Redigeringshjälp / Codec

Oskarix

Ny medlem
Redigeringshjälp / Codec
Hej!
I vintras filmade vi en del i St. Anton och det är minst sagt hög tid att klippa ihop en fullängdare. Filmsnuttarna har tankats över på en hårddisk i AVI-format (DV) och det gick utmärkt att redigera. När hårddisken flyttades till min dator blev det dock problem. Det går inte ens att titta på filmerna i Media Player. Jag har provat tusen och en olika codecs men i bästa fall hackar filmen extremt mycket. Enligt programmet Movie Type Finder 1.0 ska "miroVideo DV300 SW only codec" användas men jag har inte lyckats...
I Pinnacle funkar det inte alls och i Adobe hackar det.

Jag har även provat att konvertera filmerna till mpeg, utan resultat.

Förslag?
/O*

Redigeringshjälp / Codec
Ska gå att se i WinMediaPlayer utan codec!
kan det vara så att din dator är lite taskig? Film drar ju en hel del ram-minne!

Redigeringshjälp / Codec
Har visserligen bara en AMD Duron 1GHz och 256MB RAM, men det är inga problem att kolla på andra filmer.

Jag har nu lyckats konvertera till MPEG så det verkar lösa sej. Funderar dock på att uppgradera hårdvaran för att underlätta redigeringen. Vad är viktigast, processorn eller minnet?

Redigeringshjälp / Codec
haha men vafan, jag såg precis att du var i stanton samtidigt som jag, det var ni med de där fula csn-tröjorna :) har du sett vår film? så har du nått att försöka klå, även om det blir svårt... :) ftp://pettneu:scherl04@130.236.224.81 (p9-film/p9-pettneu_über_alles.mpg)

Redigeringshjälp / Codec
Hade nog satsat på båda :-P
256MB kommer man ej långt med, jag har 256, och det är absolut i minsta laget, givetvis beroende på hur lång rullen är och vilken kvalli man har på råvaran.
Processron skulle väl också behöva sig en åthutning, men sattsa på minnet först.

Vad det gäller andra filmer, som du kan se, så brukar dem väl vara codade? Kör man okodad .avi så tar det massa plats, men kvallin är som på kameran.

Redigeringshjälp / Codec
HARS:
Såg din film! Men 33 min, hade passat bättre som 7 min! var en del intressanta grejer, men långt ifrån allt. Gillar att det var mkt stillbilder, tänk om man hae tagit så många under sin säsong :-( Bästa klipp helt klart fylla+dans, lite roligt med hopp över floden också, men vad var det för kicker? Märkligt byggd!
Klippt i Premiere Pro? Tyckte jag kunde ana några crossdisolve missar :-P men dem kanske man kan göra i andra program också.
Jaja, får jag bara ordning på min ftp ska du få se hur en riktig film ska se ut...

Redigeringshjälp / Codec
rickepuff: tack för kommentarerna, uppskattas! är medveten om att den kunde göras bra mycket kortare, men det är mer tänkt att vara semesterminne än en "riktig" film. bäckhoppet ja (eller vi kan kalla det flodhoppet, låter bättre:), kanske österrikes sämsta kicker, men vi han inte shapa den, hann knappt hoppa, innan sista bussen hem gick. lite dålig planering där...
du kunde alltså se att den var klippt i premier? :) jo, crossdissolven ville inte alltid funka så som jag ville att den skulle göra. men det var första gången jag gav mig på något sånt här, första gången jag klippte ihop en film överhuvudtaget, så jag är hyffsat nöjd med hur det blev ändå...
ska bli kul att se vad du har att komma med :)

Tillbaka
Topp