Råd Kanada 4/3-18/3

Tennisspionen

Ny medlem
Råd Kanada 4/3-18/3
Halloj!

Vi flyger till Calgary 4/3 och kommer därifrån med hyrbil styra skutan mot Revelstoke. Planen först var att spendera hela perioden i Rev men vi har börjat lura på att bege oss vidare efter X antal dagar där.

Idéerna som är hetast nu är:

1 Calgary - Rev - Fernie - Calgary

2 Calgary - Rev - Whitewater - Calgary

3 Calgary - Rev - Whitewater - Fernie - Calgary

4 Calgary - Rev - Banff - Calgary

Alternativ 1 och 2 är väl inte så mycket att säga om. Verkar vara grymma ställen och det innebär en hanterlig tid i bil. Alternativ 3 känns lite för flängig för så få dagar. Alternativ 4 har nyligen seglat upp på agendan då vi åker rätt sent och att spendera den senare delen på lite högre höjd kan vara klokt ( ca 2 700 som högst mot ca 2 000). Kicking Horse finns också med i tankarna men dit kan vi nog ta en dagstur ifrån Rev eller Banff då det är ca 1 h 40 min körning.

Finns det någon snäll och erfaren själ som skulle kunna komma med lite input gällande dessa planer alternativt föreslå en bättre rutt?

Vi vore evigt tacksamma!

Råd Kanada 4/3-18/3
Hej!

Jag spenderade förra säsongen i Revy och kan ge tips om det stället. Har inte varit i de andra orterna men av det jag läst/hört av kompisar så skulle jag köra på alternativ 1 eller 2. Har kompisar som var förra säsongen i Banff och de tyckte inte åkningen var något speciell trotts att de trivdes bra(dålig vinter där dock). De pratar dock väl om kicking.

Fernie och framförallt Nelson/whitewater är orter jag själv verkligen vill åka till. Har kompisar från revysäsongen som är i Nelson i år och älskar det. Speciell ort som i sig verkar vara värd att besöka även om man bortser från skidåkningen.

Jag älskade Revelstoke och tror ni kommer göra det med. Vad gäller staden i sig så lär ni nog hitta allt värt att se själva; käka wings på barerna när de är wingsnight, tisdagar är ölen billig på regents bar, undvik nattklubben ifall ni inte är sugna på en existentiell kris, sushiställena är förvånansvärt bra bägge, tror der är onsdagar som biografen är billig, taco tuesday på tacostället osv... Skidåkningen är grym terrängen är perfekt osv, enda nackdelen för mig var puderdagarna då det var helt sjukt mycket folk ibland, i jämförelse med hur öde revy kan va annars. Alla slåss om pudret och det är allmänt hetsigt. Ingen dålig stämning men inte den typen åkning jag gillar. Mitt största tips är att tura ifrån resorten, då kan man verkligen hitta puder och underbar terräng. Väldigt lättillgängligt

Ett annat tips är rogers pass, något av det bästa jag gjort på ett par skidor. Det är en nationalpark mellan revy och banff utmed highway 1, där kan man snacka om bra möjligheter för toppturer osv. Men kolla upp vad det skulle kosta för er och sådär, jag hade säsongskort där.

Cheers, ha en bra resa!

Råd Kanada 4/3-18/3
Har varit drygt 10 vändor i trakterna, men dock inte åkt liftburet i Rev (var där framförallt innan liften i Rev var byggd, men vädersystemen är ändå detsamma då som nu). I mina ögon är det rätt sent på säsongen, även om jag varit dr då flera gånger, även april och maj. Helt rätt att fråga i tråden nu, men jag skulle inte boka boende, planera i detalj förrän någon dag innan. Åka dit det är bra prog. Jag tycker att Fernie ligger för lågt, liten chans för bra åkning så sent. Men på väg till Whitewater är det en ok rutt, stanna någon dag. Kolla även in Castle Mountain, några mil österut, på väg från Calgary. Väldigt coolt och speciellt ställe. Extremt lätt att hitta i offpisten. Perfekt första dag, direkt från flyget med hyrbil. Om man inte startar med HW1 och Banff?

Castle är som Abisko. Nederbördsfattigt. Snön blåser in från bergen västerut. Gör att det inte blir perfekt puder, men helt ok. Sjukt effektiv terräng. Åkte en gång 7000 fallhöjd innan lunch. Med 20 pers i systemet en vardag.

Vill man vara lite hård kan man säga att åkningen i Banff suger. Men så där sent på vintern, framförallt i slutet på er resa, om snön är tung överallt annars, kan Sunshine vara bra. Ett riktigt köldhål som stänger i slutet av maj. Det är två månader senare än de flesta ställen på er roadtrip. Sunshine bjuder på förutom sedvanlig familjeåkning även riktigt brant terräng, med öppna offpistområden. Gates.

Lycka till. Ni kommer att få det bra.

Råd Kanada 4/3-18/3
Ett stort tack till er båda! Väldigt bra information. Snällt av er!

Grymt kul att läsa om Revelstoke och tack för varningen gällande nattklubben:) The Village Idiot ser dock väldigt trevlig ut för att summera dagen och träffa på lite locals. Vi har bokat Revelstoke Lodge vilket verkar ligga rätt nära Mackenzie Ave.

Gällande upplägget så lutar det nog åt att följa ditt råd MP1. Ha is i magen och låte prognoserna staka ut vägen. Kanada erbjuder ju väldigt generösa avbokningsregler så i princip kan man ju även boka upp olika scenarier. Rev. lär det dock bli då vi primärt kikat på just den orten och jobbat upp ett bra sug.

Vi får hålla tummarna för att det värsta töandet uteblir. Får vi bara någon dag med bra snö så blir jag nöjd.

Som sagt, tackar!

Tillbaka
Topp