Råd inför första brädan önskas

Danieltm

Ny medlem
Råd inför första brädan önskas
Hej!

Jag startade att åka bräda för ett par år sedan någon/några veckor per säsong. Jag funderar på om det inte är dags att köpa en istället för att hyra. Tanken var ju först att prova att åka lite olika brädor innan jag bestämde mig vilken jag skulle köpa. Men det har varit dåligt utbud på de olika hyrställerna. Jag hamnar alltid med en relativt mjuk (för mig) rockerbräda.

Jag skulle säga att jag är en medelgod åkare. Åker mest i pist och skulle framför allt vilja bli bättre på off-pist. Åker hjälpligt i svarta backar. Jag klarar mig utan att skämmas för mycket i en nybörjarpark men det är inget jag prioriterar. Jag är 188 cm lång och väger cirka 88 kg. Jag äger sedan tidigare ett par Burton Ruler storlek US 12 (EUR ~46) som jag trivs bra med.

Tänker mig att en All Mountain-bräda skulle passa mig. Jag har sneglat på en Rossignol One Magtek. En wide eftersom jag har stora fötter. Vad tror ni om den?
Den breda finns i 157W, 161W och 165W. Vilken längd skulle vara mest lämplig för mig?

Den verkar inte finnas på så många ställen, men jag har hittat den på:
http://www.ekosport-shop.se/rossignol-one-magtek-wide-16-p-9-4864.html.
Dock så har de inte 161W där. Har någon erfarenhet av Ekosport?

Till sist vilka bindningar till den? Ska man försöka matcha flex på alla delarna?
Jag åker ofta med skidåkare och undrar också om en speed-entry bindning skulle vara värt att skaffa?

Tack på förhand!

-Daniel

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp