Reguljär flyg me swiss airlines

keddo

Ny medlem
Tjenare!

Jag och en poalre har bokat reguljär flyg med swiss airlines sthlm-zurich tr/r .

De jag nu undrar är hur gör man med skidfrakten? de fanns ingeting under bokningen där man kunde välja tillval osv.

Kommer man bara till disken och får betala för dom ? o va brukar de kosta ca?

eller räknas skidorna in i din 20kg bagage ??

/ tack för bra svar // keddo

Tja , tack för länken , jag kollade på deras hemsida men lyckades tydligen missa de :)

Vi åker till Engelberg 11-21.1

Mmm, men det står också att:

Tariff for equipment, Golf or Ski/Snowboard, when exceeding the free baggage allowance of your checked baggage.
Weight concept area / Piece concept area
Equipment
Golf or
Ski/Snowboard Flights
within Europe Flights from/to
Europe up to 23kg / 2m maximum CHF 60 EUR 35
USD 50

Ok, där försvann formatet men, tolkar det som om att frakten av skidor är fri, under förutsättning att man inte överstiger 20 kg. Annars kostar det 35 EUR..?

Om det inte är nya regler så har det då alltid varit så att man kan ha 20kg + 1par(ja t o m 2par (i samma bag förstås)) skidor!!
.........men men detta är ju jävligt dålig information ifall det skulle vara ny regler... :)(har dock varit så under minst 10år)
Ha det o njut av E-berg!

Personligen har jag aldrig haft några problem med Swiss Air, sist hade jag en Dakine dubbel skidväska, den vägde nog in på 37 kilo.

"You only got one bag?"
"Yes."
"Ok, no problem."

I teorin kan det väl bli problem om man träffar på någon sur jävla incheckare, men som sagt flugit med dom en gäng gånger, aldrig några problem.

Jag har aldrig själv åkt med dem, kollade bara upp lite saker för typ en månad sen när jag letade alternativ till kompisens 13000krs resa till Cervinia via resebolag. Självklart kan jag därmed ha fel. Som storpotaten talar om så är det lite otydlig information, men citatet jag gav kom under "exceptions". Men precis under nämner de att om man går utöver antalet kilo så kommer de ta betalt...dock ger de inte exempel på de två saker som ingick i exceptions (winter sports package och golf equipment) utan på dykningsgrejor. Samma sak har diskuterats kort tidigare: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=50956 Dock ges inget givet svar, förutom från nån både i den här tråden och i den andra som har åkt med dem och inte fått pröjsa. Säkrast verkar dock va att slänga iväg ett mail och fråga dem direkt. Skriv gärna här sen så frågan blir klappad o klar! :)

MEN, nu hittade jag nån form av pressmeddelande från Swiss Air (2009) som bland annat säger: "We have always offered free transportation for one set of ski equipment, in addition to checked luggage allowance, and SWISS has no intention of changing this." http://www.swiss.com/countries/GB/local_content/latest_news/Documents/043_Free_skis_Oct09.PDF

So, jag antar att frågan är avgjord? :)

Jag tror det har skett en förändring av bagagereglerna i flera bolag under året. Men om jag förstått det rätt (med viss reservation) så får man ta med ett skidfordral utan extra kostnad när man åker med Lufthansa eller Swiss inom Europa. SAS med flera tar betalt! Hursomhelst, viktigt att läsa det finstilta ... det varierar mellan flygbolagen.

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Jag tror det har skett en förändring av bagagereglerna i flera bolag under året. Men om jag förstått det rätt (med viss reservation) så får man ta med ett skidfordral utan extra kostnad när man åker med Lufthansa eller Swiss inom Europa. SAS med flera tar betalt! Hursomhelst, viktigt att läsa det finstilta ... det varierar mellan flygbolagen.

/MM
Alldeles riktigt, Lufthansa är också lugnt. Dom har ingått någon slags kartell med Swiss.

Min erfarenhet säger, liksom ovanstående skribenter, att skidfrakten är inkluderad då man flyger med Swiss. Dock bra att kolla upp.

Ett annat inlägg på temat skidfrakt i Schweiz. Vet inte hur ni tänkt er transporten från flygplatsen, men för att slippa böka med skidor kan (kunde?) du skicka skidorna med post hela vägen till slutdestination. Grymt smidigt, kan man annat än älska Schweiz? Enda nackdelen är att du inte får grejorna förrän dagen efter och eventuellt missar upp till en dags (men troligtvis endast en halv dags) skidåkning.

Incheckningen görs på Arlanda och kostar någon hundring.

Checkade med Lufthansa nu på morgonen (åker till München i morgon :-) ). Vi får ta med oss var sitt sportbagage (skidor) utan kostnad. Kostar inget extra och får väga upp till 15 kg styck eller 30 kg tillsammans för två personer (kan fördelas godtyckligt). Lufthansa vill dock att man "anmäler" att man ska ha med sig skidor minst ett dygn före avresan.

Åkte med Swiss till Zürich i februari. Då var det bara att checka in skidfodralet ...

/MM

CustomX sa:
Dom enda det ALLTID är strul med är förbannade j&%¤a SAS, inte konstigt att det går dåligt för dom.
Njaaa, har personligen aldrig haft problem med dem. Däremot Air France, huvva. Dock väldigt spännande att flyga med dem, man vet aldrig riktigt vad som skall hända. Flög med dem till Geneve för en två-veckors i Verbier en gång. Skidorna kom en vecka senare... Fullkomligt lysande.

Men, skall ringa till Swiss idag, så reder vi ut detta en gång för alla.

Senast ändrad:
Ok, så här ligger det till. Jag ringde swiss nyss och de sa att 20kg bagage + skidutrustning ingick. Man behöver inte förhandsboka det utan det gör man på plats.

STORPOTATEN sa:
CustomX sa:
Dom enda det ALLTID är strul med är förbannade j&%¤a SAS, inte konstigt att det går dåligt för dom.
Njaaa, har personligen aldrig haft problem med dem. Däremot Air France, huvva. Dock väldigt spännande att flyga med dem, man vet aldrig riktigt vad som skall hända. Flög med dem till Geneve för en två-veckors i Verbier en gång. Skidorna kom en vecka senare... Fullkomligt lysande.

Men, skall ringa till Swiss idag, så reder vi ut detta en gång för alla.
Sas har ändrat reglerna till denna vinter, skidor är numera gratis, om man inte måste betala för övervikt. Känns ju rätt praktiskt då Swiss och SAS är samma flygplan! Förra vintern fick man förboka och betala för skidorna på ditvägen (SAS slltså), men hemvägen skulle man betala på plats i Zurich eller Geneve beroende på vart man varit, men väl där så var de bara å gå till den speciella incheckningsdisken å lägga på grejerna, ingen sa nåt om betalning....men som sagt nu är det frid å fröjd å bara köra tydligen oavsett. Kan vara värt att gemföra pris på biljett (swiss-SAS) då som sagt det är samma plan.....

Jag åkte på övervikt med min kära Dakine dubbla skidväska förra året när jag skulle hem från Euro X.
Oslo - Geneve med Swiss var inga som helst problem. Dock åkte jag på en överviktsavgift på ca 1200 kronor när jag sen flög hem Geneve- Sthlm med samma bolag... Hade ett par JJ med bindingar + 1 par stavar + 1 par pjäxor och 2 skidställ + det vanliga skräpet man släpar runt på i väska.

Tillbaka
Topp