Ratt pjaxa för mig?? Head worldcup TR Heatfit?

Gurra101

Ny medlem
Var inne på stadium idag och kollade Pjäxor här nere i Malmö och dom hade ett par Head Worldcup TR kvar så jag provade och fråga försäljaren lite och dom var sköna tyckte jag. Men sen när jag kom hem så läste jag på Heads hemsida att det var en Racingpjäxa och då undrar jag vad det typ betyder för mig som användare? Alltså jag kan ta mig ner i dom flesta pisterna och är väl en medelåkare som mest åker i prepareradepister! Väger 80Kg. Och sen har inte åk på ett par år typ 7:( E det helt fel pjäxor för mig? Köpte dom också lite för det var sista paret så om jag nu inte vill ha dom så kan jag bara lämna tillbaka dom! Så e det någon som vet något om dessa?

Dom hade kostat 3300kr och jag fick dom för 1500kr :)

Här e lite Spec på pjäxorna

Technology: 2-position flex adjustment, Double Canting
Skier Ability: very good skiers
Inner Boot: HeatFit asymmetric, Bi-Injection tongue, soft toe box
Flex: M103R F7.3/6.3
Shell: PU X-Frame shell, Bi-Injection cuff & shell
Sole: anatomical fit
Buckles: Dynamic Response buckle of aluminum with micro and macro-setting on the cuff

Vill du ha en hård pjäxa så är det ju bara att köra. Sitter bra runt foten osv??

Det ka du ju bara angöra själv.

Jo men tänkte det med Racingpjäxa om det bara är dom som kör "racing" eller vad man ska kalla det? Typ om man gillar att köra mycket "slalom" alltså finlira, då kanske man inte ska ha en racing pjäxa? Är det någon annan skillnad på då en racing mot en skicross eller freeride pjäxa mer än typ flex? Typ hur den tar upp stötar? Jag e rätt noob på skidutrustning:( Hoppas ni förstår vad jag försöker komma fram till? Eller att om man kör mindre aggresivt så ska jag kanske ha en helt annan pjäxa!

Men om du tycker att dom är sköna så är det ju bara köra på, spelar väl ingen roll om det är racingpjäxor så länge du trivs i dem.

Men om du är osäker kan du ju testa pjäxor som inte är racespeccade, fast i slutändan är det ju såklart hur du tycker dom känns som är avgörande.

OK så på själva utformingen på pjäxorna är det ingen skillnad? Mer än att en racing pjäxa är mer styv?

Inte direkt nån skillnad på utförande jämtemot freeridemodeller i toppklassen utöver skillnad i flex. Innerskon kan vara lite hårdare och tunnare möjligen.

På Stadium hittar du för övrigt inga riktigt dedikerade racepjuck heller. Alla mainstreambutiksvarianter är rätt snälla jämfört med speciella tävlingsmodeller.

Blir nog bra det där Gurra.

Alla fabrikanter har sina egna flexindex, ett tal som anger skons hårdhet, d v s hur mycket kraft det krävs för att böja skon i skaftet (i första hand framåt). Head:s hårdaste racingsko har ett index på 10.8. Din sko har index 7.8 / 6.8. Head:s freerideskor ligger på ungefär samma hårdhet. Du kan dessutom välja hårdhetsinställning på dina vad det verkar.

Problemet med en för hård sko för en medelåkare (som du kallar dig) kan vara att man inte kan eller orkar föra fram knät tillräckligt långt när man skall svänga. Som du säkert vet, jobbar man idag nästan enbart med tryck på plösen vid carvingåkning. För att få den korrekta positionen på skidan är det nödvändigt att man kan trycka fram knät så det stoppar i höjd med frambindnigen eller lite framför (lite individuellt).

Om man inte orkar eller kan det, blir åkpositionen för upprätt, och risken att du hamnar i bakviktsåkning eller att åkningen blir "stolpig" och stel är överhängande. En tränad tävlingsåkare som har kraften och tekniken, unyttjar hårdheten i skon för att få fast skäret i isiga eller hårda underlag. Tekniken är i princip alltid densamma men kraftinsatsen mångfalt större.

För din del med din rätt ansenliga kroppvikt bör det inte bli några problem. Ställ flexet på det lägsta värdet och provåk. Prova det där med knät också. Känns det degigt prova den hårdare inställningen.

Jag tror att du gjort ett klipp, speciellt om skon passar bra, plus att s k racinggrejor är lite biffigare och hållbarare (oftast).

/A

Tillbaka
Topp