Raila med magne-traction?

SverigeTomten

Ny medlem
Hej, nu är det så att jag har en spillrans ny GNU CHB med magne-traction.
Min säsong kommer att börja strax och då kommer jag förstås raila.
Problemet är att man inte kan slipa ner kanterna med en vanlig fil utan att man måste ha en speciell slipgrej anpassad till just magnetractionbrädor.

Då är frågan: Kan jag raila utan att förstöra brädans stålkanter? (Ny bräda = hela kanter)
Vart kan jag köpa en magne-traction slip/fil? Något annat jag bör tänka på?

Tack i förhand...

Såklart du kan slipa ner kanterna? Ta lite smörjelduk eller en fil och dra av dem!?

Men nej, du kan inte railda med någon bräda utan att förstöra stålkanterna. En bräda man railar med är "körd" :) MEN... en bräda med MTX kommer fungera bättre i pisten efter du har railat sönder den än en bräda utan MTX.

Kapish?

För övrigt så går det ypperligt att fila med en vanlig "kantslip", se bara till att vinkla filen lite mer så du får mindre kontaktyta. En mtx fil är helt enkelt en vanlig fil men med kortare kontaktyta för att klara av "bumpen"...

När vi ändå är igång på rails... jag köpte en ny burton clash idag,
kom på att fan hur ska jag raila med denna?

Går det eller kommer den hugga tag railen?

Samt hur gör man om man måste slipa ner kanterna då?

rallefaceit sa:
När vi ändå är igång på rails... jag köpte en ny burton clash idag,
kom på att fan hur ska jag raila med denna?

Går det eller kommer den hugga tag railen?

Samt hur gör man om man måste slipa ner kanterna då?
RAila vanligt som alla andra? eller vad menar du? du kan använda vinkelslip,fil eller annat att slipa med.

Men jag vet inte riktigt hur mycket man ska slipa osv? vill ha det så att jag helt enkelt inte hugger i... sen hjärna en instruktion elr liknande på hur man egentligen gör.

asså vafan snackar ala om att slipa hela tiden för, sluta lipa å ut å kör. om man bara railar lite så rundas kanterna av av sig själv och alla är glada. okej de huger lite i början men de e sånt som händer.

slipa e för mesar.

Känns ju lite trist att förverka stålkanterna tidigt på försäsongen, genom att slipa ner den. Brukar ju kunna vara rätt isigt i backarna tidigt på säsongen, då är det bra med kanter. Börja railsäsongen med fjolårets bräda istället.

RickePuff sa:
Känns ju lite trist att förverka stålkanterna tidigt på försäsongen, genom att slipa ner den. Brukar ju kunna vara rätt isigt i backarna tidigt på säsongen, då är det bra med kanter. Börja railsäsongen med fjolårets bräda istället.
du har verkligen ingen aning om magne-traction har du?

Det är ju också skillnad på att verkligen slipa kanterna runda och detuna lite.. Om du rundar av lite på kontaktpointsen så slipper det hugga näre är hardpack också, ändå skönare. Då kan man ju runda av lite mellan bindsen också. Man behöver inte precis ta en grov fil och dra sönder dom ^^

slipa inte ner kanterna utan grepp, fila dom med en viss grad istället, då behåller du kantgreppet men slipper hugget! fast då behöver du en inställningsbar historia. fil du kan använda annars är en 7cm fil, dakine har en bra! har sj en gnu med mgt! å funkar fint å fila me den! jag filar kanten/sidan 88grader.

kolla på burton, dom har nått filmklipp om hur man slipar kanterna har jag för mej eller va de på tuben!

Lycka till!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp