Rail - Tips ?

folkestad

Ny medlem
Rail - Tips ?
Hej!
Jag hade tänkt fråga om lite allmänna tips för railing med snowboard (är väl ungefär samma grundteknink med skidor?) så om ni har några heta tips så tas de gärna emot!

När man ser på skid/snowboardfilmen och de railar så står de helt enkelt bara rakt på railen. Kan man inte hacka i med stålkanten på något hack i railen då? Eller är det bara att köra på?

Aja, hursomhelst, tips välkomnas!

MVH. osten

Rail - Tips ?
Har själv aldrig railat stålräcken med bräda, bara plaströr... Nej, risken att du hackar i ett hack i railen får nog ses som ganska obefintlig. Snarare så att brädan drar av jacket, och får sig en fin törn på stålkanten på köpet. Du har rätt bra tryck på den lilla ytan du railar med. Sen så brukar det ytters sällan vara jack i den typ av metall som rails är gjorda av, antingen om de tär rostfritt (väldigt hårt) eller förzinkat eller vad det nu är :) Stålkanten på brädan är dock hårdare, den är härdad och jättejättejättehård :)

Sen så är det bara att inte luta sig bakåt eller framåt, du har väl testat på skate? testa och hoppa upp backside boardslide och luta dig "framåt" (blir ju bakåt ur åkriktningen sett). Benen drar iväg som om du stog på is och du sitter med pallet i railen... :)

Sen så kan jag ju säga att trärails inte är någon höjdare. Dels så kommer det flisor i belaget, och om du gör en boardslide, istället för en "rail" (fan heter det, brädan 90 grader mot railet = 50-50?) så kan du skära ner dig som en fin lite täljkniv...

Rail - Tips ?
det som är gemensamt när man ska ge sej ut och försöka raila för första gångerna är väl dessa:

1. TVEKA INTE! Om du en gång bestämt dej för att köra railen kan du inte ångra dej när du kommit upp i luften. Om du gör det kan det göra ont...

2. Det vanligaste felet som folk gör när dom ska börja raila är att inte luta sej framåt tillräckligt. All tyngd framåt alltså.
Skidåkare: tyngden ska vara på den främre foten!!!

3.Som svar på din fråga... Det ska inte finnas hack i ett räcke som du planerar att raila på. Om det gör det, skaffa en fil och fila ner det så det blir runt och mjukt... eller nåee...

Om inget hack finns i railen, och den är av metall behöver du INTE oroa dej över att det ska hugga!

Hmm, det är nog det viktigaste skulle jag tro...
Så sammanfattat:
Luta dej framåt och tveka inte...

Om du kör 50/50 är det bara som att åka på snö....

Lycka till!!!

Rail - Tips ?
Detta kanske låter helt idiotiskt att göra mot brädan el. skidorna men slipa ner stålkanterna på brädan där du ska glida och under pjäxorna på skidorna.. dra gärna brädan/skidorna mot railet, det brukar oftast glida bättre om man gör det dels för att du skaver bort belag och små skitsaker på railet och att du slipar ner dina stålkanter... det är bara att satsa annars kommer du aldrig lära dig... lycka till....

Rail - Tips ?
Har tänk på en sak ganska mycket (Jag är en grubblare) Jag har tävlat i att åka skidor bland portar o jag gillar fortfarande att kunna köra lite härliga GS-svängar i backen, men många verkar föreslå att man ska slöa ner kanterna när man ska raila.
Är det för mig bara att välja antingen lr, eller gåre fint att raila med slipade kanter?

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp