Radiens inverkan på brädan?

niklasmagnus

Ny medlem
Fråga 1
jag har undara lite över vad radien har för inverkan på en snowboard. Hur blir egenskaperna i en bräda med stor eller liten radie.

Jag ska köpa en nu bräda nu i år, men kan inte riktigt bestämma mig. Jag åker i princip bara freeride.

Följd fråga.
Jag har kollar lite på Type A Jim Moran Dragon. Den har fått bra kritik, och ligger grymt bra i pris om den håller vad den lovar.
Den har 9m i radie vilket är rätt mycket, 25,5cm midje mått, vilket är bra så man slipper skrapa tårna i snön.

/niklas

Jim moran är en riktigt bra bräda, va ju top tio i transworlds test...

ju mera radie ju söligare blir den ju att svänga om inte du kan trycka ur den ordenligt iof.. så om du ska åka bara stora berg och pudersvängar så ska du ha lite mera svängradie på brädan..

ska du köra pipe och park tycker jag att du ska ha lite mindre radie, själv föredrar jag en med mindre radie då jag inte åker mkt lössnö lr stora berg..

mindre radie= kvick i svängar, lämpar si för mera park/pipe..

mera radie= stora svängar på stora berg lr om du gillar att bränna på ordentligt i pisten..

sen det där med midjemåttet beror ju på hur stora fötter du har.. jag 42,5-43 och hade en midja på min förra bräda på 24,8cm och det funkade kanon. Inge tå- häldrag alls..

mvh/daniel

Jim moran ser kalasfin ut, har en.

En av mina snowboardtränare hade teståkt en bräda med 5-6 meter i svängradie.. det var som att den åkte med han och inte tvärt om.

Sen angående användningsområde... Man behöver inte mycket svängradie om man åker pipe, det gör att det hugger lättare.. Man ligger inte och pressar på kant i pipe.

Ju mindre svängradie det är desto snabbare måste man va från kant till kant, annars börjar man köra uppför.

Men den funkar till all typ av åkning verkar det som då? eller?

Finns det nån annan som har mindre radie och ligger i samma prisklass. och samma mittmått.
/niklas

lleberg> hur är flexet och styvheten idenna bräda.
jag väger ca 70kg 180cm sko st10½
passar den mig rent storleksmässigt?

Fundera på om man ska köra på en som är 160 eller 164cm, vad blir bäst?

Man ska även titta på formen på skäret, vissa brädor har en helt rund form på sitt skär, medans andra har ett mer ellips format skär. Då är skärningen något rundare i mitten av brädan och något rakare ute vid ändorna, detta är att föredra då det ger en lugn in och utgång ur svängen.
Och som sagt en bräda med grund sidoskärning är den stabilaste, men kan kännas något klumpigare...

Om du nu är inne på en Type A så tycker jag att du ska ha en 164. Du skriver att du mest åker freeride och att du är 180. Då ger de extra centimetrarna fler fördelar än nackdelar, så kör på 164!

Som föregående talare sa: Ja, de där extra centimetrarna är nog bara bra att ha. Kör själv på en Cusom 162, men jag väger 100 kilo och gillar att jibba :)
Sen lleberg: Du går inte på skär i pipe? Jaja, det är upp till dig, men du blir av med en hel del fart...

Jag har inte sagtattman inteliggerpå kant, eller det kanske jag har, men hur som helst som var det jag menade att man inte behöver en liten svängradie när man åker pipe...

Man åkeri stort sett rakt över och svänger uppe i luften när man åker pipe.

Nu snackas det om hur radien ser ut. då kommer ju själv klart fråga om denna bräda är stabill i pisten???

Och jag undara ännu hur flexet är och hur styv den är.??

det blir en 164:a om det blir att beställa.
/Niklas

PS boardstore har verkligen kassa telefontider.

motion: om du vill ha pop i svängarna så är det spannet på brädan som ska vara stort, därför att ju större spann du har desto mer sparkar brädan tillbaks i en sväng.. håller med om att det är skönt när brädan svarar ordentligt tillbaks i svängarna.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp