Raceskidor till dottern?

Kalle_T

Ny medlem
Raceskidor till dottern?
Hej,
Dottern behöver nya skidor och hon vill ha några som funkar bra i pist.
Nu har vi fått erbjudande om att köpa ett par riktiga raceskidor, Rossignol WC Fis radical utav en tävlingsåkare. Skidorna är 155cm och det sitter en racebindning på dem oxå.
Dottern är 18år, ca 163cm lång, väger 68 - 70kg och åker bra, har åkt sedan hon var 6år.
Frågan är om det kan vara nått för henne?
- Blir skidorna för "jobbiga" att åka på?
- Är det att be om knäskador med racebindning? (tror att den gick att ställa ned till 8)

Raceskidor till dottern?
Du skriver att hon àkt sedan hon var 6 àr. Har hon tävlingsbakgrund eller inte? Om hon inte har det är risken mycket stor att hon inte kommer orka trycka igenom skidan. Alltsà är det möjligt att de blir just "jobbiga" att àka pà. Det är väldigt sällan tjejer uppskattar raceskidor/racebindningar om de inte själva gjort ett aktivt val attàka pà dem.

Raceskidor till dottern?
Köp ett par riktigta bra (avancerade) "tjejskidor" istället. Jag menar om hon inte har tävlat så mycket men är en bra skidåkare funkar det minst lika bra, om inte bättre! Som "blackriverpaint" säger så kan det bli jobbigt att åka på ett par raceskidor.
Jag skulle rekomendera ett par Rossignol Attraxion Echo eller liknade!

Raceskidor till dottern?
Jag fåreslår att ni skippar erbjudandet och satsar på att köpa ett par "butiksracers".

Riktiga WC-skidor är betydligt svårare att åka på om man inte har en utpräglad teknik. Jag kör själv på ett par Head WC-skidor så jag vet.

Butiksracers är ett mellanting som är väldigt bra, raceskidor fast lättare att åka på för mellanbra-avancerade åkare.

Raceskidor till dottern?
Tack för svaren.
Hon har inte tävlat, där emot åker hon kraftfullt med bra teknik och fart.

vi får möjlighet att låna skidorna några dagar under sportlovet så då får hon själv bilda sig en uppfattning om dom. Är själv lite tveksam fram för allt till bindningen, att den inte går att ställa ned mera.

Raceskidor till dottern?
Ok men som sagt är "raceskidor" inget att ha om man vill åka vanligt i backen. Det är ingen fritids/familjeåkningsskida.

Men kul att ni får testa på skidorna. Skriv gärna vad ni tyckte efteråt :D

Raceskidor till dottern?
Hej,
Nu har vi testat skidorna (4 dagar) och dottern är väldigt nöjd med skidorna.
Hon hade faktiskt inga problem med dem och upplevde dem inte som jobbiga att åka på. Klart att hon inte kan utnyttja dem fullt ut, men hon åker med kraft och bra teknik. Tror även att hennes vikt bidrar till att det funkade med skidorna.

Provåkte dem själv och blev faktiskt förvånad hur \"lättåkta\" de var och hur \"skitkul\" det var att åka kortsväng på dem och att de även funkade bra i lite längre sväng och högre fart.
Jag blev väldigt positivt överraskad av skidorna så vi kommer nog att slå till på dem.

Raceskidor till dottern?
Kalle T.
Du har helt rätt. Jag fattar inte varför folk envisas att måla upp raceskidor som nåt sjusärdeles märkvärdigt. Det är det ju inte. Bara jävligt bra skidor helt enkelt.
:)

Tillbaka
Topp