Räkna storlek på ett skidområde vs längd på nedarter

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Något jag lagt märke till när man läser om amerikanska skidorter är att de ofta talar om storleken på skidområdet, medan vi i Europa pratar mer om antalet nedfarter.
I Nordamerika verkar de också ofta ha definierade gränser för skidområdet (Ski Area boundary) medan man inte ser samma sak på europeiska skidorter.

Samtidigt säger Wikipedia att t.ex. Åre har 4,5 miljoner kvadratmeter åkyta. Det bör rimligtvis vara faktiska nedfarter, inte bara ett område mellan Topplatån, Copperhill, Timmerstugan och Ullådalen (om man tänker själva skutan).

Samtidigt kan jag tycka att antalet nedfarter är mer givande än ett skidområde då delar av ett skidområde inte kan användas pga stup, raviner, täta skogar m.m.
Vad tycker ni andra?

Bilagor

• Aspen-Mountain-winter-trail-map-cta-wide-20240530.jpg
    Aspen-Mountain-winter-trail-map-cta-wide-20240530.jpg
    114.5 KB · Besök: 2,295
Att jämföra antalet nedfarter har också sina nackdelar. En del områden har mycket breda åkytor (typ Livigno) och därmed ett mindre "antal" nedfarter. Men att mäta åkbar skidyta är ju inte heller lätt. Tror man gör bäst i att titta på det som faktiskt går att mäta utan större diskussion - antal liftar, fallhöjd, högsta höjd, byns höjd etc. Skidområdets karaktär är ju ofta mycket viktigare än objektiva detaljer som går att mäta. Man får man titta på pistkartan och bilda sig en egen uppfattning.

Något jag gillar i Nordamerika och Australien är att de ger roliga namn till backarna. Lättare att komma ihåg än "8a" eller mesiga intetsägande namn som "Snösvängen" eller "Gunnars löpa". Här är några exempel:

I USA mäter man väl pistarea?
Vilket kan ha ett visst intresse.

Men antal nerfarter är väl ett helt meningslöst begrepp för att mäta kvaliteten på ett skidområde?
I så fall är ju Sälen överlägset de flesta alporter. :rolleyes:

Det mest använda begreppet i Alperna är ju antal km pist, vilket ger en bra indikation på storleken på ett skidområde.

Något jag gillar i Nordamerika och Australien är att de ger roliga namn till backarna. Lättare att komma ihåg än "8a" eller mesiga intetsägande namn som "Snösvängen" eller "Gunnars löpa".
Jag tycker att det är betydligt enklare att navigera i ett större skidområdet om backarna har numren. "Vi börjar med 2:an och sen 4b ner till mittelstationen".

Det mest använda begreppet i Alperna är ju antal km pist, vilket ger en bra indikation på storleken på ett skidområde.

Jag tycker iofs att "km pist" har nästan samma nackdelar som antal pister. Se t exempel just Livigno. Om de hade dela alla sina breda pister på längden så hade de fortfarande haft breda pister men dubblat "km pist" utan att något blivit bättre...
Se bild nedan. Det är bara två (2) pister med totalt kanske knappt 3 "km pist" men de motsvarar väl södra Sveriges pistade ytor... :-) Ja "pistarea" är bättre men också svårt att mäta.

1736939874974.png

Tailgunnar - ja smaken är som baken. Jag har betydligt lättare att minnas var en backe som heter t ex "Tygbromsen" ligger än en som heter 4b. "Vi tar först Tygbromsen och sedan Petters Bromsspår ner till mellanstationen." Tror inte heller att t ex "Gästrappet" blivit ett begrepp om den hetat "3a". Snobbrännan är ju ett jättebra namn f.ö. så det finns ju i Sverige också förstås. Och visst kan man ha nummer också.

Senast ändrad:
Jag föredrar också siffror,, för dess namn kommer jag än så länge ihåg, och helst i rätt ordning från vänster till höger Dock spelar det ingen roll om det är nedifrån eller uppifrån sett. Det är ändå backens åkkaraktär jag kommer ihåg och inte namnet. Kommer inte ens i håg vilka städer jag har besökt. Besökta länderna kommer jag ihåg någorlunda eftersom de är inte så våldsamt många.

Sen själva trådens fråga tycker jag inte att transportleder eller -liftar ska räknas med i skidåkningskapaciteten utan de kan ligga under en egen rubrik och där kan de skapa en bra tillgänglighetszon för anläggningen.

Tydligen en evig fråga ...

Alltså, min åsikt må vara färgad av mina blygsamma 165 cm, men vem bryr sig egentligen om längd, bredd och yta? Det är ju liksom variation och rolighet som räknas.

Tailgunnar - ja smaken är som baken. Jag har betydligt lättare att minnas var en backe som heter t ex "Tygbromsen" ligger än en som heter 4b. "Vi tar först Tygbromsen och sedan Petters Bromsspår ner till mellanstationen." Tror inte heller att t ex "Gästrappet" blivit ett begrepp om den hetat "3a".
Namnen brukar fastna bara om man vistas i samma område flera gånger och/eller längre tid. Tex tar det mig rätt länge att hitta "Buzzcut" och "Ptarmigan" i Whistler. Men tvärtemot är det tokenkelt att hitta "4a" i Ischgl.

Håller med @TopiNieminen och @TailGunnar att pistnummer är bättre. Mycket lättare att navigera sig i systemet (som man gör i Österrike) när man följer pistnummer på kartan och har samma markeringar längs pisterna.
I Frankrike (Vars/Risoul) där jag var för ett par veckor sedan var det bra skyltat i skidområdet med pistnamn t ex Jas de Boef, Les Heureux etc. och ”vägskyltar” vart pisterna hade sin ändstation t ex en lift. Pistkartan hade en massa nummer som inte var skyltade i pisterna. :rolleyes:
Så rätt knas och ologiskt som helhet, men tack vare gott om skyltar i skidområdet funkade det hyfsat ändå.
Allra sämst är såklart Italien (läs Livigno), där det finns lite pistnummer på pistkartan men som naturligtvis inte finns på några stolpar längs pisterna och några skyltar finns knappt heller. Lika kasst som deras skidbussar.
Davos skidområde t ex är perfekt organiserat som i Österrike.

Om man bortser från vissa trevliga saker som ”charm”, varierat matutbud mm, så vinner Österrike objektivt på de flesta ”tick boxes” på alla punkter som ingår i en skidresa.

Namnen brukar fastna bara om man vistas i samma område flera gånger och/eller längre tid. Tex tar det mig rätt länge att hitta "Buzzcut" och "Ptarmigan" i Whistler. Men tvärtemot är det tokenkelt att hitta "4a" i Ischgl.

Jaha, men på motsvarande sätt (men i andra vågskålen) finns väl 4a i en massa olika skidorter. Ungefär som att jag föredrar och lättare minns var ett unikt och karaktärsrikt gatunamn som "Snackebacken" ligger framför "7c-vägen". Lite mindre Sovjet över det hela.

Varför hittar du 4a lättare? För att det är lättare att komma ihåg "4a" än att minnas ett egennamn, eller för att numret på något sätt i sig skulle visa var den ligger?

PC: Vet inte om vi åkte i olika backar!? I Livigno finns det ju rikligt skyltat till vilken liftstation de olika pisterna leder, utmärkt och det säger mig mer än en massa skyltar som det står t ex "8c" på. Dessutom lämpar sig deras breda pistytor mellan liftarna sämre för numrering överhuvudtaget. Instämmer förstås i att pistkarta och skyltar bör stämma överens men det gäller oavsett om man har nummer eller egennamn på pisterna och är inte ett argument för det ena eller det andra.

PC: Vet inte om vi åkte i olika backar!? I Livigno finns det ju rikligt skyltat till vilken liftstation de olika pisterna leder, utmärkt och det säger mig mer än en massa skyltar som det står t ex "8c" på. Dessutom lämpar sig deras breda pistytor mellan liftarna sämre för numrering överhuvudtaget. Instämmer förstås i att pistkarta och skyltar bör stämma överens men det gäller oavsett om man har nummer eller egennamn på pisterna och är inte ett argument för det ena eller det andra.
Det var flera saker som vi tyckte var trevliga i Livigno, men skyltningen i skidområdet och pistkartan var inte en av dem, troligen det sämsta som jag har upplevt i Alperna. Likaså kollektivtrafiken med skidbussarna, en katastrof.

I ett riktigt skyltat skidområde så sitter det en stolpe med pistnummer var 100:e meter längs båda sidor av pisten, och pistkartan är stor och tydlig. Livigno hade inget av det.
Nu var skidområdet ganska överskådligt och inte särskilt stort, så det löste sig.
Men bara tanken på en skyltning ”a la Livigno” i ett skidområde typ Ischgl/Samnaun….😟

I Österrike har man vid de större liftstationerna stora realtidsuppdaterade lift-/pistkartor med röd/grön status. Likaså är webpistkartor interaktiva och visar röd/grön status. Var hittar man det i Italien? (men de har ju Bombardino och gott kaffe :)).
De här sakerna fungerar nog bättre i Südtirol, men de är ju halvösterrikare.

Senast ändrad:
Ja skidbussarna i Livigno är usla. Tydligen på gång en transportlift mellan dalens båda sidor, men...

Ja skidbussarna i Livigno är usla. Tydligen på gång en transportlift mellan dalens båda sidor, men...
Hur i h-e kan man ha mage att sätta upp ”tidtabeller” på hållplatserna när inga bussar går enligt tabellen, och bara en fjärdedel av de angivna turerna går, och när väl bussen kommer så är den knökfull!☹️

Nu lät det kanske som att jag tycker att Livigno var junk, och så var det ju inte.
Byn är den trevligaste vi har besökt i Alperna, Hotel Cristallo som vi bodde på (halvpension) var superbt, och om det faller nysnö så är skidområdet ett paradis för offpist-amatörer.

Likaså är webpistkartor interaktiva och visar röd/grön status. Var hittar man det i Italien? (men de har ju Bombardino och gott kaffe :)).
Cervinia t ex? Tror också du skulle gilla Dolomiterna bättre åtminstone när det gäller ordning och reda. Stor skillnad redan jämf med Madonna di C.

Apropå skyltning så har Romme en bra grej jag tror jag bara sett hos dem; de har skyltar riktade mot sittliften med namnet på den nedfart man åker över. Så man kan orientera sig och planera resan medan man sitter i liften.
Det tycker jag är en enkel och smart grej.

Nja... 4a hittar jag inte i Ischgl men pist 4 ligger mellan 5 och 7. Pist 3 ligger i en helt annan dal, flera liftar bort. :-) Jag får intrycket att pisterna har numrerats i den ordning som de tillkommit under åren.
Då tycker jag att pistkartor och numrering ska ses över, när man ändå måste rita nya kartor och skylta nya nedfarter.

Där ser man väl problemet med för stora system. Mycket enklare och bättre i typ Ulricehamn. Nere vid liften frågar man bara om man går av till vänster eller höger... Sen vet man. :)

Lite mer seriös: i stora system är det för mig lättast om det skyltas till vilken lift backen leder. Och vilken svårighetsgrad då. Allt annat tycker jag inte är så viktigt. Sina favoriter kommer man ju ihåg ändå. Men viktigt är att man hamnar rätt i slutändan.

Ang. Skillnad USA-Alperna fick jag det förklarad att hela "Ski area" är säkrat i USA. Dvs "Inbounds" behöver man inte oroar sig allt för mycket om laviner och andra risker. När vi var i Aspen fanns det skylt lite överallt, även utanför backar. I Alperna är väl bara backarna säkrade. Dvs så fort jag lämnar en backe är det min bedömning som gäller. Och min egen riskbedömning.

Senast ändrad:
Att jämföra antalet nedfarter har också sina nackdelar. En del områden har mycket breda åkytor (typ Livigno) och därmed ett mindre "antal" nedfarter. Men att mäta åkbar skidyta är ju inte heller lätt. Tror man gör bäst i att titta på det som faktiskt går att mäta utan större diskussion - antal liftar, fallhöjd, högsta höjd, byns höjd etc. Skidområdets karaktär är ju ofta mycket viktigare än objektiva detaljer som går att mäta. Man får man titta på pistkartan och bilda sig en egen uppfattning.

Något jag gillar i Nordamerika och Australien är att de ger roliga namn till backarna. Lättare att komma ihåg än "8a" eller mesiga intetsägande namn som "Snösvängen" eller "Gunnars löpa". Här är några exempel:

En favorit är Oh no i Winter park

En favorit är "Oh no" i Winter park

Ett problem med att mäta i km är att de flesta orter ljuger ganska rejält. Dom menar att "ingen åker ju störtlopp, man svänger ju ner!!" och lägger därför på extra. Att lägga på ca 30% extra är tydligen ganska vanligt.

T ex Ischgl har lagt på 39%: Dom har officiellt 239 km, men har egentligen 172 km! Man kan faktiskt se det på deras hemsida:

Det finns vissa orter som har "certifierat" sig och stoltserar med korrekt uppmätta pister, men dom är få. Vill man veta mer om detta fenomen kan man googla på Christoph Schrahe.

Jag startade en tråd på detta ämne några år sedan som självdog rätt snabbt ;-)

Senast ändrad:
Angående nedfarters namn/nummer så ser jag fördelar med både och.
Siffror är pedagogiskt, men namn ger saker liv och historia. Kan tycka att man borde skriva ut både och.

Det är en av anledningarna att jag gillar den gamla pistkartan i Åre bättre, där skrev man ut namnen på nedfarterna (plus att den spetsar till bergen mer än den nuvarande)

Bilagor

Tillbaka
Topp