Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Råd angående offpist
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ledighetskommiten" data-source="post: 1199217" data-attributes="member: 162841"><p>Jag känner igen mig. För 10-12 år sedan åkte jag en massa med polare. Jag hade ett par ganska styva oversized pistskidor, ganska styva för att kunna få svar då jag stod på. (Gammal tävlingsåkare.) Tänkte det skulle fungera kanon. Skidade ifrån alla i pist och då det var hårt och vindpinat utanför. Så fort det blev lite fluff, framförallt i skogen, blev jag frånåkt och helt slut. Fick det inte att funka, fast jag lärde mig åka offpist på "Stenmarkslagg". Och vansinnigt trött blev jag.</p><p>Fick testa ett par av de skidor de andra åkte på. Inget märkvärdigt, men vilken skillnad.</p><p></p><p>Skaffade mig ett par beg Rossignol S7. Vilken skillnad. Inte så kul i pisten, men helt plötsligt gick allt så lätt utanför. Började kika runt och tog alla chanser jag fick till att teståka skidor. Landade tillslut på första generationen Salomon Quest 105, föregångare till dagens QST 106. Funkade vettigt bra utanför utan att vara dålig i pisten (då man håller igen på fart) och de låg rimligt i pris. Visst, de bär inte fullt ut de dagar då det är bröstdjupt lössnö och de går inte att stå på med fullt ut i pisten, framförallt inte då det är stenhårt, men de funkar. Har sedan dess testat en massa fler och hittat nya favoriter, men har faktiskt kvar mina gamla Quest och kör ibland på dem.</p><p></p><p>Tycker du ska jaga reda på ett begagnat par för att testa. Om du sedan siktar på ett par som är hyfsade i pisten, men bra utanför eller om du går all in på att det ska vara optimerade bara för offpisten i ren lössnö för att du ändå bara kör dina Stöckli i backen, det får du fundera på.</p><p>Vad du än satsar på är jag övertygad om att du får uppleva en ny typ av åkning.</p><p>Lycka till!</p><p></p><p>Edit:</p><p>Min åsikt: Om du inte har rejält mycket dagar i lössnö (och då 5-10 dm djup) utan bara ska testa skillnaden så kan jag tycka det är lite overkill att direkt sikta på en skida på 110-125 mm midja. I jämförelse med de du har så kommer du väldigt långt om du har en skida på omkring 100-110.</p><p>Visst är det fantastiskt med ett par "Japanskidor" de gånger den där fantastiska snön landat, men för allt för många av oss är det tyvärr inte så ofta som vi önskar. Mina egna har mest stått eftersom snäppet smalare oftast räcker för min del trots en halvdan teknik och alldeles för många kilon.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ledighetskommiten, post: 1199217, member: 162841"] Jag känner igen mig. För 10-12 år sedan åkte jag en massa med polare. Jag hade ett par ganska styva oversized pistskidor, ganska styva för att kunna få svar då jag stod på. (Gammal tävlingsåkare.) Tänkte det skulle fungera kanon. Skidade ifrån alla i pist och då det var hårt och vindpinat utanför. Så fort det blev lite fluff, framförallt i skogen, blev jag frånåkt och helt slut. Fick det inte att funka, fast jag lärde mig åka offpist på "Stenmarkslagg". Och vansinnigt trött blev jag. Fick testa ett par av de skidor de andra åkte på. Inget märkvärdigt, men vilken skillnad. Skaffade mig ett par beg Rossignol S7. Vilken skillnad. Inte så kul i pisten, men helt plötsligt gick allt så lätt utanför. Började kika runt och tog alla chanser jag fick till att teståka skidor. Landade tillslut på första generationen Salomon Quest 105, föregångare till dagens QST 106. Funkade vettigt bra utanför utan att vara dålig i pisten (då man håller igen på fart) och de låg rimligt i pris. Visst, de bär inte fullt ut de dagar då det är bröstdjupt lössnö och de går inte att stå på med fullt ut i pisten, framförallt inte då det är stenhårt, men de funkar. Har sedan dess testat en massa fler och hittat nya favoriter, men har faktiskt kvar mina gamla Quest och kör ibland på dem. Tycker du ska jaga reda på ett begagnat par för att testa. Om du sedan siktar på ett par som är hyfsade i pisten, men bra utanför eller om du går all in på att det ska vara optimerade bara för offpisten i ren lössnö för att du ändå bara kör dina Stöckli i backen, det får du fundera på. Vad du än satsar på är jag övertygad om att du får uppleva en ny typ av åkning. Lycka till! Edit: Min åsikt: Om du inte har rejält mycket dagar i lössnö (och då 5-10 dm djup) utan bara ska testa skillnaden så kan jag tycka det är lite overkill att direkt sikta på en skida på 110-125 mm midja. I jämförelse med de du har så kommer du väldigt långt om du har en skida på omkring 100-110. Visst är det fantastiskt med ett par "Japanskidor" de gånger den där fantastiska snön landat, men för allt för många av oss är det tyvärr inte så ofta som vi önskar. Mina egna har mest stått eftersom snäppet smalare oftast räcker för min del trots en halvdan teknik och alldeles för många kilon. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Råd angående offpist
Tillbaka
Topp