Radio/walkie-talkie (igen)

la_grave

Aktiv medlem
Har varit på väg att köpa radio (PMR446) i flera år men allt jag ser känns som plastiga leksaker avsedda för golfbanor mer än berg och efter att ha lånat lite olika kommradio vet jag vad jag INTE vill ha.

Jag vill ha en robust och smidig/lätt radio, dvs något som passar bra för generella uteaktiviteter. Sedan, för att den ska passa bra för skidåkning vill jag också att den ska ha någon variant på litium-batterier (eftersom de tål kyla betydligt bättre än NiMH) samt en påkostad och känslig mottagare. Orsaken till kraven på mottagare är naturligtvis att uteffekten är begränsad på PMR446, men med tillräckligt känslig mottagare kan man få vettig räckvidd ändå (kan sändarens antenn ha betydelse också? I så fall, en bra antenn!).

Jag är lätt beredd att betala 1000:-/enhet (2000:- för ett par alltså), och för rätt prylar betydligt mer. Märkligt nog verkar ingen vilja ha mina pengar - jag har iallafall bara hittat par som säljs för högst halva priset (men så är de också plastiga leksaker).

Synpunkter och tips mottages tacksamt.

Vilken är Stockholms/Sveriges/EU:s bästa kommradioaffär?

Köpte 1 st Motorola för något år sedan för ca 1300 kr o i vintras kom polaren m två st Cobra för ca 700 kr för båda. Visade sig att hans apparater hade bra mycket bättre räckvidd o mottagning så lägg pengarna på något annat roligt o köp ett hyfsat billigt par.
H

Alla PMR är leksaker. Skaffa jaktradio(155mhz) istället. Dyrt men fan så mycket bättre. Finns billiga varianter med, men runt 2000:-/st får du nog iaf minst räkna med.

Kräver inte jaktradio licens? Och är inte de ofta ganska stora och klumpiga? Får man använda dem ute i Europa eller är de begränsade till Sverige?

Har du några tips på sidor där man kan läsa mer och/eller köpa?

Tillbaka
Topp