Rehband knäskydd

• Trådstartare Trådstartare Nhi
  • Start datum Start datum

Nhi

Medlem
Rehband knäskydd
Kommer bli tvungen att använda knäskydd/stabiliserare ett tag framöver för att slippa ha ont så fort jag åker skidor, har gympa eller i annat fall lägger benen på ryggen. Har fått tips utav kompisar med liknande problem att jag kan köpa rehband's grejer och att det hjälper hyfsat. Dock vet ju inte jag om det gäller mig. Jag behöver för båda knäna, främst för skidåkning och gympan i skolan. Jag har ont i båda knäna, bland annat när jag går i trappor, åker skidor, springer eller belastar på annat sätt. Jag lindade knäna med elastisk binda sist jag åkte skidor och det lindrade smärtan betydligt. Men vill nu köpa skydd eftersom det tar cirka 10 minuter för mig att linda för att få det någorlunda bra, rena frustrationsmomentet.

Men min fråga är: Vilket skydd ska jag välja? Om jag väljer rehband finns det två olika, ett med ett hål mitt för knäet - http://www.runnersstore.se/Main/Article.asp?ArticleId=338 - och ett utan - http://www.runnersstore.se/Main/Article.asp?ArticleId=337 -, finns det någon skillnad, eller är det skitsamma vad jag väljer? (Inget har sagt att jag måste köpa från runnersstore dit jag länkar, mest för exempel.) Finns det något annat ni kan rekommendera?

Tacksam för snabba och långsamma svar. (:

Senast ändrad:
Rehband knäskydd
Finns även vulkanskydd som ska stabilisera upp och hålla knät varmt mm. Tror det är samma princip som rehbands skydd bara att det är ett annat märke. Fick det rekommenderat när jag skadat mig, köpte dock en stödstrumpa till vaden sen så jag vet inte riktigt hur det funkar i praktiken tyvärr.

Senast ändrad:
Rehband knäskydd
Jag vet inte hur man kommer i kontakt med dem, men jag vet att det finns folk som jobbar på Rehband för att hjälpa sina kunder med mått och rätt val av knäskydd.
Ring eller maila dom!

Rehband knäskydd
vad är det för knäskada du har?
jag har knäskyddet med hål i. det stabiliserar knäskålen bättre så de inte ska hoppa ur led. men om du bara har ont i knäna och vill ha något som stabiliserar "hela" knät spelar det ingen vidare roll vilket av dem du köper. Huvudsaken är att det sitter bra och hjälper just dig.

Rehband knäskydd
Jag har precis köpt neoprenskydd från Mc David, de finns på Team Sportia, de är 3mm tjocka. Jag tycker att de satt riktigt skönt, värmde bra och lindrade smärtorna i mina knän. De kostar 200 kr /st.

Rehband knäskydd
Bor du i Stockhom? I sådant fall finns det en jättebra butik på Östermalm, som har hela Rehband-sortimentet, även de svart-röda sk medical-skydden (tror jag de heter?). De är lite dyrare, men också bättre. Jag har själv haft ett sådant när jag hade drabbats av sk "Hopparknä" (du kan slå upp det i någon medicinsk bok om du vill veta mer). Du skriver att du behöver sidostabilitet och då skulle jag satsa på ett skydd som med ledade metallskenor på in- resp. utsida av knät, det ger en betydligt bättre lateral stabilitet än ett sådant där vanligt skydd, som ju egentligen bara ger värme. Glöm inte heller bort att gå till någon bra ortoped så du får en diagnos innan du köper några skydd för dyra pengar. Jag kan tänka mig att om du gått med dessa symptom länge, så skulle du säkert var hjälpt av både vila och rehabiliterande träning och kanske också ett skydd när du börjar åka igen. Nu är ju säsongen snart slut, så det kan ju vara lämpligt att lägga skidorna på hyllan lite tidigare i år och satsa på en rejäl rehabilitering. Då är du kanske helt fri från dina knäproblem till nästa säsong.

Rehband knäskydd
Håller med Fridaj - ta reda på vad som är fel. Har själv i en annan tråd beskrivit hur det kan gå om man försöker sig på att hoppa utan att kunna landa vid pass 40 år med följden att ledbanden i bägge knäna pajade - fatta vilken rehab sedan mars 06!! Har i år kunnat åka utan känning (såväl on som off-pist), men så har jag också tränat ben & knän 3 pass i veckan i ett års tid. Kör med ortos på bägge benen som har alu-skenor i sidorna (Rehband Genu EQ Combi Stabil). Inte bekvämt, men suveränt stöd. Finns även modeller i kolfiber, men är knäna så paj skall man nog inte åka skidor alls. Min idrottssjukgymnast var mycket tydlig på att neoprenskydd av olika modeller vid denna typ av skada i stort sett enbart är ett psykologiskt skydd. Dessutom är det viktigt att inte använda skydden i sambamd med rehabträning - bara när man riskerar att göra illa sig (igen).

Vad du/man bör tänka på är att ta reda på vad som är fel och rehabträna rätt.

Att köra igång med ngt så snart man känner sig OK kan bli dyrt i slutändan. Om jag inte kör knäövningar på en vecka kommer värk & instabilitet direkt så jag är nog dömd att träna benen för all framtid, men det är det värt.

Drar till fjälls för 3:e gången denna vinter på torsdag, men först ett benpass i kväll.

Rehband knäskydd
Hej på er...!
Jag såg det var frågor om knäskador.
Kan berätta för 4år sedan så i samband med utomhus löpning (gympalektion)
så kände jag på uppvärmningen att knäet känndes inflamerad,men jag skulle springa ändå.
Detta resultat ledde till att vi skulle springa 800m på hösten regnade blåste kallt ute och efter 700m så hör jag ett gigantiskt "POPLJUD" från knäet alla ledband + bägge korsband fick jag töjningar på de va nästan av.
Nu 4år senare så har jag jätte ont knäet sväller ofta upp ganska så mycket så jag kan inte springa på gympalektionerna. Detta resulterar till att jag får använda knädskydd & tejp men inget av det hjälper igentligen...
Ibland så om jag sover och ibland vaknar jag för det gör så ont att jag börjar gråta och kan knappt gå på hela dagen och detta händer numera rätt ofta,... Jag funderar på om man ska låta dem undersöka knäet igen eller att få remiss till ortoped eller liknande om det inte blir bättre,... så är man minsta osäker på att man har skadat knäet låt dem hellre titta på knäet 1gång för mycket än 1 gång för lite.
För nu 4år senare som sagt jag fyller 18 snart har hyfsat svårt och gå ibland ...

Rehband knäskydd
Har problem med ett knä. Har varit på ortopedtekniska och provat ett knä skydd som ska vara väldigt stabilt
Det heter Össur trainer. Har någon provat det och funkar det bra när man åker slalom? Någon som vet!
Hoppas på svar/Andreas

Rehband knäskydd
Har tidigare haft ett Rehband-knäskydd med skenor som jag tycker blev lite för vekt. Nu använder jag Asterisk Knee Brace till båda knäna (motocross-skydd), ett i förebyggande och ett för stöd. Fungerar kanon att åka i, blir något begränsande i djupa knäböjningar, typ sitta på huk. Men då är det å andra sidan djävulskt stabilt!

Rehband knäskydd
Heinz_p sa:
Nu använder jag Asterisk Knee Brace till båda knäna (motocross-skydd), ett i förebyggande och ett för stöd. Fungerar kanon att åka i, blir något begränsande i djupa knäböjningar, typ sitta på huk. Men då är det å andra sidan djävulskt stabilt!
Sitter här med avslitetet korsband och ledband samt självklart skadad menisk efter en vurpa vecka 1 i Åre. Så nu är det massa rehabträning och operation nästa vecka... Kollat lite på skydd inför nästa säsong, har kollat en del på dessa. Är du nöjd? Var har du köpt dom? Pris i sverige?
// M

Rehband knäskydd
Magngan sa:
Sitter här med avslitetet korsband och ledband samt självklart skadad menisk efter en vurpa vecka 1 i Åre. Så nu är det massa rehabträning och operation nästa vecka... Kollat lite på skydd inför nästa säsong, har kollat en del på dessa. Är du nöjd? Var har du köpt dom? Pris i sverige?
// M
Segt! Lider med dig!

Jag är jättenöjd! Åker med skydden alla åkdagar och det är en riktig trygghet. Har räddat mina knän vid många fall. Det enda som jag skulle klaga på är väl spännena, som sköts med snörning på baksidan. Det blir mycket snören. Dock sitter skydden som gjutet och det är som sagt ingen begränsning alls vid åkning om du inte gör avancerade akrobatiska konster med knäna i djupa lägen, då blir det lite tungt. Där jag skulle kunna tänka mig att de begränsar är också vid längre hiker. Har två goda vänner som också åker med skydden efter korsbandsskada, båda jättenöjda.

Mina är köpta via motocrossgiant.com, minns inte riktigt vad dom gick lös på men billigt var det inte..

Rehband knäskydd
Har aldrig tidigare haft problem med mitt knä, men denna skidsäsongen hade jag tyvärr stora problem. Det började med att jag slog i knät ordentligt i en landning en gång och fick ett rejält blåmärke. Blåmärket gick bort, men det gjorde tyvärr inte värken. Testade med ett tunt litet vulkanskydd, men tyvärr så slog jag i knät ännu en gång och värken blev än värre. Därför är jag nu på jakt efter någon kombination av ett vulkanskydd och typ ett skydd som man har när man spelar handboll (vill ha lite stöddämpning också).

Har kollat runt lite, men inte hittat så mycket. Det här är det bästa jag hittat:

http://vulkanskydd.com/produkt-kategori/knaskydd/
http://www.rehaboteket.se/ortos/kna/handbollsknaskydd

Har ni tips på några fler liknande produkter? Alltså en kombination av vulkan- och stötdämpningsskydd?

Snödjup

Tillbaka
Topp