Rekomendera pjäxor för utförsåkning

m4qs

Ny medlem
Hej!
Funderar på att köpa nya pjäxor inför julen.. Undrar bara vilka som är hetast just nu.. (för duktiga åkare)

på pjäxsidan leker salomon! det beror ju dock på hur du åker (puder, manchester, eller park) och sen så hur din fot ser ut! bästa är ju självklart att prova!

Finns ingen bättre pjäxa än den som sitter bäst på din fot. Pröva dig fram och kör den som sitter bäst.

DahIn har helt rätt. Gå helst till en butik med nån som verkligen kan pjäxor (inte stadium eller intersport för det mesta) som hjälper dig att prova. Då har du nån som du kan bolla ideer med som har sett din fot OCH kan pjäxor.

Bor i hässleholms så här finns inga större kunniga affärer.. Ända buktikerna som erbjuder pjäxor är just internetsport och team sportia.. Åkningen sker oftast i pister (ibland puder) men ingen park åkning eller liknande.. Min fot är inte smal och inte tjock så några specialare behövs inte.. ;) Blir nog till att ner o prova på sportbutikerna..

En grundregel som jag tycker funkar för det mesta är att man ska handla en sko som tillhör tillverkarnas top-of-the linelinjer, men undvik rena raceutgåvor. Vilket märke du väljer beror sen på hur bra dom passar din fot. Några exempel på tänkbara val är Tecnica Diablo Magnesium, Lange Comp 120 eller någon av Salomons toppmodeller.

Att köpa en pjäxa ur medelklassen för kanske strax under 2000 kr som ordinarie pris är inget bra val om man är en driven åkare eller har viljan att bli det. Pjucken gör otroligt mycket för skidkänslan, kontroll och bett, speciellt i svårt underlag och jag har sett flera exempel på åkare som har tagit ett rejält kliv framåt i sin teknik efter att ha bytt ut sina nybörjarpjäxor. Köp mycket hellre en lätt begagnad sko ur toppsegmentet än en ny medelsko om du har begränsade ekonomiska resurser. Tänk dock på att det rör sig om en relativt långvarig investering jämfört med ett par skidor tex. Man ser ofta personer som utan vidare slänger upp kanske tio tusen på två par nya skidor inför en säsong, samtidigt som dom åker runt i ett par alldeles för mjuka/dåliga pjäxor.

Tack för dom utförliga svaren.. Det blev ett par salomon xwave 8.0 som känndes riktigt bra.. Får väl se om dom håller i backen också.. ;)

Jag vet inget om utförsåkning men gäller det åkning på platten så kan jag rekommendera ett par italienska loafers...

//Eder Välgörare

Tillbaka
Topp