Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Radical FT12 eller Tour 12
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 950156" data-attributes="member: 13863"><p>Intressant val!</p><p></p><p>Ingen tvekan om att Dynafit håller för tuff utförskörning. Jag upplever den dock mindre elastiskt än en bra alpinbindning vilket gör den till ett sämre alternativ i hård slagit pist ... men det är ju inte avgörande i din fråga.</p><p></p><p>Jag har de senaste tre säsongerna kört med Dynafit Vertical FT 12. Först på ett par Hardside och sedan på ett par Sidestash. Fungerar ypperligt över hela berget och jag har inte haft några problem sedan jag fattat hur man måste säkerställa att tådelen går i (har inget direkt med is i hålen att göra).</p><p></p><p>Till dina frågor. Ja det är trixigt att få på sig skidorna i en brant sluttning... Är det löst kan det vara svårt att få i hälen vilket kräver en del kraft. Har för mig att jag läst någonstans att det ska gå att börja med hälen och sedan sätta i tån men har inte testat. Jag tycker dock inte detta är någon avgörande fråga. En fördel med Dynafit är dock att du kan öppna bindningen i tådelen vilket jag tillämpat några gånger när jag blivit liggande med huvudet ner och fötterna upp i det mjuka...</p><p></p><p>Den betydande nackdelen jag upplever med Dynafit är att jag inte på ett enkelt sätt kan växla mellan till mina skidor (med alpinbindning) och att jag inte kan köra mina mina Sidestash med Alpinskorna. Jag får helt enkelt byta skor (vilket är lätt omständligt). Kör jag Dynafit en dag kan jag ju inte heller testa några andra skidor.</p><p></p><p>Men fördelarna med Dynafit överväger när det ska turas ... ingen tvekan. Enorm skillnad (i varje steg) gentemot ett par Duke eller motsvarande. Om jag skulle komplettera med ett par fetare mer puderorienterade skidor idag skulle jag dock överväga ett par Marker F12 (eller motsvarande) för att få en mer flexibel utrustning.</p><p></p><p>/ MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 950156, member: 13863"] Intressant val! Ingen tvekan om att Dynafit håller för tuff utförskörning. Jag upplever den dock mindre elastiskt än en bra alpinbindning vilket gör den till ett sämre alternativ i hård slagit pist ... men det är ju inte avgörande i din fråga. Jag har de senaste tre säsongerna kört med Dynafit Vertical FT 12. Först på ett par Hardside och sedan på ett par Sidestash. Fungerar ypperligt över hela berget och jag har inte haft några problem sedan jag fattat hur man måste säkerställa att tådelen går i (har inget direkt med is i hålen att göra). Till dina frågor. Ja det är trixigt att få på sig skidorna i en brant sluttning... Är det löst kan det vara svårt att få i hälen vilket kräver en del kraft. Har för mig att jag läst någonstans att det ska gå att börja med hälen och sedan sätta i tån men har inte testat. Jag tycker dock inte detta är någon avgörande fråga. En fördel med Dynafit är dock att du kan öppna bindningen i tådelen vilket jag tillämpat några gånger när jag blivit liggande med huvudet ner och fötterna upp i det mjuka... Den betydande nackdelen jag upplever med Dynafit är att jag inte på ett enkelt sätt kan växla mellan till mina skidor (med alpinbindning) och att jag inte kan köra mina mina Sidestash med Alpinskorna. Jag får helt enkelt byta skor (vilket är lätt omständligt). Kör jag Dynafit en dag kan jag ju inte heller testa några andra skidor. Men fördelarna med Dynafit överväger när det ska turas ... ingen tvekan. Enorm skillnad (i varje steg) gentemot ett par Duke eller motsvarande. Om jag skulle komplettera med ett par fetare mer puderorienterade skidor idag skulle jag dock överväga ett par Marker F12 (eller motsvarande) för att få en mer flexibel utrustning. / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Radical FT12 eller Tour 12
Tillbaka
Topp