Recensionerna och sanningen

ssss

Ny medlem
Satt just och läste recensioner av gogglen Iris här på forumet. Tre personer hade recenserat produkten och uttalade sig om dess egenskaper till synes helt obesvärade av att de ännu inte testat skiten.

Det här verkar vara ett ganska vanligt förekommande fenomen på freeride och suger enligt mig hästk*k. I den mån det inte redan gått inflation i betyg pga folks ovilja att inse att man gör ett felköp ibland, sabbas betygskalan totalt av småglin som är så upphetsade över sina nya köp att de bara måste få skriva av sig det. (den sista kommentaren syfar inte på de som recenserat Iris, har inte kollat upp vad det var för ena).

Väl medveten om att det bara är en utopi, men visst vore det väl härligt om man kunde vänta med att recensera sina prylar tills man faktiskt testat dem ett tag och sen kunde svälja stoltheten några sekunder och skriva ner ett ärligt omdöme för att ge sina brantåkande bröder och systrar lite vägledning i köpdjungeln!.

Håller helt med om ovanstående. Annars är det ingen recension utan ett uttryck för prylb*geri.

Men det kan ju också vara så att "redaktionens granskning" av de recensioner man lägger in effektivt sållar ut all form av negativ kritik mot potentiella annonsörer. Jag har hursom helst inte insett vitsen med att recensioner måste granskas...

Johan har ju faktiskt lagt in en möjlighet att anmäla även recensionerna, kan ju testa och se om han tycker det är en vettigt själ till att ta bort recensioner.

Håller med.. ibland står det inte ens vettig information om produkten

Håller helt klart med.
Minns inte om det var en recension eller om det var i en tråd som jag läste ett inlägg från en kille som sa att det var en jätte bra pryl det här för det hade försäljaren sagt. Dock hade han inte hunnit testa den själv men han kunde starkt rekomendera den fick solklart 5/5 i betyg.

Men stora delar av detta problem kommer väl även från den Lunarstorm anda som ofta råder på detta forum. Folk ställer frågor om det mest självklara, men det är väl en sak, vi är ju alla barn i början.
Men många av dessa nedvärderande svaren på dessa frågor kan man ju klara sig utan. Det känns även som att många inlägg skrivs för att den personen känner ett behov av att skriva ett forum inlägg mer än vad han har behov av ett svar på en fråga. Vilket egentligen bara känns som att spam på forumet.
Att det känns som Lunarstorm kännsla byggar jag främst på att 90% av de fall jag beskrivit ovan kommer från folk under 18.

Att utnyttja sökfunktioner dels på forumet och dels på nätet verkar åxå vara något som många har problem med, det kommer ju dagligen en drös med frågor om var man kan köpa än det ena än det andra som man, om man anstränger sig 5min, själv kan hitta direkt på google eller alternativt ett tipps om i gammla trådar.

Slutligen så ska jag väl säg aatt jag har inget emot att yngre personer deltar på foromet, eller att det kommer lite "dumma" frågor i bland. Som jag sa tidigare så är vi alla barn i början och måste ju lära oss på något sätt. Ju fler yngre som börjar åka bräda eller skidor tjänar vi alla på i längde.
Ett ökat intresse ger ju en större bredd på anläggningar och utrustning.

Det jag dock tycker är synd är precis det som ssss nämner:
"visst vore det väl härligt om man kunde vänta med att recensera sina prylar tills man faktiskt testat dem ett tag och sen kunde svälja stoltheten några sekunder och skriva ner ett ärligt omdöme för att ge sina brantåkande bröder och systrar lite vägledning i köpdjungeln!."

Samma sak tycker jag gäller trådarna på forumet. Hellre kvallite än kvantitet.

Håller med er till viss del.
Tycker dock detta är lite samma fenomen som när det är 6-åringar i parken. Visst är det irriterande, men de är ju också skidåkare och en gång i tiden var man själv 6 år och plogade i parken...

På en sida som freeride så måste man ta hänsyn till att rescensenterna har olika förutsättningar, både i att avgöra produktens egenskaper samt i att formulera det och få fram väsentligheterna i texten; vilket i många fall är relaterat till åldern.

Jag brukar ignorera de dåliga rescensionerna och ta åt mig de välskrivna. Funkar skitbra för mig i alla fall...

Håller med om att många rescensioner är lite halvdana. Minns när jag funderade på att köpa nya lagg så va där några där det stodungefär: Har precis fått hem mina, jävligt snygga. Ska bli gött o testa dem i vinter. 5/5.

Men forumet e jag mindre kritiskt till. Vad gör det om många frågar om vad de ska köpa för nya skidor eller annat, ett forum är ett forum. Det vore ju tråkigt om det var helt tyst...

Tillbaka
Topp