Regler med snökedjor/vinterdäck i Frankrike

RoguePripp

Medlem
Hej!

V3 ska jag och några polare köra ner till Tignes och jag lyckas inte hitta rätt på reglerna vad som gäller med snökedjor & vinterdäck.

Som jag förstår det så ifall bilen väger under 3500kg, så måste du antingen ha snökedjor i bilen till minst 2st drivande axlar. Eller ha 4st vinterdäck märkta med 3PMSF snöflingan?

Jag har riktiga nordiska vinterdäck på min Audi a4 med quattro, så tänker att det kanske är onödigt att ha kedjor? Eller någon annan som har erfarenhet av att köra i franska alperna?

Tack på förhand

Vid ett tillfälle då vi bodde i ST Foy och skulle upp till Val D Isere efter ett oväder stod polisen och kollade för att ev stoppa bilar utan vinterdäck. Då vi körde 4 hjulsdrivet släppte dom oss utan diskussion.

Om du behöver snökedjor köper du dem oftast billigast på någon vanlig stormarknad (typ SuperU) nere i Frankrike.
Med nordiska dubbfria klarar du dig oftast mycket, mycket bra utan kedjor rent körmässigt.
Vad sedan lagen (o polisen) kräver har jag inte koll på…..

vågar med ganska hög % påstå att kedjor e ett måste. Vi har aldrig chansat Men köp dem där nere. Sen kan det bli problem inne i större städerna med dubbdäck men där e reglerna e djungel

vågar med ganska hög % påstå att kedjor e ett måste. Vi har aldrig chansat Men köp dem där nere. Sen kan det bli problem inne i större städerna med dubbdäck men där e reglerna e djungel
Är väl ingen djungel om dubbdäck på kontinenten? Förbjudet. Med otur får du ta fram tången och dra ur dem så fort du korsat gränsen till Tyskland…
Har inga kedjor, men fyrhjulsdrift som tur är. Händer då och då att man kör förbi folk med tvåhjulsdrift som är tvungna att sätta på kedjorna för att komma upp.

Är väl ingen djungel om dubbdäck på kontinenten? Förbjudet. Med otur får du ta fram tången och dra ur dem så fort du korsat gränsen till Tyskland…
Har inga kedjor, men fyrhjulsdrift som tur är. Händer då och då att man kör förbi folk med tvåhjulsdrift som är tvungna att sätta på kedjorna för att komma upp.
Du har nog större kunskap så jag kan direkt ge dig rät direkt. Iö har vi fått sätta på kedjor vid ett par tillfällen o då de behövs behövs de. Inte bara som utfyllnad i överfull bil

Senast ändrad:
Du har nog större kunskap så jag kan direkt ge dig rät direkt. Iö har vi fått sätta på kedjor vid ett par tillfällen o då de behövs behövs de. Inte bara som utfyllnad i överfull bil
Ja, är nog klokt att ha med. Skillnad för mig som bara kan strunta i att åka upp en morgon om det är för dåligt väglag. Eller ta tåget.
Minns en gång när jag bodde i Bern, var så illa att jag vände innan jag ens kommit genom stan…

Kan rekommendera Autosock. Billiga och väldigt smidiga att använda om det skulle behövas. De är godkända att använda istället för kedjor (i Frankrike)

Finns många bergspass med skyltar om krav på snökedjor. Man kan då få böter vid kontroll om det visar sig att man inte har med sig kedjor i bilen.

Finns många bergspass med skyltar om krav på snökedjor. Man kan då få böter vid kontroll om det visar sig att man inte har med sig kedjor i bilen.
Men som jag fattade det på frankrikes hemsida så är riktiga vinterdäck på 4 hjul lika som snökedjor i dessa zoner.

Taget från sidan: In areas established by the prefects, vehicles will be required to:

have in their trunks metal snow chains or snow socks suitable for fitting at least two driving wheels; or
or be equipped with 4 winter tires, mounted on at least 2 wheels of each axle. For the coming winters, from 2023 to 2024, the appellation « winter tire » cover all tires identified by one of the markings « M+S », « M.S » or « M&S » or by the joint presence of « alpine symbol » (recognized as « 3PMSF » (3 Peak Mountain Snow Flake) and one of the markings « M+S », « M.S » or « M&S ». From 1er november 2024, it will only cover tires identified by the joint presence of the marking « alpine symbol » (recognized as « 3PMSF » (3 Peak Mountain Snow Flake) and one of the markings « M+S », « M.S » or « M&S ».

Ett alternativ som vi gjort några gånger är att köpa i Sverige spara kvittot och lämna tillbaka när när man kommer hem om man inte behövde använda dom

Hej!

V3 ska jag och några polare köra ner till Tignes och jag lyckas inte hitta rätt på reglerna vad som gäller med snökedjor & vinterdäck.

Som jag förstår det så ifall bilen väger under 3500kg, så måste du antingen ha snökedjor i bilen till minst 2st drivande axlar. Eller ha 4st vinterdäck märkta med 3PMSF snöflingan?

Jag har riktiga nordiska vinterdäck på min Audi a4 med quattro, så tänker att det kanske är onödigt att ha kedjor? Eller någon annan som har erfarenhet av att köra i franska alperna?

Tack på förhand
Hej,
Det räcker med 4 friktionsdäck, med snö kedjor måste du nog ha en på värja däck, annars är risken att förstöras fyrhjulsdriften.

Officiell info här: https://www.service-public.fr/particuliers/actualites/A14389?lang=en . Dvs vinterdäck (friktionsdäck) räcker + ev kedjor. Har du 4-hjulsdrift och friktionsdäck måste du inte ha kedjor också, men har du inte 4-hjulsdrift finns det områden där snökedjor är obligatoriska att ha med. Det är förbjudet med dubbdäck på autobahn och i princip hela Tyskland, så det är i praktiken svårt att köra till alperna med dubb, så det är inget alternativ... Med det sagt så har jag haft nytta av kedjor i princip varje säsong jag varit i alperna, så det är aldrig fel att ha som extra säkerhet. I samband med snöfall händer det att lokal polis spärrar vägen och endast släpper upp bilar med kedjor på eller 4-hjulsdrift.

Snökedjor är jäkligt gott å han när man väl behöver dom. Och det oavsett lagkrav eller vilket land man än är i
Bilen tuggar sig fram i jäkligt djup snö eller att bara lägga under däcken vid en måttlig fastkörning. Har alltid det i bilen under vinterhalvåret. Skulle jag har fått en slant för varje gång de har kommit till hjälp för andra så skulle jag ha köpt mig ett par skidor till :)

Finnas att hyra på Hygglo.se som så mkt annat för 50 kr/veckan

Om man oftar bilar till bergen/fjällen på vintern är det vettigt att ha en 4-hjulsdriven bil. På den sätter man nordiska friktionsdäck från något av premiummärkena Continental, Goodyear, Michelin, Nokian etc. Då är man rustad för att klara det mesta som vintervägarna bjuder på, jag har aldrig behövt snökedjor.

Undvik kontinentala friktionsdäck som egentligen inte är ”riktiga” vinterdäck, utan är optimerade för högfart på Autobahn. Går lika bra där med nordiska friktionsdäck, om inte man tvunget måste marschköra i 200 knyck.

Varför det pratas dubbdäck förstår jag inte, har man endast nytta av vid ishalka och tillför ingenting vid snö. Får man dessutom inte köra genom Tyskland med som nämnts tidigare i tråden (dessutom för de ett jäkla oväsen vid motorvägskörning 🛞🎶).

Kör försiktigt, det är en bra snövinter i år!

Jag tror att jag har skrivit det tidigare på forumet.
Körde förra året Göteborg-Hemsedal-Sogndal-Myrkdalen-Voss-Göteborg på sportlovet v7 det var som vanligt alla väglag en sträcka på 3000km jag kör på premium dubbfria med en V60 Volvo. Det var kanske under 5 mil av den turen som det hade varit en klar fördel med dubbdäck. Det var riktig isgata med blöt is på asfalt av underkylt regn och fullständigt polerad vinterväg vid en annan fjällpassage.
Vid kanske totalt 50 mil så skulle dubb och dubbritt funka lika bra.
Är det då motiverat att ens överhuvudtaget tänka på att köra med dubb då 250 mil är bättre och säkrare för alla? Och där det är halt göra som folk säger, sänka farten.
Samma har varit på andra resor upp över landet. Där är det oftast stabilare väglag än i Norge och än mindre behov av dubbdäck

My 50c efter ca 7 vintrar boende i Italien (ej Frankrike)...

1. Vi svenskar är generellt duktiga på att köra bil när det är halt och snöigt och klarar oss betydligt bättre än folk därnere
2. I Italien tror jag att vinterdäck med snöflinga räcker i princip överallt (dvs då behöver du ej kedjor) - formellt alltså
3. Har själv aldrig behövt kedjor under 7 år men hade ändå efter några år kedjor i bilen om det skulle råka snöa före/efter jag bytt till vinterdäck (eller om man stöter på en sur polis med IQ under 70, såna finns och verkar bli utposterade just när det snöar...)
4. Man är mycket snabb att ploga/sanda vägarna därnere eftersom många italienare kör till skidorterna på sommardäck (det gjorde även jag de första åren därnere utan större problem)
5. 4-hjulsdrift är absolut ett plus, inte minst eftersom en del backar och infarter tenderar att vara ganska branta i alpområdena. Därför bra även på sommaren därnere särskilt om den branta uppfarten är en grusväg. På landsväg har man knappast någon nytta.

Sammantaget
- kör på friktionsdäck (och välj den typ som passar bäst för dig i Sverige, ingen vet det bättre än du själv)
- är du osäker så ta med kedjor från Biltema eller köp lokalt på en mack men du kommer knappast att behöva dem om du inte bosätter dig där
- om du ska flyga ner och hyra bil därnere så troligen billigare att köpa kedjor på mack än att betala för en veckas hyra av kedjor

Kör numera själv på friktionsdäck till alperna från Skåne varje år, f.n. utan kedjor i bagaget.

4. Man är mycket snabb att ploga/sanda vägarna därnere eftersom många italienare kör till skidorterna på sommardäck (det gjorde även jag de första åren därnere utan större problem)
Överskatta aldrig en Britt i en liten skitbil med sommardäck o noll känsla för körande i snö. Har sett några sgs. De kör ju för fan värre än vad bla undetecknad gjorde som 16 årig på isen...

Eller de säkerhetsmedvetna Danskarna som krypkör fram till Gol där dom stannar och sätter på kedjor för fortsatt färd mot Geilo och Hemsedal

Har kört bil en vinter i valdi/tignes (jobbade som chaufför b.la) och körde runt oavsett väglag. Framhjulsdrift var det ibland problem med. Fyrhjulsdrift funkade alltid utan kedjor. Körde som mest genom 80 cm fluffig snö på ett fält för att lämna av några britter. Funkade fint även om snön vräkte över rutan i sann pow-pow anda (britterna var livrädda men kom fram till boendet ;) )

Det någon sade om att svenskar kör bättre än folk söder ut stämmer generellt. Det jag kallade bra vinterväglag vägrade övriga kollegor köra i.

Då känns det som jag klarar mig med 4 riktiga vinterdäck + Quattro.

Min a4a med riktigt torsen quattro har klarat allting när det gäller djup snö hittils.

Var mestadels osäker vad lager sa när det gällde snökedjor. Har aldrig haft behov av snökedjor eller något annat. Det gäller att man har rätt vinterdäck bara i de flesta fallen.

My 50c efter ca 7 vintrar boende i Italien (ej Frankrike)...
Just gällande punkt 4 håller jag bara delvis med…..
Att ploga är man grymma på i hela Alperna, däremot är jag förvånad över hur lite man sandar i samband med att man plogar…
Med tanke på hur branta vägarna många gånger är så borde man ju sanda som galningar, men jag har nästan aldrig upplevt att man sandar, vilket förvånat mig många gånger…..
Salt är man däremot ofta väldigt generösa med att använda på vägarna….
Men! Nu skriver jag generellt om Alperna, det är inte omöjligt att det sandas bra i vissa delar av Italienska Alperna, även om jag inte upplevt det…!!

Just gällande punkt 4 håller jag bara delvis med…..
Att ploga är man grymma på i hela Alperna, däremot är jag förvånad över hur lite man sandar i samband med att man plogar…
Med tanke på hur branta vägarna många gånger är så borde man ju sanda som galningar, men jag har nästan aldrig upplevt att man sandar, vilket förvånat mig många gånger…..
Salt är man däremot ofta väldigt generösa med att använda på vägarna….
Men! Nu skriver jag generellt om Alperna, det är inte omöjligt att det sandas bra i vissa delar av Italienska Alperna, även om jag inte upplevt det…!!
Kan instämma om italienska alperna - salt, ja, ofta och gärna. Sandning, har nog aldrig sett där jag brukar vara, mestadels Aostadalen (Monterosa/Champoluc, Cervinia, Courmayeur, La Thuile, Pila etc). Bilen blir snabbt vit...

Ni har säkert rätt om salt och sand i Italien. Mitt minne svek mig nog och jag har flyttat runt en del sedan dess.

Glömde att uppdatera här efter resan till Tignes!

Gick bra v3, vi fick en hel del snö under veckan ca 1m.

Gick utmärkt o köra i snön, det låg en hel del på vägarna när jag körde en gång men det var inga problem, körde förbi alla som stod o satte på snökedjor o de bara tittade på en :ROFLMAO:.

De är dock duktiga på att ploga vägarna vid snöoväder.

Så kan säga att sålänge man har bra vinterdäck + 4fyrhjulsdrift så fungerar det utmärkt.

Tillbaka
Topp