Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Råd vid utbyte av mina Head demo irc sw
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 1000919" data-attributes="member: 13863"><p>Ger en längre skida mindre sladd? </p><p></p><p>Om du med sladd menar att skidan inte kan hålla emot när det trycks på rejält i hög fart och branta partier, så tror jag det förehåller sig ungefär så här ... </p><p></p><p>Det är inte längden i sig själv utan i första hand skidans dämpning, vridstyvhet och hårdhet (flex) som avgör var gränsen går för att den ska hålla skäret. Detta innebär oftast att en längre skida som är byggd för en tyngre och kraftfullare åkare är mer dämpad och styvare och därför upplevs som mindre sladdbenägen. Så i allmänhet upplevs en längre skida av en viss modell som mindre sladdbenägen (och oftast även lite trögare in i svängen).</p><p></p><p>Åkarens egen teknik och styrka har ju en viss betydelse i sammanhanget oxå ... Jag har gjort misstaget vid några tillfällen att köpa den "bekvämaste" skidan av de jag testat och fått en skida som fungerat kanon i lägre hastigheter på mjukare underlag, men sedan inte räckt till när jag vill pressa , lite snabbare och lite hårdare ... jmfr. Progressor 900 och The Code.</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 1000919, member: 13863"] Ger en längre skida mindre sladd? Om du med sladd menar att skidan inte kan hålla emot när det trycks på rejält i hög fart och branta partier, så tror jag det förehåller sig ungefär så här ... Det är inte längden i sig själv utan i första hand skidans dämpning, vridstyvhet och hårdhet (flex) som avgör var gränsen går för att den ska hålla skäret. Detta innebär oftast att en längre skida som är byggd för en tyngre och kraftfullare åkare är mer dämpad och styvare och därför upplevs som mindre sladdbenägen. Så i allmänhet upplevs en längre skida av en viss modell som mindre sladdbenägen (och oftast även lite trögare in i svängen). Åkarens egen teknik och styrka har ju en viss betydelse i sammanhanget oxå ... Jag har gjort misstaget vid några tillfällen att köpa den "bekvämaste" skidan av de jag testat och fått en skida som fungerat kanon i lägre hastigheter på mjukare underlag, men sedan inte räckt till när jag vill pressa , lite snabbare och lite hårdare ... jmfr. Progressor 900 och The Code. /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Råd vid utbyte av mina Head demo irc sw
Tillbaka
Topp