Tech bindning i pist?

Norsyt

Ny medlem
Tech bindning i pist?
Hej.
Har åkt slalom till och från hela livet men nu har jag köpt på mig begagnade (randonee)pjäxor och skidor för att kunna testa lite topptur.
Frågan är vilka bindningar jag ska välja.

Jag vet att jag eg borde men jag vill inte lägga pengar på 2 utrustningar (pist+topptur), så frågan är om det finns en typ TECH- bindning som jag kan köpa som klarar 80-90% pist och 10-20% turåkning, och vilken bindning är det isf?

Jag är medelgod åkare på mellan 80-90 kg. Skidan är en Head med ca 100 mm midja. Sitter alpinbindningar på nu. Pjäxorna är dynafit (vet inte modellen).
Är såklart nästintill novis på topptur, det är en djungel när man är ny, så söker tips här.
MVH

Oloph

Medlem
Tech bindning i pist?
En tech-bindning flexar ju ingenting i kontakten med pjäxan som en alpinbindning gör. Jag tycker det blir rätt oskönt att fräsa pist med tech-bindning så fort det inte är helt slät manchester. Turpjäxor är ju över lag inte fantastiska för pistsmisk heller. Kanske en rambindning skulle kunna vara ett alternativ då det inte är turandet som kommer stå för det huvudsakliga användningsområdet?

dr_cosmo

Aktiv medlem
Tech bindning i pist?
Hej!
För att "kunna testa lite topptur" behöver du inte alls gå all in.
Det räcker med bindningar och hudar.

I bindningsväg finns det många alternativ men om vi pratar 80-90% pist så skulle jag antingen gå på en ram-bindning eller en hybridbindning.

Exempel på en bra rambindning är marker baron, lite tung men gör jobbet bra.

Exempel på hybridbindningar Salomon shift (samma bindning görs även av atomic/armada), marker duke pt.
Salomon shift får både ris och ros på forumet (sök och du hittar en hel del trådar), jag själv tycker att den har fungerat jättebra. Många är nöjda med Duke pt, jag har själv inte testat den.

//R

steglund

Aktiv medlem
Tech bindning i pist?
För 80-90 % pist och 10-20 % turande skulle jag välja Marker Duke PT (eller möjligtvis CAST Freetour). Mer robust än Salomon Shift, som har några irriterande brister (bl a stoppers som lossnar från gåläge och klen, instabil AFD). Säkrare än traditionella tech-bindningar, vilket kan rädda korsband och annat (jag har själv bitter erfarenhet av motsatsen). Lägre vikt och betydligt smidigare än rambindningar. Är kompatibla med de flesta pjäxorna (men inte riktigt alla). De kostar en slant och det finns lättare alternativ, men om turandet bara ska stå för 10-20 % av tiden ska det inte vara första prioritet att jaga gram.

Senast ändrad:

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Tech bindning i pist?
Nackdelen med Tec och pist är ju just det faktum att den inte flexar fram och att utlösningsmekanismen är klart bristfällig.
Mitt val föll på Shift när den kom, åker på dem väldigt mycket och turar ibland och ja den har små brister men inget som jag stör mig på nämnvärt.
Finns högvis med trådar om den och det kommer vara både ris och ros.
Om du kommer köra som Reine Barkhed i offpisten då skulle jag ochså rekommendera Cast men det bygger på att du får tag i dem och sen tänker dig att du ska ha en Look bindning, inget fel i det men de tillhör ju inte de lättaste direkt.
Nu har jag inte åkt Markers Duke PT men det jag har sett hittills har inte direkt imponerat.

zerode

Aktiv medlem
Tech bindning i pist?
Jag fick mina DukePT i slutet på förra säsongen, så har mer än en vinter på dem nu, och de har fungerat utan problem.
De känns och fungerar som en "standard" bindning när man åker vanligt med dem, de har inte tjuvlöst någongång under en hel säsong blandat med stenhård isig pist till slask och allt däremellan

Nu är jag den typen som tycker att tura är lite överskattat, så har kanske gått med dem ett tiotal gånger bara, men de funkar fint för de turerna jag gjort med dem, både när man tagit bort tå-delen och haft den kvar framvikt.

Så vill du känna dig trygg, så är den värd att kolla in...

mattiaslun

Medlem
Tech bindning i pist?
Vill du spara på pengarna tänker jag spontant Dynafit Beast 16, du hittar dem för runt tusenlappen begagnade. Lite fippliga och rätt iskänsliga men att stå på i isig januari pist det fixar dom galant, likaledes är de fullt dugliga på tur. Har du dessutom en Dynafit sko sedan tidigare så är det ju toppen. Annars dvs om pengar inte är problemet så kan jag bara instämma, Duke PT och CAST/look pivot är nog de flesta överens om att de är bombsäkert, Shift och Tecton som goda tvåor. Rena low-tec är notoriskt opålitliga när takten ökar om du inte är en skidgud med den mjukaste och mest harmoniska åkstilen..

nordsluttning

Ny medlem
Tech bindning i pist?
Med så stor andel pist så hade jag valt en rambindning. Kör själv ett par K2 Pinnacle 95 med Marker Duke epf 16 och är helnöjd både i pist och på tur.

fati

Aktiv medlem
Tech bindning i pist?
Ska man prova på turandet och inte vill lägger mycket pengar på det är ju en rambindning bra. Har själv en guardian just av den anledning. Känns som vilken alpinbindning som helst men jag kan tura.
Nu har ju @Norsyt redan köpt skidor och pjäxor för ändåmålet. Så då kanske en vettigt hybridbinding blir bättre. Då är det ju Fritschi Tecton 12, Shift, Duke pt eller Look/Cast. Ska man mest åker nerför är väl Duke pt den bästa? Men alla duga, så hittar man bra pris på nån av de är det väl bara att köra på det.

Senast ändrad:

Almen1

Medlem
Tech bindning i pist?
Fota dina pjäxor så ser vi vad du kan ha för bindningar.

Helt rätt början...
OM du har TLT familjens olika modeller (TLT 5-8) alt de med speed nose (Hoji), begränsas dina val. Många bindningar kräver DIN norm på frontläpp, och häl.

Dynafits pjäxor i vissa modeller, uppnår inte dessa krav, och är helt inriktade på tech bindningar ("pinn-bindningar"). Guiden gällande val av bindningar är bra, -att matcha skida-bindning-pjäxa är grunden till en bra set up.
Självklart styr också plånbok, och andra variabler de olika valen.

Posta gärna modell på din Dynafitpjäxa (alt foto) så kan du få en mer knivskarp rekommandation av Freerides medlemmar.

Schifoan

Medlem
Tech bindning i pist?
För 80-90 % pist och 10-20 % turande skulle jag välja Marker Duke PT (eller möjligtvis CAST Freetour).
Jag instämmer med Steglund. De senaste åren har jag turat med Beast 14 och var övertygad om att säkerheten var god, men förra året hade jag två incidenter som fick mig att tänka om. Det blev visserligen inga allvarliga skador, men det gjorde rejält ont i knäna. Elasticiteten/ utlösningsfunktionen kändes inte på långa vägar jämförbar med look pivot som jag normalt använder i pist.

Ross Tester skulle inte tävla med Duke PT om de inte håller måttet:

Edit. Efter att ha undersökt Marker Duke PT 16 i detalj verkar det misstänkt att Marker varit dumsnåla och gjort en "EPA-lösning" på spaken, Det är nog inte avgörande för Ross Tester. Om han faller, tappar skidan och gör sönder spaken i fallet, så är tävlingsresultatet hur som helst kasst. Han får säkert nya sponsorbindningar i takt med att spakarna går sönder.

Senast ändrad:

steglund

Aktiv medlem
Tech bindning i pist?
Jag instämmer med Steglund. De senaste åren har jag turat med Beast 14 och var övertygad om att säkerheten var god, men förra året hade jag två incidenter som fick mig att tänka om. Det blev visserligen inga allvarliga skador, men det gjorde rejält ont i knäna. Elasticiteten/ utlösningsfunktionen kändes inte på långa vägar jämförbar med look pivot som jag normalt använder i pist.

Ross Tester skulle inte tävla med Duke PT om de inte håller måttet:
Reservationen är om pjäxorna passar eller inte. Det är ett par Dynafit som @Norsyt har fått tag på och de har några modeller som inte uppfyller den vanliga alpinbindnings-standarden. Då passar vare sig Shift, Duke PT eller CAST/Look Pivot. Fritschi Tecton som någon tidigare nämnt kan då vara en lämplig kompromiss, men även i det fallet tror jag att det finns Dynafit-pjäxor som inte passar i de bindningarna. Bättre än renodlade tech-bindningar säkerhetsmässigt, men inte riktigt på samma nivå som en traditionell alpinbindning.
Köp INTE Kingpin! De ger inget mervärde på något sätt. Inte viktmässigt, inte till priset och definitivt inte när det gäller säkerheten.

Norsyt

Ny medlem
Tech bindning i pist?
Hej, ber om ursäkt att jag inte varit inne och läst förrän nu.
Vill tacka för många svar. Låter lite som en hybridbindning är det jag ska ha. men blir lite skraj när jag läser att de ev. inte är kompatibla med pjäxan. Har ju sett vissa pjäxor helt utan frontläpp.
Mina pjäxor heter iaf dynafit TLT-5 (om än långt ifrån nyskick)
Köpte de för 300, men tanken är att kunna byta ut dem om ett tag, när plånboken hämtat sig lite.
Gissar att dessa pjäxor ställer till det lite för mig?

Ser ändå ganska många som har TECH bindningar i pisten
Mvh Norsyt

kurono

Aktiv medlem
Tech bindning i pist?
För dem där funkar Radical 2.0/rotation 10/12 funkar bra. Funkar att köra i pist utan problem, beror givetvis hus hårt du kör också. Är ju inte en look pivot eller griffon. Utlösning vid häl så blir skadebilden en annan än Utlösning vid tån.

Är Utlösning vid tån viktigare kan du köra på fritschi vipec. Funkar med dina pjäxor.

Annars om du ska spara pengar så går det nog att hitta en radical 2.0 ganska mycket billigare begagnat än vipec. Lite vanligare bindning.

Båda ligger på ungefär 3800kr nytt från sportconrad.

ulfericsson

Ny medlem
Tech bindning i pist?
Hej.
Har åkt slalom till och från hela livet men nu har jag köpt på mig begagnade (randonee)pjäxor och skidor för att kunna testa lite topptur.
Frågan är vilka bindningar jag ska välja.

Jag vet att jag eg borde men jag vill inte lägga pengar på 2 utrustningar (pist+topptur), så frågan är om det finns en typ TECH- bindning som jag kan köpa som klarar 80-90% pist och 10-20% turåkning, och vilken bindning är det isf?

Jag är medelgod åkare på mellan 80-90 kg. Skidan är en Head med ca 100 mm midja. Sitter alpinbindningar på nu. Pjäxorna är dynafit (vet inte modellen).
Är såklart nästintill novis på topptur, det är en djungel när man är ny, så söker tips här.
MVH
Kan varmt rekommendera Marker DukePT. En grymt fin freeride-bindning i grunden (med flex och säkerhet i toppklass) men blir en pin-bindning med ett enkelt knapptryck. Tyngre dock än en ren tech-bindning. Bytte själv nyligen från KingPin eftersom jag behövde dämpning vid piståkning (för mina knän). Passar mig bra då jag inte kör speciellt långa toppturer.

Pillard

Aktiv medlem
Tech bindning i pist?
Pjäxan begränsar dig till rena techbindningar. Då skulle iaf jag välja Vipec/Tecton eftersom de har en viss elasticitet i horisontal ledd. Det har inte andra techbindningar. Sen är det jättesvårt att avgöra. Jag har en kompis som kör stenhård januaripist med Marker Alpinist utan problem. Jag själv skulle aldrig klara det.

Tänker du ändå byta pjäxor inom den närmaste tiden skulle jag kränga av de där pjäxorna och skaffa en mer mångsidig pjäxa nu direkt. På det sättet kan du ta den bästa bindningen för dina behov istället för att behöva lägga ganska mycket pengar på en bindning som inte är optimal egentligen.

steglund

Aktiv medlem
Tech bindning i pist?
Precis som det nämnts ovan passar den pjäxan bara till rena tech-bindningar. Du kan titta på följande sida: https://www.freeride.se/pjaxor-och-bindningar-vilka-passar-ihop/. Enligt listan längst ner på sidan passar TLT5 inte ens till Kingpin eller Fritschi Tecton och de passar inte till hybridbindningar såsom Shift eller Duke PT.
Att det finns många som åker med tech-bindningar i pisten innebär inte att det är bra. En tech-bindning har inte samma säkerhet och vid intensiv piståkning får det en större betydelse. Naturligtvis handlar det om tillfälligheter också. Det går att åka ett helt liv med ett par tech-bindningar och aldrig råka ut för skador och det går att skada sig i första åket med ett par Look Pivot, men sannolikheten för skador är större med tech-bindningar och konsekvenserna av t ex ett avslitet korsband är väldigt tråkiga.
Med tanke på att turandet bara skulle ta upp 10-20 % av tiden, håller jag med Pillard ovan. Leta upp ett par andra pjäxor som är kompatibla med en säkrare bindning och låt inte pjäxorna styra dig till en kompromiss.

MnO

Aktiv medlem
Tech bindning i pist?
Den pjäxan är ordentligt kass i pisten och för vek för att driva en större skida utanför om det inte är mjuk och snäll snö. Jag har iofs bara testat TLT6 men tror att de är snarlika. Jag skulle inte lägga en krona extra för att få ett par TLTor att gå bra i pisten. Det kommer dom ändå inte att göra. Bättre då att köpa en beggad Marker Baron och ett par stabilare pjäxor.

lmk30

Aktiv medlem
Tech bindning i pist?
Kan slå ett slag för Atomic Hawx XTD, finns både med smal (ultra) och lite bredare läst (prime). Sjukt stabil men fortfarande lätt, Gripwalk-sula så passar i många vanliga bindningar plus alla tech. Bra gåläge också!

mattiaslun

Medlem
Tech bindning i pist?
Alltså vill du behålla dina TLT5, så är du rätt begränsad i vad du kan välja. Gemensamt för samtliga är att de är rätt tveksamma i pisten, å andra sidan går det absolut att åka i pist men du får anpassa din åkstil efter det. Tänk fransk bergsguide med en cigg i mungipan lätt på fötterna och stående mitt på skidan. Har du inte budgeterat för att byta ut allt direkt så är mitt tips en Dynafit st rotation 10 eller 12.

dannedieharder

Aktiv medlem
Tech bindning i pist?
Har inte provat dom själv men har en vän på ca 80 kg som drar på rätt rejält (hög fart, några 3-5 meters dropp och någon enstaka backflip) med sina TLT5 och TLT6 med en 100 mm skida och Dynafit FT, dock sker hans åkning till 99% i offpisten så nog går det både driva en medelstor skida och stå på med den pjäxan. Däremot bör man nog ha rätt "kattlik" åkstil, alltså inte bettskena och attack-carving. Min poäng är att det som funkar för en kanske inte funkar för en annan.

Med det sagt skulle han, och inte jag heller, någonsin välja den setupen om det var 90% pist som stog på menyn. En ren techbindning med en så lätt pjäxa brukar kännas rätt "död" i pist och dessutom tappar du som det redan påpekats säkerhet.

I ditt fall skulle jag nog välja något av nedanstående alternativ:

Alternativ 1: Två utrustningar (leta beggat här på FR om du inte vill köpa nytt)
Alternativ 2: Köp en Duke PT eller shift och en ny krallig turpjäxa som passar till en sådan bindning
Alternativ 3: Köp en ren techbindning (Dynafit ST/FT, G3 ION el. ZED, Tecton, Alpinist eller vad som helst) och en riktig alpinpjäxa. Montera sedan inserts (typ Quiverkiller) i skidorna så kan du alternera mellan bindningarna/pjäxorna beroende på vad som står på agendan för dagen.

Norsyt

Ny medlem
Tech bindning i pist?
Tack igen för alla svar! Imponerad av engagemanget.
Tror det blir att leta begagnade grejer ett tag. Nya pjäxor (beg) först och främst. Sen lutar jag åt att testa en shiftbindning till vintern.

Men jag har blivit klokare och insett att det är en djungel man kan nörda ner sig i, inom det här ämnet också=)

greggan

Medlem
Tech bindning i pist?
Hej, ber om ursäkt att jag inte varit inne och läst förrän nu.
Vill tacka för många svar. Låter lite som en hybridbindning är det jag ska ha. men blir lite skraj när jag läser att de ev. inte är kompatibla med pjäxan. Har ju sett vissa pjäxor helt utan frontläpp.
Mina pjäxor heter iaf dynafit TLT-5 (om än långt ifrån nyskick)
Köpte de för 300, men tanken är att kunna byta ut dem om ett tag, när plånboken hämtat sig lite.
Gissar att dessa pjäxor ställer till det lite för mig?

Ser ändå ganska många som har TECH bindningar i pisten
Mvh Norsyt
Körde med TLT-5 som mina första pjäxor med tech fittings, de är otrooligt sladdriga och åkningen kändes ostadig och stötig så pass att jag trodde att mina nya skidor var skräp. Med ett par stadigare pjäxor (Vulcan) blev det en fantastisk skillnad och skidorna kändes som jag förväntat mig Skidorna jag åker på är 188 långa och 102 i midjan på dessa sitter Bindningen Plum Guide och den setupen funkar även utmärkt i pist... om man nu bryr sig om det ;)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp