Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Råd vid utbyte av mina Head demo irc sw
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="allan_sladd" data-source="post: 1000992" data-attributes="member: 138834"><p>Mountain_Man:</p><p>Javisst, inte köper jag en skida som är snäll och trevlig och utforskad redan efter tre åk. Jag väljer något som antyder dolda egenskaper som så småningom berikar min åkning.</p><p></p><p>Fischer RC4 Superior L=170 cm: Lätthanterlig och dansant! Men jag tyckte mig behöva vara noggrann med hur jag belastade skidan, för att hålla den kvar i skär.</p><p></p><p>Fischer RC4 Superior L=180 cm: Trögare. Men det var inte så noga med hur jag belastade skidan för att hålla den kvar i skär. Därmed behövde jag inte vara så petig med hur jag hade pjäxorna spända. Det var bara en fråga om att vinkelställa. Det som jag upplevde som en begränsning var att det blev jobbigt att åka kortsväng. Det kändes som att jag måste tänja min åkning så mycket jag kunde (=> Fördel L170cm). Och det där med trögheten skall jag få bort, tror jag, bara jag kommer underfund med skidans hemligheter. (Se nedan.)</p><p></p><p>Gemensamt: Skidans benägenhet att skära in med spetsen vid svängavslut (Dual radius?) var intressant. Det skall jag lära mig att dra nytta av (för att få bort trögheten). Idag kunde jag komma in i en rytm där jag nästa slängdes upp i luften vid svängavslut för att sedan landa direkt i nästa sväng. =Kul. (Jag landade dock inte i fallinjen, som jag sett att vissa WC-åkare gör nu för tiden.)</p><p>/Allan</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="allan_sladd, post: 1000992, member: 138834"] Mountain_Man: Javisst, inte köper jag en skida som är snäll och trevlig och utforskad redan efter tre åk. Jag väljer något som antyder dolda egenskaper som så småningom berikar min åkning. Fischer RC4 Superior L=170 cm: Lätthanterlig och dansant! Men jag tyckte mig behöva vara noggrann med hur jag belastade skidan, för att hålla den kvar i skär. Fischer RC4 Superior L=180 cm: Trögare. Men det var inte så noga med hur jag belastade skidan för att hålla den kvar i skär. Därmed behövde jag inte vara så petig med hur jag hade pjäxorna spända. Det var bara en fråga om att vinkelställa. Det som jag upplevde som en begränsning var att det blev jobbigt att åka kortsväng. Det kändes som att jag måste tänja min åkning så mycket jag kunde (=> Fördel L170cm). Och det där med trögheten skall jag få bort, tror jag, bara jag kommer underfund med skidans hemligheter. (Se nedan.) Gemensamt: Skidans benägenhet att skära in med spetsen vid svängavslut (Dual radius?) var intressant. Det skall jag lära mig att dra nytta av (för att få bort trögheten). Idag kunde jag komma in i en rytm där jag nästa slängdes upp i luften vid svängavslut för att sedan landa direkt i nästa sväng. =Kul. (Jag landade dock inte i fallinjen, som jag sett att vissa WC-åkare gör nu för tiden.) /Allan [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Råd vid utbyte av mina Head demo irc sw
Tillbaka
Topp