Nu börjar jag känna mig lite skyldig här, så jag får väl fortsätta att svara... Med tanke på att ingen inbryter så antar jag att mina fördomar och lögner är okej.
Det är skum i många skidor. Speciellt många butiksskidor som säljs till folk som åker 1-2v per år, och som gärna får halva arbetet gjort av skidan. Då kan skidan hålla några säsonger.
En duktiga åkare, speciellt tyngre sådan, kör slut på en skumkärneskida relativt fort, egenskaperna kommer förändras hyfsat fort och efter en säsong så är den skidan död, och då menar jag död... T.o.m. semesteråkare skulle känna att den skidan har gett upp...
Skidor görs i tre material (grovt uppdelat): skum, trä och kolfiber. Pris och livlighet/livlängd följs åt. Skumskidor är billiga, och tröttas ut och förlorar sina egenskaper efter ett tag. Träskidor är lite dyrare, men de har mycket bättre "fjong" och pop än en skumskida, och även bättre livslängd, men efter lång och trogen tjänst så ger även träskidor upp. Kolfiberskidor är dyra alt. väldigt dyra (beroende på mängd kolfiber), men de förlorar inte sin spänst och flex och åldras inte som en träskida.
Skum/plast beter sig plastiskt, dvs. de återtar inte sin form när det böjs och formas, ett levande material som trä däremot återgår till sin form, iaf. ett tag. Kolfiber däremot tröttas inte ut, utan fortsätter bete sig likadant, gång på gång. Därav dess oändliga användningsområden.