Rädda en övertorkad lins?

• Trådstartare Trådstartare sparksykkel
  • Start datum Start datum
S

sparksykkel

Guest
Efter några rullningar i djup snö och upprepade tillfällen med imma under 2 dagar så har det blivit en disig fläck av för mycket torkande med goggelpåsen i storlek av en 5-krona på min hi-yellow lins till crowbaren. Fläcken ser ut ungefär som imma eller kladd men när man tar på den så är det torrt.

Linsen är inte obrukbar men halva fläcken ligger i synfältet och är något irriterande.

Finns det något knep för att få bort denna med något medel, typ autosol eller liknande?

sparksykkel sa:
Efter några rullningar i djup snö och upprepade tillfällen med imma under 2 dagar så har det blivit en disig fläck av för mycket torkande med goggelpåsen i storlek av en 5-krona på min hi-yellow lins till crowbaren. Fläcken ser ut ungefär som imma eller kladd men när man tar på den så är det torrt.

Linsen är inte obrukbar men halva fläcken ligger i synfältet och är något irriterande.

Finns det något knep för att få bort denna med något medel, typ autosol eller liknande?
Det lär väl vara att du antingen repat linsen när du torkat den eller att du gnuggat bort skyddet för att glasögonen inte ska bli immiga.
Vad jag vet så går det inte att fixa, definitivt inte med autosol då lär det bli ännu värre istället.

Duffis sa:
Det lär väl vara att du antingen repat linsen när du torkat den eller att du gnuggat bort skyddet för att glasögonen inte ska bli immiga.
Att gnugga bort anti-imm-behandlingen påverkar inte linsen på ett sådant sätt (om det inte är struktururell anti-imm-behandling, men då är det ändå en repning av linsen hur som).

Men jag håller helt med om att det låter som att det är repor i linsen helt enkelt, i vilket fall det mer eller mindre är kört, tyvärr.

Det låter som repor vilket de andra har sagt.
Repor i plast går mycket riktigt att polera bort, men tyvärr inte på linser till skidglasögon då plasten dels inte är av sådan kvalitet och dels är på tok för tunn. Tyvärr.

Okej, tack för svaren. Man lär så länge man lever!

Någon som har tips på åtgärd om man snöfyllt glasögonen vid rullningar?

Tar ju en stund att lufttorka dem ute i de förhållandena och man använder inte direkt hi yellow vid 10+grader och solsken...

Ja. Bandet gled av hjälmen på baksidan och då fylldes de med snö inuti samt att de immat några gånger

sparksykkel sa:

Tar ju en stund att lufttorka dem ute i de förhållandena och man använder inte direkt hi yellow vid 10+grader och solsken...
Trilla inte ;)

Skämt åsido, vill du att gogglarna ska hålla är det bara ta bort snön bäst det går och sen åka vidare med ett leende på läpparna. Om det är riktigt illa kan du ta ut linsen och blåsa/skaka av den, då brukar det bli så pass bra att det inte stör nämnvärt när man åker vidare!

Haha trillar man inte har man inte satsat tillräckligt hårt tänker jag då :)

Råkade ut för samma sak. De verkar vara känsliga för om man får is på insidan och sen försöker torka bort den.

Brukar funka hyffsat att skaka ur glasögonen om man får snö i dem. Får man is på dem kan man lägga glasögonen innanför tröjan mot understället. När de har legat där en stund kan man badda bort det värsta vattnet och sen låta de torka lite till. Att gnugga på is på linsen verkar ofelbart resultera i repor.

Tänkte prova med ett fint polermedel men jag är rädd för att det är kört. Tandkräm kan funka men det är nog bättre med någon form av polish. Troligen åker man nog på en ny lins.

Senast ändrad:
Har också hört om tandkräm tidigare, hur funkar det och vilka erfaringar har ni med det?

Tandkräm är ganska grovt och faktiskt väldigt dåligt som poleringsmedel.
Visst fungerar det, det innehåller ju slipmedel men det blir inte i närheten av lika bra som "riktiga" prylar, dessutom är det väldigt dyrt om man ser till literpriset.
Alltså, använd tandkräm till tänderna och inget annat.

Tänkte skjuta in en fråga om spegelgoggles.

Har ett par där spegeln i klassiskt maner försvunnit i nåt typ av zebramönster vilket gör gogglesen helt värdelösa att försöka se igenom. Det konstiga är att det verkar inte vara bortskrapat utan snarare så har spegelskiktet typ lösts upp och runnit bort fläckvis.

I ett försök att konvertera gogglarna till flatljusgoggles har jag har försökt få bort återstående spegel från linsen med hjälp av; vatten, diskmedel & vatten, vodka, olja, klorin och citron. ;) Men spegeln sitter som berget såklart, nu när man faktiskt vill ha väck den.

Nån som har nåt tips?

sparksykkel sa:
Okej, tack för svaren. Man lär så länge man lever!

Två par googles. Alltid. Vid skogsåkning när det snöar och är runt nollan har jag t.o.m med mig tre par för att de ska kunna lufttorka i lugn och ro.

Ja det får bli den lösningen, om någon av er har ett par crowbar över så kan ni ju skicka pm.

Jag har precis samma problem just med ett par Crowbar. Det är inte repor, utan snarare någon form av fettfläck som inte går att ta bort. Jag ignorerade det och körde ändå med den länge, men när den hade blivit så sliten att jag tyckte att det inte skulle spela någon roll om jag var tvungen att kassera den, testade jag med några olika kemikalier. Tvål, diskmedel, shampoo och t-röd har ingen som helst effekt har jag konstaterat. Vad det än är som är på linsen så är det mycket svårt att få bort. Och repor är det inte.

En tanke/trolig orsak, förutom bortnötning
Oakleys Hi linser har ett "spegelskikt" av ett ytters tunnt skikt av Iridium.
Iridium är en gulaktig metall i Platina familjen, därav den gulaktiga spegeleffekten.
Metallen ä extremt korrosionsbeständig och löses inte upp av några syror utan bara av smälta salter t.ex. Natriumklorid, dvs vanligt koksalt och en beståndsdel i svett och som ni alla vet så blir man ju lite svettig av skidåkning. Så prova att använda vanlig saltlake om du vill få bort resterna av spegeln . Kan nog vara så att man skall skölja av linserna efter en svettig skiddag och på så vis slippa Zebramönster

/GC

GoranC sa:
En tanke/trolig orsak, förutom bortnötning
Oakleys Hi linser har ett "spegelskikt" av ett ytters tunnt skikt av Iridium.
Iridium är en gulaktig metall i Platina familjen, därav den gulaktiga spegeleffekten.
Metallen ä extremt korrosionsbeständig och löses inte upp av några syror utan bara av smälta salter t.ex. Natriumklorid, dvs vanligt koksalt och en beståndsdel i svett och som ni alla vet så blir man ju lite svettig av skidåkning. Så prova att använda vanlig saltlake om du vill få bort resterna av spegeln . Kan nog vara så att man skall skölja av linserna efter en svettig skiddag och på så vis slippa Zebramönster

/GC
Intressant! Har för mig jag testa gnugga lite salt också faktiskt, men är inte säker. Ska definitivt göra ett nytt försök och återkommer med resultat.

Att "reparera" just innerglaset utifrån detta symptom som är beskrivet i trådstarten är nyligen praktiserat.
@MnO varianter förutom T-röd provades. Och jag håller med , det är inte tydliga repor som var problemet, känns mer som plasten nöts till matt yta , " Grand finale blev tillslut att dela linsen (avlägsna innerglaset ).

Första anblicken var att den åter blev fräsch , Men redan vid första åk så immade dom och var enligt användaren värdelösa.
Lägg jobbet på att leta upp ett par nya googles alt. ny lins !

Tillbaka
Topp