Randonnée bindning

allard

Ny medlem
Randonnée bindning
Jag började kolla runt efter en bindning med gåfunktion men som samtidigt klarar något tuffare åkning i pist och lite parkåkning men det verkar vara ett svårt val. De jag har kollat på är Marker Duke och Baron vilka verkar vara ett bra val om man inte går speciellt mycket då de skall vara något vridstyvare och hållbarare jämfört med de andra jag har kollat på, nackdelen är dock att det bara finns 2 olika höjdlägen i gåfunktionen.

Den andra som jag har kollat på är Diamir Freeride Plus och vad jag förstår så är fördelen att den är en betydligt bättre bindning att gå med då den har fler höjdlägen medan nackdelen är att den inte är lika vridstyv som Markerbindningarna och lättare går sönder vi hårdare åkning.

Jag vill fortfarande ha kvar mina vanliga pjäxor! Vilka bindningar väljer man och finns det kanske andra bättre alternativ om man vill gå en hel del men fortfarande ha en bra hållbar och säker bindning?

Randonnée bindning
De polare jag har som går mycket kör nästan alla Marker Duke faktiskt. Den verkar hålla för det mesta, men en aningen tung(?) Men de verkar nöjda.

Randonnée bindning
Jag skulle säga att det beror rätt mycket på vilka skidor du skall använda?
Har du lite mjukare skida i ca 180 cm och inte väger alltför mycket eller öser på riktigt så borde inte Diamiren ställa till några problem för dig och i min erfarenhet är de bättre än Duke att gå på.
Däremot tycker jag inte att Duke är så vansinnigt dåliga att gå med, sålänge skidan inte är alltför tung och pjäxorna inte är för styva (kommer säkert ändra den åsikten när jag testat mina nya Dynafits hehe...). Men är väldigt nöjd med mina eftersom de går så jäkla bra utför och inte har pajat.
Hade jag planerat att tura en hel del men ändå åka mycket i systemet skulle jag skaffa en relativt lätt (1,8-2,2 kg kanske) skida och slänga på Diamiren iom att den är lättare än Duke. Skall skidan palla med att kötta uppkört i systemet, go Duke.
Se bara till att hålla dig långt bort från Naxo, även om de går att få billigt nu när de konkat... Skulle också undvika alla klenare Diamir-modeller.

Sök så kommer du hitta ton med info...

Randonnée bindning
Blide sa:
Jag skulle säga att det beror rätt mycket på vilka skidor du skall använda?
Har du lite mjukare skida i ca 180 cm och inte väger alltför mycket eller öser på riktigt så borde inte Diamiren ställa till några problem för dig och i min erfarenhet är de bättre än Duke att gå på.
Däremot tycker jag inte att Duke är så vansinnigt dåliga att gå med, sålänge skidan inte är alltför tung och pjäxorna inte är för styva (kommer säkert ändra den åsikten när jag testat mina nya Dynafits hehe...). Men är väldigt nöjd med mina eftersom de går så jäkla bra utför och inte har pajat.
Hade jag planerat att tura en hel del men ändå åka mycket i systemet skulle jag skaffa en relativt lätt (1,8-2,2 kg kanske) skida och slänga på Diamiren iom att den är lättare än Duke. Skall skidan palla med att kötta uppkört i systemet, go Duke.
Se bara till att hålla dig långt bort från Naxo, även om de går att få billigt nu när de konkat... Skulle också undvika alla klenare Diamir-modeller.

Sök så kommer du hitta ton med info...
Jag väger inte speciellt mycket (65-70 kg) men har tänkt att montera den på ett par Stöckli Rotor 106 188 cm. Pjäxorna som skall sitta i bindningen är ett par Nordica Jah Love 130 dvs. relativt styva.

Jag har mest varit inne på Diamiren men tror du att det kommer att funka bra med mina skidor och pjäxor?

Randonnée bindning
Iom att iaf pjäxorna är rena anti-tur prylarna och skidan också den verkar (enligt "kunskapen" jag googlade till mig..) ganska stadig så att säga hade jag kört på Dukes för att få ett paket som går bra i lite stökigare fören och sen skaffat en lätt setup om du fastnar för att tura.
Men för 1-2h hajker tror jag du blir skitnöjd.

Såg förresten att Dukes finns billigt i S hos sport-conrad just nu...

Randonnée bindning
Jag behöver också hjälp. Jag har Salomon Shogun 191cm 2010s säsong. Jag är 182cm, väger runt 75 och nya pjäxor ska köpas (vet inte vilka än. Öppen för förslag :) ).

Har inte så stor kunskap om vikt och styvhet i mina grejer och jag är välidgt lost på det här med turbindningar och pjäxor :/

Mvh
Schnuff

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp