Recept energy bars

Recept energy bars
Hej!

Med risk för att det kanske är det miljon:te receptet på energikakor... Men i alla fall!

Här är ett egenkomponerat recept på 'energy bars' som jag tänkte att jag ville dela med mig av.
Det går även att ladda ner som pdf här ifrån: http://www.mediafire.com/?ypha17qvg5adn31
Enjoy!

För ungefär 12 bitar behövs

flytande ingredienser

2-3 msk mörkt Muscovadoråsocker
2 msk smör
3 dl flytande honung
1/2 dl Agavesirap

torra ingredienser

1 dl osaltade jordnötter (eller det du gillar, ex. mandel, cashew- eller hasselnötter)
1/2 dl solroskärnor
1/2 - 1 dl torkade bär (här använde jag arroniabär, torkade blåbär och russin)
1/2 dl vetemjöl
1/2 dl ströbörd (skorpmjöl)
3-4 dl havregryn, fiberberikade

Gör så här

Förbered en mindre form (ca 15x25 cm) och lägg plastfolie så att det täcker botten och kanter. Blanda alla torra ingredienser i en burk med lock och skaka om så att de blandas väl, eller rör om i en stor bunke.

Lägg i smör och råsocker i en kastrull och värm på högsta värme på plattan så att
det smälter. Rör om! Lyft sedan av kastrullen (så att det inte bränner vid) och häll ner honung och sirap.
Ställ på plattan igen, hög värme. Låt koka upp så det bubblar ordentligt i grytan.
Ha ett glas med vatten redo för att göra kulprovet efter ca 3 min. Smeten ska kännas
mjuk och något klibbig, inte för hård. Koka till du får en konsistens som verkar bra.

Lyft snabbt av plattan och häll ner de torra ingredienserna. Blanda väl och dryga ut med mer havregryn om det behövs. Det ska vara mer som en fast deg än en smet, annars kan det bli för klibbigt.
Sprid ut degen i formen och platta till så att det blir en kompakt kaka. Låt svalna och skär sedan i bitar.

Färdigt!

Recept energy bars
Känner mig sjukt dum då jag inte ens tänkt tanken på att man kan baka egna bars, samtidigt som jag ratat dem på inköpslistan då CSN inte riktigt täcker upp sådana kostnader.
Sjukt bra initiativ! Blir bak i eftermiddag :)

Recept energy bars
detta blir att testa under vintern.. hur länge håller dom sig? bäst att förvara i försluten burk i skafferiet eller kylskåpet?

ser riktigt nice ut btw:D

Recept energy bars
Roligt med positiv feedback!

@hanken ha ha Ja, det här får kanske bli ett budgetalternativ tills vidare då.

@A-Pow lycka till!

@EmilRosenberg Kände inte till det där med syreupptagningsförmågan, men har försökt att bara ha nyttigheter med i receptet och jag hade hört att de bären skulle va bra.

@Nilber Jag har tyvärr aldrig sparat dem några längre perioder, (finns en tendens att de försvinner snabbt... :) ) men uppåt ett par veckor är inga problem. Förvara kallt så kan du nog ha dem längre. Det är ju ingen färskvara så direkt som blir dålig eller börjar mögla.

Ha det!

Recept energy bars
Litet återkoppling då!
Bakade ihop en sats med russin, tranbär, mandlar & hasselnötter - fantastiskt gott och oerhört lättgjort!
Återigen tack för tipset :)

Recept energy bars
Bra initiativ! Ska helt klart testa dessa bars stenhårt i vinter, verkar som ett bra grundrecept att utgå från!

Tillbaka
Topp