Reboot valla

Pillard

Aktiv medlem
Jag har över lag slarvat en hel del med vallning av våra skidor men tänkte nu passa på att köra en runda på alla paren. De har dock nödvallats lite till och från när det glidit för dåligt. Hur gör jag för att så att säga börja om? När det gäller skor kör man ju bensin-tvätt med jämna mellanrum innan man fyller på från början. Jag vill ju iaf mätta belagen med varmvalla och sen slänga på vanlig lila på det. Det har ju dock använts lite all möjlig valla som antagligen finns kvar i restform. Hur gör jag för att säkerställa att de är mottagliga för mättning med gula vallan?

Pillard

Aktiv medlem
ett annat raggarknep är att valla på med den billigaste vallan du har och sedan sickla av i princip direkt, då brukar den ta med sig gammal valla, smuts och allmänt bös

/C
Ah, jag hade något liknande i bakhuvudet. Är det så man normalt gör när sommarvallen ska av när det är dags för ny säsong?

Jag är verkligen inte sugen på något överarbetat med hög ambitionsnivå utan vill mest bara säkra upp att grejerna inte pajjar och att de går att åka på utan tvärnitar

carl_couloir

Aktiv medlem
Ah, jag hade något liknande i bakhuvudet. Är det så man normalt gör när sommarvallen ska av när det är dags för ny säsong?

Jag är verkligen inte sugen på något överarbetat med hög ambitionsnivå utan vill mest bara säkra upp att grejerna inte pajjar och att de går att åka på utan tvärnitar
skulle tro det!

bon ski!
/C

zerode

Aktiv medlem
Belag, det är enkelt beskrivet plast med lite mönster i, sen finns det lite olika varianter utav plasten, från billig till dyr plast, om du har träskidor, då består belaget utav trä.

Det finns någon gammal myt om att man kan mätta ett belag, fråga mig inte hur man gör det, men det är sjukt bra för de som tillverkar valla att folk kastar bort valla hej vilt, men dåligt för miljön och plånboken för oss andra
Det finns liksom inget litet fikarum i belaget dit vallan kan gå och chilla, utan man värmer upp en bit bearbetad vax, och så skrapar och borstar man i stortsätt bort allt.

Det man däremot vill ha, är ett rent belag, och om du har ett extremt smutsigt belag, så skulle jag rekommendera en skidslip, då fräschar man till belaget och skidorna blir som nya igen, men om de inte är så dåliga, så räcker det garanterat att du bara kör en helt vanlig vallning på dem, du kommer få dem fina genom en enda vallning om du värmer vallan så att den flyter ut fint, sen sicklar rejält och borstar ordentligt.

Om du vill ha bra glid, så är strukturen det du skall kolla efter, den påverkar hur glidet på skidorna är. Är det lite varmare och blötare snö, typ vår, så skall du har grovstruktur, alltså väldigt tydliga "ränder" i beläget, medans om det är kallare och torrare snö, så funkar en fin struktur bättre.

Pillard

Aktiv medlem
Om du vill ha bra glid, så är strukturen det du skall kolla efter, den påverkar hur glidet på skidorna är. Är det lite varmare och blötare snö, typ vår, så skall du har grovstruktur, alltså väldigt tydliga "ränder" i beläget, medans om det är kallare och torrare snö, så funkar en fin struktur bättre.
Det finns ju rent allmänt lite för många uppfattningar om hur valla egentligen funkar för att jag ska vara nöjd ;) Det där med strukturen blir ju dock lite meckigt eftersom jag inte har lust att planslipa skidorna två ggr per säsong och där byta struktur helt.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp