att px 12 är tillräckligt bra för mig , men pivot kanske är ännu bättre ?
Fjädern brukar jag ha på ca. 9 numera , så 12 eller 14 passar ju bra . Kan se att pivot har bredare stödplatta under tådelen . Fördel ? Är dom lika behändiga / besvärliga att klicka i ? Kvalite som gör att de ej börjar glappa efter ett tag ? Det kanske är samma tådel ?
Vill gärna åka mkt puder men det blir nog somvanligt 90 -99 % pist , så ser verkligheten ut för mig . Hellre bra pist än dålig offpist !
Inbillar mig att carving i hård pist med breda skidor ställer höga krav på att bindningarna är stabila .
mvh. Erik

px12 eller pivot 14 ?
Den nya 14 är mycket bättre! Tådelen är densamma, men häldelen är den som gör den stora skillnaden... PX funkar bra i runt en säsong, sen kommer den nog börja glappa för dig. Pivoten kommer däremot bara bli lite lätt slappare i infästningen i armarna, vilket inte får räknas som direkt slitage. Det skall även mycket till för att du skall åka sönder ett par stoppers till Pivot!

Angående DIN, om du är på 9 så har du iaf. lite mer marginal om du kör 14, kör du så pass hårt så att du behöver 9, då kommer du troligtvis få tjuvsläpp lite då och då med en 12-bindning...

px12 eller pivot 14 ?
Rydellarn sa:
Frågan är bara varför du köper denna skida om du ska åka 90-99 % pist?
+1

Men pivoten är nog bättre som carled säger. Ska du köra på 9 skulle jag mycket hellre gå på en 14 bindning än en med din 12. Man bör ligga nånstans i mitten på bindningen dinskala för att den ska fungera bäst.

px12 eller pivot 14 ?
" Ska åka" - Vill åka ? Trots 108 mm så tyckte jag de gick riktigt bra i pist , det enda som gick att prova den dagen .Har idag 94mm ,från tranås dom med , som jag är väldigt nöjd med . Fick dock en " vill ha känsla " med de svarta . Känner hittils ingen nackdel med bredare skidor . Har både ägt och provat smalare .
Är pivoten lik px att kliva i ? Eller måste man hjälpa till med handen ? Trodde att häldelen snurrar fritt på den .
mvh. Erik

px12 eller pivot 14 ?
Jag kör på FKS 140. Så jag har pivot på bakdelen. Inget svårt alls att kliva i och du behöver inte hjälpa till med handen. Som du säger snurrar den fritt, men det är bara ställa den till rätta innan du kliver i. Jag är sjukt nöjd med den.

px12 eller pivot 14 ?
Tackar för svaren !
Ingen som har ngt negativt att säja om pivot ? Det tycks vara värt prisskillnaden mot px iallafall . 1000 kr ?
mvh. Erik

px12 eller pivot 14 ?
Tådelen är ju inte superduper, det är det enda dåliga (bortsett från ev negativa sidor med de inbyggda bromsarna kan ha om man vill modds). 1000:- låter mycket dock... Hur mycket får du betala, var köper du ngnstans?

px12 eller pivot 14 ?
Har funderat lite mer , nu finns även möjligheten att gå med på kartan . Är det duke som gäller då ? Trekkers ?
Kollade på looks sida ang. pivot , där står det - length adjustment : pivot - , innebär det att de ej går att justera ländledes ? Blir besvärligt vid ev. pjäxbyte . Fungerar trekkers bra vid sällsynta promenader ? I alla alpinbindnigar ?Kanske blir att montera själv , finns säkert bra alternativ till pivot . Eller duke .
mvh. Erik

px12 eller pivot 14 ?
Heter det trekkers ? Det jag menar är såna man sätter i en vanlig bindning och får en funktion lik duke . Kan salomon sth 14 driver vara bra ?

Tillbaka
Topp