Rätt skidor salomon?

hanilton199

Ny medlem
Rätt skidor salomon?
Hej jag har åkt skidor i många år men jag vill köpa ett par nya har nån nåt tips vilka, det ska vara racing skidor SALOMON vet ni några bra skidor lägg in en länk gärna :)

Rätt skidor salomon?
men gå till en affär där dom är kunniga, svårt att säga bara sådär va du ska ha för skidor =)

Rätt skidor salomon?
Du vill ha racingskidor, och det skall vara Salomon. Köp då Salomons racingskidor. Det är bara att välja mellan SL, GS, SG eller DH.

Rätt skidor salomon?
Det är inte så jäkla enkelt att hitta racelagg på internet-shopar, det finns väl några till, men inte som kan erbjuda samma utbud och pris som Ski-Bilek.

Vad är det för fel med Tyskland? Det är bara att köra texten genom Googles översättare. Butiken i sig är vettig att ha att göra med.

Rätt skidor salomon?
Om du inte tävlar och är tillräckligt bra så kan du endast få tag på begagnade raceskidor. Butiksrace kan du dock få tag på, inte helt lätt men några få butiker har nått par.

Rätt skidor salomon?
Är du helt säker på att det är raceskidor du skall ha? Skulle man kunna få fråga om ålder och vikt, och tidigare åkerfarenhet?

Rätt skidor salomon?
Skit i Ski-Bilek, du behöver inte race-lagg, du klarar dig nog gott på ett par vanliga pisträsers. Det bästa är nog att du går in på den bästa lokala skidbutiken, förklarar din situation, berättar lite om dig själv, och ber dem visa lite skidor som passar dig, men som du även kan utvecklas på. Tips är väl att inte gå på just Salomon, utan att titta på skidor utan skumkärna, hehe...

Rätt skidor salomon?
Att det är skum i kärnan... Kanske?! Lite bättre skidor har träkärna, eller iaf. träkärna med konstmaterial.

Rätt skidor salomon?
Nu börjar jag känna mig lite skyldig här, så jag får väl fortsätta att svara... Med tanke på att ingen inbryter så antar jag att mina fördomar och lögner är okej.

Det är skum i många skidor. Speciellt många butiksskidor som säljs till folk som åker 1-2v per år, och som gärna får halva arbetet gjort av skidan. Då kan skidan hålla några säsonger.

En duktiga åkare, speciellt tyngre sådan, kör slut på en skumkärneskida relativt fort, egenskaperna kommer förändras hyfsat fort och efter en säsong så är den skidan död, och då menar jag död... T.o.m. semesteråkare skulle känna att den skidan har gett upp...

Skidor görs i tre material (grovt uppdelat): skum, trä och kolfiber. Pris och livlighet/livlängd följs åt. Skumskidor är billiga, och tröttas ut och förlorar sina egenskaper efter ett tag. Träskidor är lite dyrare, men de har mycket bättre "fjong" och pop än en skumskida, och även bättre livslängd, men efter lång och trogen tjänst så ger även träskidor upp. Kolfiberskidor är dyra alt. väldigt dyra (beroende på mängd kolfiber), men de förlorar inte sin spänst och flex och åldras inte som en träskida.

Skum/plast beter sig plastiskt, dvs. de återtar inte sin form när det böjs och formas, ett levande material som trä däremot återgår till sin form, iaf. ett tag. Kolfiber däremot tröttas inte ut, utan fortsätter bete sig likadant, gång på gång. Därav dess oändliga användningsområden.

Rätt skidor salomon?
hanilton199 ...

Du vill köpa Salomon racingskidor från en Svensk nätbutik? Har jag uppfattat dig rätt?

Som antyds i ovanstående inlägg är det inte en alldeles enkel ekvation att lösa. Med racingskidor menas normalt tävlingsskidor. I Sverige är det ett mycket begränsad volym tävlingsskidor som säljs varje år och det finns få butiker som har dem i lager.

Tävlingsskidor är precionsinstrument med en enda uppgift, att ta dig så snabbt som möjligt från START till MÅL. De fungerar generellt bäst i en stenhård isig pist och kräver en åkare med god fysik och teknik. När det gäller störtloppsskidor är det tveksamt om det ens är idé att köra dem såvida inte backen är avspärrad.

Men som sagt var, du verkar veta vad du ska ha, Salomon Racestock. Jag hoppas att du vet hur man ska använda dem.

I stort sett alla (kanske alla, vad vet jag) tävlingsåkare är klubbanslutna och köper sina skidor (såvida de inte är sponsrade) via någon butik som klubben har avtal med. Vill du verkligen ha ett par nya tävlingsskidor är därför mitt råd att du går med i en Alpin skidklubb och köper via de kontakter klubben har. Vad jag vet finns ingen Svensk nätbutik som säljer tävlingsskidor (men jag kan ha fel).

Ett bra alternativ om du kan tänka dig ett par begagnade skidor är att titta på Freerides Köp och Sälj. Här brukar det alltid finnas en del beg. och ibland nya tävlingsskidor för försäljning.

That´s all kids!
MM

PS! Ärligt talat tror jag inte du behöver några tävlingsskidor ... men det skulle vara intressant att höra varför du tror att du behöver ett par och speciellt varför det just ska vara ett par Salomon. Salomons status på tävlingssidan är ju just nu ganska tveksam! DS.

Tillbaka
Topp