Race stock och flexindex

• Trådstartare Trådstartare IngemarH79
  • Start datum Start datum
I

IngemarH79

Guest
Race stock och flexindex
När man tittar på race skidor fins ett flex-index angett tex. 49/39, 50/40 och 51/41 på super G skidor. Vad anger indexet och hur tolkar man det. Vad är rätt för mig osv. Ni raceputtar som sitter inne med kunskap, dela med er!

Race stock och flexindex
Såvitt jag vet, jag har inte varit på fabriken, så mäts hur mycket skidan ger efter under ett visst tryck fram och bak och dessa siffror anges; fram/bak, lägre siffror är styvare.
Den här förklaringen "stämmer" på mina två par iallafall. :)

Någon som varit på fabriken och vet om siffrorna är xcm/xkg eller?

-fred och snö
/r

Race stock och flexindex
Va fan MnO?
Med dom där siffrorna ska du inte bara klara av att sätta märket, utan även typ av skida och årsmodell!
Jag är besviken...

Race stock och flexindex
För min del handlar det om ett par Blizzard och ett par Völkl.

"Varit på fabriken" borde ha skrivits inom citationstecken redan första gången och betyder väl egentligen "varit på någon fabrik när dom gjort denna mätning", eftersom det, såvitt jag vet, är ett universellt sätt att ange/"para ihop" racestock-lagg.

-snö och fred
/r

Race stock och flexindex
GNU sa:
Va fan MnO?
Med dom där siffrorna ska du inte bara klara av att sätta märket, utan även typ av skida och årsmodell!
Jag är besviken...
Hehe, jag får erkänna att det var svagt av mig.
Anledningen till att jag frågade om det var Atomic var att jag har sett en bra framställning av Atomics mätningsmetoder på EpicSki nån gång för ett tag sedan. Den kanske är universell iofs om det stämmer som rabbit säger.

Race stock och flexindex
Ja det är några olika Atomic SG "race stock" från 2001-03 runt 210cm och 33-40m radie. Vet ni hur jag ska tolka siffrorna för att räkna ut vilket par jag ska inhandla?

Snödjup

Tillbaka
Topp