råd på införskaffning av nytt gear

Lunkan83

Ny medlem
Hej! Jag har inte uppdaterat mitt gear på länge. Sist jag åkte så fick jag fruktansvärt ont i fötterna. Skorna jag hade var av modell väldigt billigt step-in så jag beslutade mig för att lägga en slant på nya grejer.
Jag har nu köpt Burton Ion skor och Burton P1 bindningar, då jag anser att det är viktigt med bra grejer när mina fötter är lite småskumma (höga fotvalv m.m.)

Nu har jag kommit till kvalet om det även är dags med en ny bräda. Den jag har nu är en c:a 4 år gammal Salomon Driver-160 bräda. Jag har inte åkt på nån annan bräda än den, så jag har inte direkt nåt att jämföra med.

Jag har blivit bra mycket bättre på att åka sen jag började (vill dock inte påstå att jag är proffs). Jag gillar att åka pist och off-pist om det finns möjlighet. Om det finns möjlighet så är off-pist > pist. Åker inte så mycket i park, men har gett mig fan på att bli bättre på att hoppa.

Hur anser ni salomon brädan vara? ska jag uppgradera mig? Killen i butiken föreslog Burton Royale. Är den något att ha? Jag kan lägga ut c:a 4000kr på en bräda. Gärna mindre då jag är student.

Tacksam för svar

/Fredrik

De flesta butiker föreslår oftast Burton brädor. Hyr några brädor och testa dem och köp den du gillar.

Lunkan83 sa:
Hur anser ni salomon brädan vara? ska jag uppgradera mig? Killen i butiken föreslog Burton Royale. Är den något att ha? Jag kan lägga ut c:a 4000kr på en bräda. Gärna mindre då jag är student.

Tacksam för svar

/Fredrik
är lite lite för att få en riktigt grym bräda, men royale´n är nog inge dumt alternativ, hur som helst är det ju lite som hänt på fyra år.. annars burton Elite..

Tobias_L sa:
De flesta butiker föreslår oftast Burton brädor. Hyr några brädor och testa dem och köp den du gillar.
håller med! hyr lite olika och skaffa dig en egen uppfattning om vad det är du söker..

du kan ju alltid köra med dina bindningar men hyra bara brädan.. hyrbindnigarna brukar suga...

Senast ändrad:
köp inte de dyraste om du inte har så höga krav, ja menar de verkar som du inte lärt dig trixa än så ser de bara ut som du är en bortskämd unge om du åker med hi tech grejjor.

Senast ändrad:
Jally: Som jag sa så köpte jag bra skor och bindningar för jag tycker inte det är kul att åka 30 meter och sen sitta ned och vänta på att krampen i fötterna ska släppa. Nu säger jag iof inte att det kommer hjälpa med de nya grejerna heller, men förhoppningsvis.
Jag är kanske dum men jag anser att dyrare grejer forhoppningsvis ger bättre kvalitet.

att jag väljer att lägga mina pengar på detta gör mig inte till en bortskämd unge som du säger.

Och sen är det väl ett faktum att ~4000kr är inte är så farligt mycket pengar på en ny bräda eller är det?

T1an är väl en jättedålig ide med tanke på att han ska köra mest pist-offpist o lite park. Jag skulle nog lägga mina pengar på antingen en Nitro Misfit/Team eller en Burton Custom (inte JÄTTEkul men en schysst bräda) eller kanske till och med en Sapient PNB2:a! Dessa ligger iofs lite över 4000 strecket men man kan säkert hitta dom till bättre pris på nån nätbutik, blocket eller e-bay

Tack för alla svar. Ska kolla in Nitro om jag hittar i nån butik. Föredrar att handla i butik, så jag får mer tips och råd.

Jally: Bara för att jag inte hoppar, railar och trixxar skitmycket som du gör så innebär det inte att åkupplevelsen i pist och off-pist inte förändras mycket beroende på vad du åker på. Jag vill få ut så mycket åkglädje, och kunna röja på från toppen på berget till botten utan att behöva stanna för att det gör ont. Det kunde jag inte med mina tidigare skor, men jag hoppas att jag ska kunna det med min nya utrustning.

Tillbaka
Topp