Rätt skida?

Viapea

Ny medlem
Rätt skida?
Tänkte ta upp skidåkningen igen efter ett lååångt uppehåll.
Funderat på att hyra skidor först men är sugen på att köpa egna, har läst som en tok på nätet och fastnat lite för Völkl RTM 75 som verkar vara en vettig skida för en avancerad nybörjare vilket jag väl är.
Säljs dessutom för ett riktigt bra pris på Sportamore.se (vågar man lita på att dem monterar bindningen bra?)
Inbillar mig att jag efter nån lektion kommer in i det rätt snabbt och tar mig nerför röda backar i rätt skaplig fart, kanske inte med dom snyggaste svängarna men vet att jag kommer att gilla och fixa hyfsad fart.
Vad tror ni, kommer jag att tröttna på Völkl RTM 75?
På Udens tyckte dem att jag skulle gå på en hyfsat avancerad skida från början men jag har dålig koll på vad det är..
Jag kommer att åka ca 3v/år och vill inte ha allt för svår men inte heller behöva byta direkt.
En riktigt djungel det här..

Rätt skida?
Jag tycker du ska bromsa trådskapandet lite (3 trådar redan?), och testa lite skidor innan du köper. Du har inte åkt på jättelänge och du är inte van vid "carving"skidor är saker som talar för att din utvecklingskurva antagligen kommer vara rätt brant, att då ta en vecka eller två och hyra lagg på är sunt vilket ger dig möjligheten att testa runt lite och då har du egna erfarenheter att jämföra med när en säljare svamlar eller ställer frågor.
Billiga skidor just nu och reor är inget att hetsa upp sig över det kommer nya såna chanser hela tiden, verkligen!

Senast ändrad:
Rätt skida?
Jag tycker du ska satsa på storebror RTM 84 istället. Det är en mer allsidig skida med full rocker som fått sjukt bra kritik och vunnit massor med tester. Bindningen tror jag inte du behöver oroa dig över. Skidan kommer med bindningssystemet Marker Wide Ride där skida och bindning är specialdesignade för varandra. Inte mycket som kan gå fel vid den monteringen skulle jag tro. Hade det inte varit för att jag åker telemark själv och det tyvärr inte går att montera telisbindning på den skidan hade jag slagit till på den direkt.

Rätt skida?
Sorry för alla trådar..
Hade tänkt hyra men för 2500 kr som Sportamore tar just nu för de skidorna så har jag tjänat in dem på 3-4 hyr veckor. Har tänkt att åka rätt mycket i år både på veckoresor och dagsturer, det kan bli lite bökigt att hyra hela tiden och 2500 kr är inte jättemycket pengar. Inbillar mig att om jag vill byta efter ett tag så inbringar dem väl nån tusing tillbaka iaf. Har läst och kollat en massa recensioner och för mig verkar det vara en bra instegs skida för att komma in i skidåkningen igen. Ville bara höra vad ni som kan det här anser om skidan :)

Rätt skida?
Jag uppfattar Völkl RTM 75 som en hyggligt avancerad skida som sannolikt är ett bra val för dig om du har ambitionen att åka en del och lära dig carvingteknik. För 2500 kr är det definitivt ett klipp. RTM 84 är en riktigt avancerad skida som jag inte tror är ett alternativ för dig som "relativ" nybörjare. Krävs sannolikt fart,kraft och teknik för att den ska komma till sin rätt (84 alltså).

Observera att jag skriver "kan" och "sannolikt" eftersom jag inte kört någon av de här modellerna, men en hel del liknande skidor.

/MM

Rätt skida?
Nice Mountain_Man :)
Precis så som jag själv uppfattat det, jag har ju inget att jämför med iaf och oavsett vad jag köper nu i början så lär jag väl vilja byta senare, precis som ni andra gör hela tiden.. ;)
Ska man hyra så är man ju ändå begränsad till vad uthyraren har inne för tillfället och 2500 kr känns faktiskt som ett riktigt bra pris.

Tillbaka
Topp