Råd till förstaårssäsongare

• Trådstartare Trådstartare FMA
  • Start datum Start datum

FMA

Aktiv medlem
Det finns en sak som alla nybörjare måste få reda på:

Det går inte att hitta bra osthyvlar i Frankrike.
Så grunden till en lyckad vinter är att ta med en från Sverige.

Mitt bidrag till er nybörjarbums...

De österrikiska diskborstarna är fullkomligt värdelösa. Ta med en egen för att få frid i själen.

Havregrynen är helt konstiga i frankrike, de är genmanipulerade så att det går inte att koka riktig gröt av det. Ta med!

Stanna i de svenska fjällen så slipper ni alla människor som inte förstår svenska, de franska osthyvlar, österikiska diskborstar och fransk havregryn utan kan tryggt handla på Ica eller Coop.
Eller varför åka iväg över huvudtaget? Hemma vet du ju var närmaste butik med osthyvlar, diskborstar och havregryn finns......

Stämmer det där med havregrynen? Kan man inte koka gröt av dem? Vad ska man då ha dem till? Misstänker att man får ta med sig hemmifrån då... suck.. *släpa*

Det här med Havregrynen kan jag inte hålla med om.Köp det som heter Quaker oats så kommer din morgongröt att bli i stort sett identisk med den svenka gröten.Däremot mjölken i pappförpackningarna med en hållbarhet på 3 mån. kan jag inte rekommendera.Välj istället den lite dyrare i plastflaskor, den hittas i kylhyllan och har en hållbarhet på ca. en vecka. Den smakar stort sett som den vi har hemma,helt Ok.

"Finns där saft?" Skojar du? Fransmännens röda saft är ju helt underbar och finns lättillgänglig i de flesta butiker...

Havre gryn kostar busmycket i Frankrike, ladda in 10 paket i bilen på vägen ner, är alltid populärt att dela med sig av. Dessutom snus är alltid hårdvara utomlands, snusar ni inte själva så finns det alltid folk som är desperata efter Snus.

Jag har köpt osthyvel i Frankrike, men det krävdes en tripp till Grenoble för att fixa det... Så det kanske är värt att ta med en ändå!

Det bästa jag har att rekommendera för säsongare i franska alperna är Barres. Det är typ som energy bars, men de fanns bara på barnmatsavdelningen. Kostade typ 2 spänn styck, suveränt att ha i fickan å mumsa på när andan faller på. Smaskens och lätt!

Jag tyckte att havregrynen var lite mystiska, de klibbade inte ihop sig ordentligt men det går att äta, mjölken är ju iofs äcklig så det spelar kanske ingen roll, lite fibrer är det väl...
Mjölkchoklad är jättebilligt och gott i frankrike! Perfekt att ha med i backen, senapschipsen är inte så dumma heller!

Har minnsan aldrig haft några problem med havregrynen...det gäller bara att salta så mycket att det smakar lakrits.

Personligen tycker jag ostbågar mest får mig att villja lämna landet....Åk till kanada, där kan ni köpa en säck med ost äckel för en dollar.

Extra viktigt: Gåslever heter Foie Gras på franska, avnjuts gärna
flamberad men definitivt med ett Sauternvin till. Skippa osten - ost
smakar Hin Håles nageltrång - men det är ju en subjektiv
uppfattning och kan tas med en nypa salt. Eller med en panna rött
bara.

Ett annat bättre råd är:

Allt funkar med Nutella eller Dijonsenap. Har du bara de 2 ingredienserna så löser sig alla matproblem.

>> radikala rAgnar <<

Om ni ska åka till St Anton kan det vara bra att veta att innan säsongen sätter igång på allvar stänger Spar (mataffär) klockan ett på lördageftermiddag för att inte öppna igen förren på måndag morgon.
Jga kan lova att vår första helg därnere förra säsongen gick i hungerns tecken!
/ Sandra

Det var ett ruggigt tjat om havregryn, finns det verkligen någon som äter det?

Viktigast är att direkt fånga den franska parlören, tipset att ha med sig på berget är att finns det en gulsvart skylt på ett snöre som är ivägen och det står Fermé på den så betyder det ducka. Efter det så är det bara att åka vidare utför på de vita vidderna.

Tipset för livet nedanför berget gäller den röda saften som har olika namn överallt, dock brukar flaskorna vara på 1 liter, ha sju stjärnor samt en gammaldags läskkork (dvs engångsförpackning), och underrubriken vara densamma vart man än änder sig i landsändan och från år till år; Vin de Table. Rekommendationen är att inte pynta ut mer än max sju frassar per liter och för den summan (x antal saftflaskor som önskas konsumeras under kvällen) kan man ha saftkalas länge och väl.

Svar till JCM: Klart att man måste diskutera havregryn. Här hemma i Sverige är väl det ändå det billigaste man kan trycka i sig till frukost? Själv åt jag aldrig havregrynsgröt här hemma, men när jag upptäckte hur billigt det var kunde jag ju inte låta bli. Kostar ju nästan gratis! å gratis är gott! Så det så!

Allt som behövs för en säsong är 10 stora tuber Kalles K, 5 Ekonomiförpackningar O"boy och 10 kg havregryn. All annan mat är bättre nere i frankrike.

Ägg + Kaviar är alldeles en alldeles utsökt middag i ett ett land där äggen kostar ca 50 öre stycket. Och så mycket proteiner sen. O"boy, för att man ska kunna dricka den billigaste mjölken och sen gröt, gröt och åter gröt som billig frulle.

Men när du väl är nere så banga inte ett par 5-litersdunkar Vin de Pays, billig getost, tokbra grönsaker, billig och god kyckling, otrolig salami och allt annat som man trolla med nere i frankrike. Musslor brukar inte kosta mer än 10 ffr kilot --> bästa lyxen för trötta säsongare är Musselsoppa med vitlöksbröd.

Nu blev jag hungrig.

>> RR <<

osthyvlar e för mesar, man ska skära osten med kniv, som man gör i Frankrike!

Det ska bli SKÖNT att åka från Sverige ett tag :)

/e-beth

Ferme beytyder inte alls ducka.
Det betyder: "ducka för här bakom finns det fina klippor, orörd snö och allt annat skräpo som en perfekt åkdag behöver för att bli det lilla extra..."
Fast ta med lavinsändaren...
Nu blev ja mä hungri.

Jag har hela tiden trott att piste ferme betydde utmärkt pist. Skyltarna med döskallarna betyder väl att det är dökul...

Nu tycker jag ni är otroligt omogna och har en respektlös attityd till berg. Ferme betyder faktiskt stängt så dä så. Åh fattar ni det?!

Reser man till Frankrike hittar man görbillig och bra mat i butikerna och besök de små bagerierna och slakterierna där finns massa billigt och gott... ett tips är att köpa skivat bröd när man handlar.. det kostar 0.5 ffr extra tokbilligt juh och man besparar sig på ett par skärsår =)

De små 25cl ölflaskorna med skruvkork som det brukar stå biere blonde eller liknande på är favoriten nummer 1 i Frankrike. Och så alla goda ostar och charkuterier förstås.

/JN

Bad Gastein -
Här finns fulvin som faktiskt smakar fint!
9 kr för en liter!
När TAIGA VODKAn säljs på "angebot" för 38 kr/flaska på spar står bummarna på kö.
Då gäller det att hänga me. Den hyllan är alltid utplockad.
/Peter

Absolut glöm inte osthyveln.

Ta med alla dvd filmer du äger & bränn en massa, ta med ps2/x-box/lap-top dyl. Bäst! Men eftersom dvd är hårdvara under en sässong bland bummare så se till att få med dem hem. Kostar en del stycket.

Tillbaka
Topp