Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Reboot valla
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="zerode" data-source="post: 1200801" data-attributes="member: 145112"><p>Belag, det är enkelt beskrivet plast med lite mönster i, sen finns det lite olika varianter utav plasten, från billig till dyr plast, om du har träskidor, då består belaget utav trä.</p><p></p><p>Det finns någon gammal myt om att man kan mätta ett belag, fråga mig inte hur man gör det, men det är sjukt bra för de som tillverkar valla att folk kastar bort valla hej vilt, men dåligt för miljön och plånboken för oss andra</p><p>Det finns liksom inget litet fikarum i belaget dit vallan kan gå och chilla, utan man värmer upp en bit bearbetad vax, och så skrapar och borstar man i stortsätt bort allt. </p><p></p><p>Det man däremot vill ha, är ett rent belag, och om du har ett extremt smutsigt belag, så skulle jag rekommendera en skidslip, då fräschar man till belaget och skidorna blir som nya igen, men om de inte är så dåliga, så räcker det garanterat att du bara kör en helt vanlig vallning på dem, du kommer få dem fina genom en enda vallning om du värmer vallan så att den flyter ut fint, sen sicklar rejält och borstar ordentligt. </p><p></p><p>Om du vill ha bra glid, så är strukturen det du skall kolla efter, den påverkar hur glidet på skidorna är. Är det lite varmare och blötare snö, typ vår, så skall du har grovstruktur, alltså väldigt tydliga "ränder" i beläget, medans om det är kallare och torrare snö, så funkar en fin struktur bättre.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="zerode, post: 1200801, member: 145112"] Belag, det är enkelt beskrivet plast med lite mönster i, sen finns det lite olika varianter utav plasten, från billig till dyr plast, om du har träskidor, då består belaget utav trä. Det finns någon gammal myt om att man kan mätta ett belag, fråga mig inte hur man gör det, men det är sjukt bra för de som tillverkar valla att folk kastar bort valla hej vilt, men dåligt för miljön och plånboken för oss andra Det finns liksom inget litet fikarum i belaget dit vallan kan gå och chilla, utan man värmer upp en bit bearbetad vax, och så skrapar och borstar man i stortsätt bort allt. Det man däremot vill ha, är ett rent belag, och om du har ett extremt smutsigt belag, så skulle jag rekommendera en skidslip, då fräschar man till belaget och skidorna blir som nya igen, men om de inte är så dåliga, så räcker det garanterat att du bara kör en helt vanlig vallning på dem, du kommer få dem fina genom en enda vallning om du värmer vallan så att den flyter ut fint, sen sicklar rejält och borstar ordentligt. Om du vill ha bra glid, så är strukturen det du skall kolla efter, den påverkar hur glidet på skidorna är. Är det lite varmare och blötare snö, typ vår, så skall du har grovstruktur, alltså väldigt tydliga "ränder" i beläget, medans om det är kallare och torrare snö, så funkar en fin struktur bättre. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Reboot valla
Tillbaka
Topp