RED BULL drar från åre

ALundqvist

Ny medlem
RED BULL drar från åre
E de nån som vet VARFRÖ dom lägger ner red bull???
Vet nån om dom kommer flytta tvälingen till nån annan stans i sverige..å i sånna fall VART?!
Kommer det inte komma nån annan stor jibbertävling till ÅRE??
MÅSTE FÅ VETAAAAA!!!
de e ju fan den enda chansen att se alla idolerna!!

RED BULL drar från åre
Här e hela artikeln...

"I Åre sjönk Skistars omsättning till 144 Mkr jämfört med 155 Mkr året innan. Rörelseresultatet uppgick till 23 Mkr, jämfört med 25 Mkr året innan.

Skistars VD Mats Årjes är dock något bekymrad över den fortsatt svaga mötes- och konferensmarknaden inte återhämtat sig. Det slår hårt mot Åres exklusivare profil som skidort.

"Åre har en större fokus mot den marknaden och när den viker så slår det mot Åre, men jag tror Skistas känner av det mindre än exempelvis hotellen."

Hur skulle du vilja förändra Åre?
"Tack för den frågan. Jag har alltid tyckt att Åre är en fullständigt fantastisk ort för alpin skidåkning, men profilen har ofta varit allt för exklusiv eller för ungdomlig. Jag tror vi måste anpassa utbudet i Åre så att fler kan åka dit. I dag är det väldigt mycket Red Bull och rock´n roll i Åre och det är den minst köpstarka och lojala målgruppen för oss", säger Mats Årjes.

Trots det varma vädret i svenska och norska fjällen de senaste veckorna tror Skistar på en fortsatt bra utveckling för bolaget under innevarande verksamhetsår. Orsaken är det goda bokningsläget för den resterande delen av säsongen.

"Vårvärme brukar infinna sig varje vinter och i år kommer den under samma period som förra året, men jag tror inte vintern är över. Just nu snöar det till exempel kraftigt i Sälen. Därför känner jag ingen oro över snösituationen", säger Mats Årjes."

RED BULL drar från åre
Sammanfattningsvis.

RBBA publiken är inte tillräckligt köpstark för Åre. För få personer med mycket pengar i Åre! Tycker Mats i alla fall.

RED BULL drar från åre
Det är iof rätt som han säger men fan vet om det kommer löna sig. Men dom tjänar ju grova pengar på företag (Konferenser osv) så det är ju klart att dom vill ha dit dom. Jag tror inte att Åre någonsin kommer att anses som en exlusiv ort a la verbier/st anton/madonna di... eller vail/aspen i usa. För de som har råd så smäller det mycket högre att säga att man "klämde lite lagg å smutta skumpa i alperna!!". Jag tror att man tjänar mest på den stora massan i längden för folk kommer det alltid komma.

RED BULL drar från åre
Jo iof men det är ju inte de som skistar vill..
Mats vill nog bara göra ett bra jobb men idag när inte en vd sitter längre än 4 år (om det går bra) så har dom bara ett mål: Större omsättning. Annars får han skäll...
Det är ingen rolig utveckling men så är det idag och det kommer bli hårdare...

Fy vad ja låter gammal å klok.. Nä tacka vet ja statliga bidrag för mera snö å läsk i kranen..

Gud bor i berget AMEN....

RED BULL drar från åre
Ni tror väl inte på fullt allvar att ett enskilt "event" såsom RBBA har nån större inverkan på Skistars resultat i Åre.

Att dom lägger ner / flyttar tävlingen kanske snarare har att göra med att tävlingen mer eller mindre blåst bort de senaste åren. eller ?

Ett sånt hopp, sån vind och med så mycket tyg i brallorna landar dom väl i Duved !

RED BULL drar från åre
CC_Big_Air: "Ett sånt hopp, sån vind och med så mycket tyg i brallorna landar dom väl i Duved!"

Haha, klockrent jU!

RED BULL drar från åre
ja de får vi anna..! så jävla fett!!..dricka red bull å bara chilla!!
Jäävlar..tackar för att du berättar de..ski schysst! :D hehe

RED BULL drar från åre
Alltså, hela grejjen är ju att det är för dåligt väder i Åre. När tävlingen blåser bort flera år i rad, ja då vill så klart arrangörerna inte vara med längre. Varför tror ni att det inte körs världscupstörtlopp i åre? Jo, för typ 80% av dom som körts har blåst bort.
Att nån chefsmupp vill öka omsättningen är inte varför RedBull flyttar.

//

RED BULL drar från åre
Gå in på www.op.se och läs om det verkliga skälet till att Red Bull drar från hålet Åre. Inte har det med vind att göra i allafall...Det är bara att skicka tackkorten till den gode Mats Årjes. Ännu en VD som inte vet hur man uttalar sig i medierna.

RED BULL drar från åre
CC Big Air verkar vara den enda som har nåt vettigt att säga. För skistar rör det sig om så pass stora summor att RBBA bara spelar i marginalerna. Däremot kanske det påverkar att det är så många events per år. Tex vinterstad i två veckor osv.

Men det intressantaste vore ju att få veta av Red Bull varför man flyttar så spekulationerna får ett slut. Att skylla på Skistar och dess VD är bara korkat, jag tror knappast att de har bett/fått RBBA att sticka.

RED BULL drar från åre
Hej allihopa!

Jag tänkte att jag skulle försöka besvara era frågor om Red Bull Big Air. När det gäller frågan om varför Red Bull har hoppat av samarbetet så har vi faktisk inte fått någon förklaring av Red Bull. Det spekuleras i att det beror på SkiStars VD Mats Årjes uttalande i Dagens Industri. Om det är det som är orsaken så tycker vi att det är konstigt att man avslutar ett sju år långt samarbete på grund av ett enda uttalande utan att ens lämna en förklaring till de människor man har jobbat med i sju år. Dessutom har Mats Årjes pratat med Red Bulls VD och bett om ursäkt för att han av misstag använde deras varumärke i ett uttalande ett par veckor innan tävlingen i Åre och därmed trodde vi att saken var utagerad.

När det gäller framtida tävlingar så kan vi inte säga något just nu eftersom det bara har gått en vecka sedan Red Bull klev av, men det vi kan säga är att det finns många andra företag som vill synas med den här typen av event i Åre. Dessutom kommer skidbackarna alltid att finnas här och de som både kan designa och bygga tävlingsarenan finns här. Så det enda som egentligen har försvunnit är en läskedryck.

Hälsningar

Anna Lindstedt Informationsansvarig SkiStar

RED BULL drar från åre
Ja..när ja startade den här "frågan" om red bull så ville ja bara ha ett svar varfrö dom drar från åre..Men jag har mailat till Mats och ställt några enkal frågor som han ska svara på..Å ja kan ju lägga ut vad han svarar sen på den här "diskusionen" ...om de är nån som bryr sig? hehe..
Jo men de ja och många andra undrar är varfrö dom ska dra från åre..de e ju liksom inte att en läskedryck har försvunnit..de e nog många som bara blir glad över att nån tävling hålls i åre..sen om de är red bull eller coca cola som sponsrar tror ja inte spelar nån större roll faktist!

/ Andrea

RED BULL drar från åre
Fin fint att Åre och Skistar slipper bekymmra sig mer över Red Bull och Rock n´ Roll.

Skistars VD:s mål verkar vara att gräva en stor grav av hela Åre, och uttalandet mot Red Bull är ju inte det första spadtaget han gör. Sen tror jag hela styrelsen hjälper till med sina sandlådespadar.

Ett tips till Skistar är ju att höja liftkorten till 645:-/dag till nästa år, då slipper de ju alla låginkomstagande ungdomar som gillar att åka skidor. (men i framtiden lär det fungera sämre att åka skidor i Åre. Shopping och glamour för kvinnor i päls ska det vara, och avsluta dagen med spa och en flaska vin för 35 000:- )?

//Simon Templar

RED BULL drar från åre
Till Megapolaren....

Hur kan 80% av de störtlopp som körts blåsa bort???

Det kan vara så att Åres backe är lite för kort för att åktiderna skall vara nog långa.
Sen kostar det som faan att preppa backen (2 v jobb) för att köra en dags tävling. Glöm inte att det skall vara 2 genomåk innan samt en reservdag. Det resulterar i att man måste hålla stora delar av olympia stängt under nästan en vecka med irriterade turister som följd.

Skulle bara kasta lite ljus på detta...

/M

RED BULL drar från åre
Saxat från Dagens Industri (http://di.se/Scripts/Main/ReadMe.asp?stat=0&ID=2004\03\31\103262):

Fyra frågor till Jimmy Ramstedt, marknadschef på Redbull i Sverige som beslutat att flytta tävlingen Red Bull Big Air från Åre.

Varför flyttar ni tävlingen Red Bull Big Air från Åre?
"Tävlingen Red Bull Big Air är i dag en av de absolut största i skid- och snowboardvärlden. Trots detta tittar vi hela tiden på hur vi ska kunna utveckla konceptet vidare, så även inför nästa år.

Är flytten en reaktion på Skistars uttalande i förra veckan att "det är för mycket Red Bull och Rock´n Roll i Åre"?
"Ja. Självklart är Skistars uttalande en starkt bidragande orsak. Vi har under sju års tid investerat stora summor i att marknadsföra Red Bull Big Air och Åre. Vi har under flera år bidragit med en tävling som vi valt att lägga i Åre. Tävlingen lockar väldigt många världsnamn inom sporten, mycket publik till arenorna, många gäster till restauranger och nattklubbar och inte minst resenärer till Åre som ort den aktuella veckan. Vi har haft ett väldigt bra stöd från personalen i Åre men uppenbarligen inte ifrån deras ledning, detta tycker vi är mycket beklagligt."

Har ni klart med någon ny ort?
"När vi bestämt oss för hur tävlingarna ska se ut kommer vi titta närmare på tänkbara platser."

Hur många deltagare och åskådare deltog i årets tävlingar?
"Inklusive kvaltävlingarna har vi haft cirka 180 deltagare, 15.000 åskådare, 250.000 besökare på sajten redbullbigair.com. Och så räknar vi med cirka 250.000 tittare på tv-sändningen nästa vecka."

RED BULL drar från åre
Jag har faktist mailat mats å klagat lite..!..eller ganska mkt faktist!..Jag startade den här "chatten" eller va man ska kalla den och ja vill först å främst tacka för alla svar ja har fått! hee..:P..jo men dom verkar inte ens veta vart red bull kommer att hålla till..Å de där med läskedryck!? men snälla..de handlar inte bara om att den läskedryck försvinner!..de e så otroligt mkt mer..!!..å jag ska göra allt för att behålla red bull i åre..så om ja lyckas vet ni vem ni ska tacka! ;P..hehe..nerå..men ärligt talat..ja å min polare ska även skriva en insändare i tidningen..men ja kommer att skicka ut de mats svarar på mitt mail så att alla kan läsa de..Men som sagt var..dom tjänar ju inte på att flytta tävlingen..Visst de är meningen att alla ska kunna åka i Åre..men red bull är liksom en gång per år..!..
/ Andrea

RED BULL drar från åre
Ja skiter i alla som tycker att de e skit samma om red bull drar från åre eller inte..Men de e de sämsta dom kan göra faktist!! Hursom helst kommer jag iaf å åka dit dom flyttar tävlingen!

Tillbaka
Topp