Rätt val av skidor för en medelbra åkare?

Volkie10

Medlem
Hej! Jag har beställt ett par K2 disruption 76, 163cm. Är dock osäker på om längden på skidorna är rätt för mig eller om jag ska gå på andra skidor. Hjälp mig!

Längd 172cm, vikt 83kg.
Jag kan hantera blå backe självsäkert och på röd backe blir det mer fokus där jag svänger väldigt ofta för att inte komma upp i fart. Har tidigare åkt med 163cm långa skidor. Mina carvingskills är inte finfina utan det blir mer att jobba med ytterfoten ordentligt för att sedan gör en ny kort sväng

Här finns en ganska ordentlig genomgång av vad man ska tänka på. Sen kommer givetvis olika modeller känns mer eller mindre rätt för dig.

Blir säkert bra.
Finns väl egentligen inget rätt eller fel i fråga om skidlängd. Viktigast är att man själv trivs med skidorna.

Hej! Jag har beställt ett par K2 disruption 76, 163cm. Är dock osäker på om längden på skidorna är rätt för mig eller om jag ska gå på andra skidor. Hjälp mig!

Längd 172cm, vikt 83kg.
Jag kan hantera blå backe självsäkert och på röd backe blir det mer fokus där jag svänger väldigt ofta för att inte komma upp i fart. Har tidigare åkt med 163cm långa skidor. Mina carvingskills är inte finfina utan det blir mer att jobba med ytterfoten ordentligt för att sedan gör en ny kort sväng

Det kommer att bli bra, men du kanske ska kosta på dig några lektioner med en duktig skidlärare också.

Snödjup

Tillbaka
Topp