Ranndonéskida till 100kg àkare?

Wrede89

Ny medlem
Tjenare allihop. Jag befinner mig i verbier och i en knepig situation. Jag funderar pà att Köpa en randonnéskida/turskida men som vanligt sà har jag ingen aning om vilka skidor som täcker

Jag ska kunna anvànda stighudar och kunna montera en marker duke eller baron pà.
Jag är ganska duktig àkare och föredrar nog lite styvare skidor. Jag har redan ett par raka feeetiingar som jag surfar i pudret med. Sen har jag ocksà ett par pistskidor men brettet gick tyvàrr av pà dem idag, ca 2cm (fràga mig inte hur!) men de kanske klarar säsongen om jag har tur. hur som heslt sà vill jag ha lite svängradie pà dem. gärna runt 20m.

tacksam för hjälp

mvh O

Ungefär hur brett hade du tänkt dig? 110-100? 100-90? 90-80?
Är det inbounds-turande och dagsturer på typ 4-5h?

Sen är det skillnad på 100kg och 100kg.
Är du 195+cm lång och atletisk byggd, som en riktig viking, kan en Dynastar XXL eller völkl katana i de längre längderna vara något.
Är du 175cm och väger 100 pannor p.g.a. att du har några extrakilo här och där kommer en sån skida att bli för tung, otymplig. Då behöver du något lättare...

Mantra är ju en riktigt bra skida som funkar när det är stökigt. Jag kör på en Matra med Baron och tycker den är grym som toppturskida när man pratar om turer på upp till 4-5 h och man vet att snöförhållandena kan vara lite sisådär. Skidan är ju inte den mest optimala puderskidan men jag föredrar ett bra bett när det brantar på och är stökig terräng. Ska också säga att jag turar mest i krokarna riksgränsen och lofoten och att jag är 170 och väger ca 70 kg.

Stian Hagen körde Mantra när han och Chris Davenport klämde alpernas 4 stora, det säger ju en del om skidans kapacitet.

Annars finns ju K2 Coomba, Nordica Enforcer, Legend Mythic och Pro Rider. Karhu Storm http://karhuskico.com Gooda, Extrem patriot eller Calibre, Black Crows, Black Dimond har ju ett antal randoskidor t ex Kilowatt. G3 El Hombre och diverse modeller från Dynafit. Annars är det väl som vanligt testa, testa, testa. Och fundera på hur mycket du orkar släpa uppåt för sen kunna stå på nerför.

Tillbaka
Topp