Reklamera Salomon utomlands?

owahlund

Medlem
Är i Chamonix och har fått mina pocket rocket att delaminera under hela bindningen när jag carvade i en transportpist!!

Har frågat i sportbutikerna men de säger att jag måste reklamera i butiken där jag köpt dem. Den ligger ungefär 350mil härifrån så det är inget alternativ.

Någon som har tips på vem man ska kontakta i sverige eller frankrike?

Vad ska man göra för att de ska godta reklamationen här i frankrike istället för hemma?

Tacksam för all hjälp, det har kommit 2m snö och jag åker på gamla pistlagg :(

Mitt franska nummer är: 0633526724 om någon är här nere och har tips.

Hade du varit här så hade jag säkert kunnat hjälpa dig. Att folk är rädda för att reklamera en del skidor för att dom inte är köpta i butiken kan ha med Sport-Conrad att göra. I alla fall i schweiz bland annat!

//H

Jag köpte dem i butik, har kvitto och åkte i pisten när skidorna började spricka.

Solklar reklamation. Det sa även en från salomon som var här i chamonix som jag bad kolla på skidorna. Men! jag måste reklamera dem i butiken jag köpt dem. Det är det som är problemet. Butiken ligger 350mil bort.

Hur reklamera i frankrike?

Det är det som är frågan.

Salomon är ett av de skidmärken som har bäst garantier. Med varje ny skida medföljer ett litet häfte med garantiregler. Där står det uttryckligen att man kan reklamera skidan i vilken affär som helst där Salomonskidor säljs, i vilket land som helst.

Jag kommer inte ihåg exakt ordföljd, men innebörden är enligt följande:

För att få sälja Salomonprodukter måste man vara "Salomon authorized dealer". Alla butiker som säljer Salomonprodukter är alltså aktoriserade handlare. Iom att dom säljer Salomonprodukter ingår butiken också ett avtal med Salomon som innebär att dom SKA följa företagets regler för garantier.

I häftet står det: "Vid garantiärenden, kontakta din närmaste auktoriserade handlare", och INTE "kontakta den butik som du har köpt skidorna i". Det är således glasklart vad som gäller.

Salomon tillämpar en global garantipolicy som ger kunden lika rätt till hjälp, oavsett vilket land skadan uppstår och i vilket land du har köpt varan (naturligtvis förutsatt att Salomon är representerat i det aktuella landet).

Följer inte butiken det här bryter dom sitt avtal med Salomon och har därmed, krasst sett, inte rätt att kalla sig auktoriserad Salomonhandlare. Plocka ett sånt där häfte från valfri ny skida och visa butikspersonalen, så får du lite mer tyngd i ditt resonemang. Det är helt säkert att Salomon INTE gillar den här typen av inställning hos handlarna. Det är också helt säkert att du får hjälp av Salomon i Frankrike om du hör av dig till dom. Numret dit får du i första bästa butik.

Om det vore så väl. I butiken säger de att salomon har infört denna nya policy detta år och att de pratat med en representant från salomons fabrik i Annecy som ligger ca 10mil från Chamonix. Han sa att jag förmodligen skulle få nya skidor men var tvungen att reklamera i inköpsbutiken.

Fransmänn....

owahlund sa:
Om det vore så väl. I butiken säger de att salomon har infört denna nya policy detta år
Ofan. Det kan kanske stämma med tanke på den utbredda näthandeln nu för tiden. Mina ord baseras på hur det såg ut förra vintern.

Hade ganska bra rabatt i den butiken....

Ska pröva bråka med salomon direkt, på engelska. Får se om det finns någon där som kan engelska.

Den tiden är nog förbi när Salomon kunde ställa speciella krav på butikerna för att få sälja deras produkter. Nu finns det så många andra Kläd,Skid,och pjäxmärken som är minst lika bra De får nog vara glada för varenda butik som säljer åt dem

Garantin gick ut för två år sedan.
MEN!!!

Jag får sprillans raketer i morgon!

Jag åkte till fabriken, gick in i receptionen med en söndertrasad raket och frågade om jag kunde få en ny.
De ringde en lokal återförsäljare av salomon i chamonix som fick titta på skidorna vilket de gjorde och konstaterade att jag var för stark för skidorna :)

Om man lägger för mycket tryck i svängarna med Pocket Rocket klarar skidan inte av påfrestningarna och bryts sönder. Ganska coolt i efterhand när jag vet att jag skall få nya.

Kan lägga ut en bild så ni får se vad jag menar. Lägger den på mitt fotoalbum.

Tillbaka
Topp