Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Rädd som f-n, tror jag!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="spOnkan" data-source="post: 13077" data-attributes="member: 13011"><p>Om ett klipphopp gör ont eller ej beror för det mesta på 3 saker:</p><p></p><p>- Hur landningen lutar.</p><p>- Hur snön är.</p><p>- Hur man landar.</p><p></p><p>(sten i landningen räknar jag med att du kollat)</p><p></p><p>Alltså det sämsta du kan göra är att landa i en landning utan lutning, med framåtvikt en dag när det är plusgrader ute. Då kommer du aldrig att droppa en klippa mer. Om du däremot droppar en klippa när snön är fluffig (inte så att du drunknar dock), landningen är brant och med bra balans över skidorna så kommer du våga droppa högt. </p><p></p><p>Om du har sett powerade-reklamen på TV förstår du vad jag menar. Han kommer med fart, lutningen är brant, han droppar, landningen är brant och det är sol och puder. Å andra sidan kraschar nötet ändå, men han slår sig inte.</p><p></p><p>Lösningen är alltså att droppet skall ligga som en naturlig linje i åket, med minimal fart- och riktnings ändring vid droppet. Om landingen är brant, kan du fortsätta med hög fart i landingen och benen behöver inte ta upp hela stöten. Så ut och leta branta landingar.</p><p></p><p>Sen att du inte ska börja med 30-meters, utan börja från botten är även det ett tips.</p><p></p><p>>> RR <<</p><p></p><p>Aldrig varit i närheten av en 30-meters...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="spOnkan, post: 13077, member: 13011"] Om ett klipphopp gör ont eller ej beror för det mesta på 3 saker: - Hur landningen lutar. - Hur snön är. - Hur man landar. (sten i landningen räknar jag med att du kollat) Alltså det sämsta du kan göra är att landa i en landning utan lutning, med framåtvikt en dag när det är plusgrader ute. Då kommer du aldrig att droppa en klippa mer. Om du däremot droppar en klippa när snön är fluffig (inte så att du drunknar dock), landningen är brant och med bra balans över skidorna så kommer du våga droppa högt. Om du har sett powerade-reklamen på TV förstår du vad jag menar. Han kommer med fart, lutningen är brant, han droppar, landningen är brant och det är sol och puder. Å andra sidan kraschar nötet ändå, men han slår sig inte. Lösningen är alltså att droppet skall ligga som en naturlig linje i åket, med minimal fart- och riktnings ändring vid droppet. Om landingen är brant, kan du fortsätta med hög fart i landingen och benen behöver inte ta upp hela stöten. Så ut och leta branta landingar. Sen att du inte ska börja med 30-meters, utan börja från botten är även det ett tips. >> RR << Aldrig varit i närheten av en 30-meters... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Rädd som f-n, tror jag!
Tillbaka
Topp