Randonee bindning night train

red_tag

Medlem
Funderar på om jag ska montera på ett par randonee bindningar på mina moment night train. Skulle vilja ha lite åsikter och tips på vad som skulle kunna passa?
Jag åker rätt aggressivt men gör inga större dropp. Har kikat lite på dynafits bindningar. Men då var det det här med bredden :) 123 mm...

82 kg. Kör relativt hårt. Kollar man skitrackern från förra veckan i Åre låg hastigheterna på mellan 70- 95 km/h i pisten :) hoppar en del. Men brukar in dra åt för hårt på din-skalan då jag har opererat bägge knäna. Kör runt 9-10 på mina atomic bindningar. De är perfekta löser endast när det verkligen behövs. Vad tror ni?

Nu är jag ingen expert på turbindningar, men är inte dynafit lite väl klent för ett på så breda skidor? Dessutom låter det på dig som du tänker bomba rätt hårt.

Dukes/Salomons nya/Diamir Freeride's borde väl vara vettigare?

Nej det tror jag verkligen inte. Men jag kan ha fel. Trodde det från början oxå men efter att ha läst massa så har jag ändrat uppfattning.

Tjaa!

Personligen skulle jag inte välja Dynafit om jag skulle bränna på upp mot 100 km/h i pist (hårt underlag) ... även om Dynafit håller dig fast har den inte samma stabilitet och elasticitet som en lite bättre alpin bindning. För den här typen av körning (speciellt på en riktigt fet skida) är det väl fortfarande Duke som gäller.

/MM

PS! Du vet väl att du behöver pjäxor med Dynafitkompatibla inserts i sulorna till Dynafitbinsningar. DS.

Vad du än gör, skaffa inte Diamir i alla fall! Men om du bombar på rätt höga klippor kanske dynafit kan vara en dålig idé...

Anledningen till att jag vill ha randonee är ju främst för offpisten. Jag har ju flera par skidor. Men NT är de jag åker mest på och de funkar alltid över allt. Pjäxor är jag fullt medveten om och det håller jag också på att titta på. Men som sagt jag åker ju inte överdrivet i pist o kör oftast inga monster dropp. Duke är väl väldigt mkt dyrare.

Nej, duke är väl ändå lite billigare? Den avgörande frågan är som vanligt hur mycket du tänker gå uppför och hur mycket du tänker åka lift.

Om svaret är "vaddå, vad är en sån där lift? Jag trodde inte det fanns andra sätt att ta sig upp än att gå själv!", välj dynafit. Om svaret är "mest kortare turer från bergstationen för att nå bra snö", välj duke.

Huvudsyftet med Night trainen är väl inte att pumpa isig pist dagarna i ända? Tror att det funkar utmärkt med ett par dynafit.
För egen del väger jag lika mycket som du i strumplästen och har en tech-bindning på ett par K2 Pontoon. Funkar utmärkt för sitt syfte och kan till nöds användas till att brassa i pisten. De är förvisso en långt ifrån optimal kombination att åka pist med, men de gånger jag gjort det har det funkat ok.

EDIT: håller med andra ovan, kort eller långt? Dukes eller dynafit...bara att välja "don efter person".

Senast ändrad:
Haha skulle stått tyngre o inte dyrare. Som det är nu så låter Duke bättre men planen är gå mer ;) har någon tips på bra pjäxor för tlt? Jag har väldigt breda fötter. Vill gärna kunna köra vanliga bindningar också men absolut inte nötvändigt. Prio är åkning.

St eller ft? Jag behöver nya pjäxor, det är därför övergången till tlt känns mindre smärtsam. Men vill att grejerna ska hålla. :)

OlManRiver sa:
Huvudsyftet med Night trainen är väl inte att pumpa isig pist dagarna i ända? Tror att det funkar utmärkt med ett par dynafit.
För egen del väger jag lika mycket som du i strumplästen och har en tech-bindning på ett par K2 Pontoon. Funkar utmärkt för sitt syfte och kan till nöds användas till att brassa i pisten. De är förvisso en långt ifrån optimal kombination att åka pist med, men de gånger jag gjort det har det funkat ok.

EDIT: håller med andra ovan, kort eller långt? Dukes eller dynafit...bara att välja "don efter person".
Kan säga att de fungerar utmärkt att dundra ner i 90-100 blås utan att vara fladdriga ;)

Tillbaka
Topp