rädda snön!

• Trådstartare Trådstartare Allemaaan
  • Start datum Start datum
A

Allemaaan

Guest
rädda snön!
nu startar jag min lilla minikampanj här på freeride!

vi måste reagera, om vi som skidåkare vill ha nåt att åka på i framtiden förutom såpa och vatten:

http://www.expressen.se/klimathotet/1.482635/www.snf.se

alla här på freeride tänk på detta för att vi ska ha nån snö om 20 år!

se dessa tips för att stoppa utveckligen:

kopierat från: https://www.freeride.se/content/1204/

Snön tryter. Den globala uppvärmningen är blir ett allt större problem. Här är 21 enkla tips på hur du kan minska koldioxidutsläppen i din vardag. Bra som nyårslöfte. Så att snön räcker längre.

Växthuseffekten är ett globalt problem som orsakas lokalt. Därför gör
varje enskild insats för att minska den en skillnad, och det behöver inte vara svårt. Visste du att dagens utsläpp av koldioxid ligger på ca 6 000 kg/person och år! Så det är dags att göra något åt det, om vi ska kunna åka skidor i framtiden.

1. Gå, cykla eller åk kollektivt så ofta du kan istället för att köra bil. Har du 5 km till jobbet minskar du utsläppen av koldioxid med ca 700 kg per år om du går eller cyklar.

2. Samåk till och från jobbet, skolan eller möten. Om fyra personer som tidigare rest var för sig samordnar sina resor minskar utsläppen 75 procent - trots att resandet är oförändrat!

3. Använd bränslesnåla bilar. Det är stor skillnad mellan den snålaste och törstigaste bilen - även inom samma storleksklass. Väljer du en något mindre bil och en modellvariant med liten motor kan du sänka bränsleförbrukningen, och därmed dina utsläpp av koldioxid, med hela 20 procent (var femte tank gratis!).

4. Sänk inomhustemperaturen med två grader och minska ditt utsläpp med 140 kg koldioxid per år.

5. Stäng av datorn helt (i stället för stand by-läge) och minska ditt utsläpp med sju kilo koldioxid per år.

6. Tvätta tvätt i 40 grader i stället för i 60 och minska ditt utsläpp med 100 kg koldioxid per år

7. Kör med rätt däcktryck och minska ditt utsläpp med 93 kilo koldioxid efter 1200 mil.

8. Byt till lågenergilampor. Livslängden är tio gånger så lång och elåtgången minskar till en femtedel jämfört med en vanlig glödlampa. Per år kan ett normalt hushåll tjäna närmare en tusenlapp eller några hundra kWh om alla glödlampor byts ut. Per lågenergilampa blir det en vinst på 200 kr (beräknat på lampans livstid).

9. Stäng av TV, video, stereo och parabolantenn helt (i stället för standby-läge) och minska ditt utsläpp med 35 kg koldioxid per år.

10. Sätt in snålspolande munstycken i badrum och kök och minska ditt utsläpp med 250 kg koldioxid per år.

11. Byt till miljövänlig el och minska ditt utsläpp med 350 kg koldioxid per år.

12. Åk tåg istället för flyg och minska ditt utsläpp med 90 kg för varje ersatt flygtimme. Räknat per personkilometer är flyget det mest miljöbelastande transportslaget.

13. Sänk hastigheten från 110 km/h till 90 km/h och minska ditt utsläpp med 250 kg koldioxid efter 600 mil. Om alla höll hastighetsgränserna skulle koldioxidutsläppen i Sverige minska med cirka en miljon ton.

14. Kör mjukare ("Eco driving") och minska ditt utsläpp med 250 kg koldioxid efter 940 mils körning.

15. Duscha fem minuter kortare varje dag och minska ditt utsläpp med 68 kg koldioxid per år.

16. Titta på var varorna i butiken kommer ifrån. Välj gärna närproducerat. Matvarorna en normal frukost är i många fall minst lika beresta som oss själva. Ta en titt på var varorna kommer ifrån. I de flesta fall är det minst miljöbelastande att välja närproducerade varor. Och handla gärna där du bor istället för på en stormarknad
utanför stan. Den korta bilresan till och från köpcentrat kan i värsta fall ge upphov till lika stora utsläpp av koldioxid per kg av en vara som en lastbilstransport hela vägen från Tyskland!

17. Källsortera dina sopor och minska ditt utsläpp med 100 kg koldioxid per år.

18. Dammsug och rengör bakom kyl och frys för att öka luftcirkulationen och minska ditt utsläpp med 250 kg koldioxid per år.

19. Klimatneutralisera din drivmedelsförbrukning och minska ditt utsläpp med 1,3 ton koldioxid efter 600 mil.

20. Avge ett personligt klimatlöfte på www.klimatloftet.snf.se

21. Ställ krav på dina politiker i kommunen, i riksdagen och inom EU.

Fotnot: Listan är inskickad och sammanställd av Åre Äventyrsbutik.

rädda snön!
Yeah vad glad jag känner mig :)
Jag är minsann miljövänlig! 18 av 21 saker stämmer med mitt program, jag är inte 100 procentig, men jag ska bättra mig ännu mer!

rädda snön!
Man får nog sänka farten lite på vag till och från backen i vinter. Men annars så stämmer det var någ 16 eller 17 saker som man redan gör. Men alla bäckar små.

rädda snön!
Min farsa e bra också, han tillsätter ett piller i tanken som gjorde en renault 5 gts - från COvärde 5, minska till en COvärde ända ner till 0.001 sjukt bra, och så sparar han bensin på köpet!

rädda snön!
Man får nog sänka farten lite på väg till och från backen i vinter. Men annars så stämmer det var nog 16 eller 17 saker som man redan gör. Men alla bäckar små.

rädda snön!
fjärde gången jag ser den där listan på freeride.

Senast ändrad:
rädda snön!
en grej som jag tycker e helt självklar är att ta tåg istället och att köra tvätt i 40 grader istället för 60

tåg e ju skönare än flyg också! och nu börjar det bli billigt!

rädda snön!
jävligt bra med sånna här kampanjer, men sålänge jänkarna och kineserna är med i spelet så känns det lönlöst.. ledsen att säga det men jag anser att de största länderna måste ta ett stort steg för att vi "vanliga" människor ska hänka på.

rädda snön!
redrum sa:
jävligt bra med sånna här kampanjer, men sålänge jänkarna och kineserna är med i spelet så känns det lönlöst.. ledsen att säga det men jag anser att de största länderna måste ta ett stort steg för att vi "vanliga" människor ska hänka på.
joo det kan nog va sant :( men i usa köper inte alls lika många faktiskkt inte i närheten lika många suvar säljs längre!

rädda snön!
SverigeTomten sa:
http://www.euroflot.myffi.biz/swedish/

Jag är sponsrad av FFI via min farsa. Man gör det för mijön liksom, jag tjänar nästan inget på det men men...

...Vore kul om man blev sponsrad av WWF eller greenpeace för att folk som ser ska fatta att det här med klimatet är allvar
mm, grymm idé bra intiativ, så kul att höra nån som gör nåt!

va det dom pillrerna du mena?

Senast ändrad:
rädda snön!
Japp, min farsa använder ett slags runda piller som bilden i hemsidan visar. Sedan finns det ett antal annorlunda piller till olika fordon och sånt...

rädda snön!
snart så kommer jag starta steg 2 i min kampanj orginisationen "Freeriders against global warming"

uppdaterar när jag vet mer! någon som vill hjälpa till?

rädda snön!
ärligt talat, hur många orkar göra allt det där för att få åka skidor i framtiden. lätt inte värt enlit mig.

rädda snön!
SverigeTomten sa:
http://www.euroflot.myffi.biz/swedish/

Jag är sponsrad av FFI via min farsa. Man gör det för mijön liksom, jag tjänar nästan inget på det men men...
STOPP VAD ÄR DET HÄR FÖR LURENDREJERI - ett piller i tanken och koldioxiden försvann. Läs lite fysik så förstår du att så fungerar det inte rent fysiskt. Koldioxid vid förbränning kan inte bara försvinna i tomma intet med hjälp av ett piller!

rädda snön!
SKIT I MILJÖN KÖP ETT PAR SKIDOR ISTÄLLET!

Vet ni att man kan lätt spara ihop till ett par Gotama Med Duke bindning om man bara spar lite energi.
1. Stäng av TV, datorn och allt annat som normalt står på stanby - du spar lätt 200:- på ett år!
2. Släck ljuset när du inte är i ett rum, värm vatten med vattenkokare i stället för spisen. Samma sak när du ska koka pasta kocka upp vattnet i vattenkokaren först sen häller du det i kastrulle på platta. Lägg ett lock på allt som ska koka på spisen. Gör rent bakom kylskåp och frys. Du spar lätt några hundringar till.
3. Cykla istället för att bilen korta sträckor, sam åk till skidbacken. Du spar lätt flera tusen på ett år!
4. Ta tåget i stället för flyget till Åre, eller åk buss. Du spar lätt några tusen till där!
5. Recycle allt du kan, underställ, flaskor, papper, plast, mental mm du tjänar en stjärna i himlen ;-)
6. Handla bara den maten du behöver och ät upp allt, en vanlig svensk konsument kastar bort ca 20% av allt han köper i mat väg. Du sparar lätt 4000-5000:- om året på att handla smart.

Se där nu har du råd att köpa ett par nya lagg i vinter och samtidigt har du skapat en möjlighet för att vi kommer att ha snö i framtiden också!

Micke

rädda snön!
skiDglaD sa:
det har typ vart 4 sånna "asteroidvarningar" de senaste 15 åren och det har inte hänt en enda gång? massa hobbieforskare som anser att det kommer hända, men vänta tills typ NASA går ut med det då kanske det är lite mera troligt...

rädda snön!
drar upp den här tråden igen med tanke på alla fyrverkerier som används på nyår.. tänk på våran älskade snö när ni skjuter upp alla fyrverkerier ikväll.. läste en artikel om fyrverkerierna, och det var inte lite koldioxid som det släppte ut.. men jaja gott nytt år på er!

rädda snön!
förbjud ciggareterna inte bara därför att det ger upphov till globaliteten (om det är det ord)
och skadligt för hälsan, tänk på transportsträckorna för dom olika produkterna tex tobak från afrika papper från argentina och så många fler och maskinen som skapar dom drar ström så det också ger uphov till globaliteten och transportsträckorna ut till alla länder och varuhus eller förbjud även all form av tobak och nikotin

rädda snön!
akel-spektakel sa:
förbjud ciggareterna inte bara därför att det ger upphov till globaliteten (om det är det ord)
och skadligt för hälsan, tänk på transportsträckorna för dom olika produkterna tex tobak från afrika papper från argentina och så många fler och maskinen som skapar dom drar ström så det också ger uphov till globaliteten och transportsträckorna ut till alla länder och varuhus eller förbjud även all form av tobak och nikotin
omfg akel.
ring EU , USA och allt och säg det där.
får du in det vinner du Fredspriset 10år irad.

rädda snön!
nu får ni väl fan skärpa till er...

männsikan må skitta ner en del men vi är långt ifrån de som är bovarna i att medel temperaturen höjs...
jorden har funnits bra mkt längre än vi kunnat mäta väder, tror ni inte människorna var bra skajja när de var på väg att bli istid kanske? de lär säkert haft samma tankar som vi har nu fast i rak motsats om global nedfrysning...

vad hände där? jo de var en cykel som jorden själv har...
detta är inget annat än något som kommer då och då, med ett par 1000 års mellanrum säkert kommer en istid igen om 1000 år eller så... och då kommer folk säkert skrika och fördömma våra generationer för att vi inte förtutsett det och att vi inte gjorde vad vi kunde för att stoppa det med lite utsläpp...

jag säger inte att de inte är dåligt att vi tänker till lite om hur vi behandlar vår moder jord men än har jag inte hört någon nämna ett slut på regnskogs skövlandet som lösning på att stoppa den så kallade "globala uppvärmningen"

så de kan ju inte vara så jävla illa än iaf...
sen varför alla ska vara så jävla duktiga medans staterna på andra sidan pölen ska skita i vilket... de rimmar lite dåligt...

jag säger att de är en bluff med den globala uppvärmningen...
inte att de inte blir värmare, men att de inte är vårt fel...
men var ändå snälla mot vår moder jord...

Tillbaka
Topp