Rekommendation på bindningar

Professorn

Ny medlem
Halloj brädåkare.
Köpte mig en ny bräda och skor inför denna säsong, det blev en Lib Tech T-Rice PRO c2 161.5w samt ett par Nitro venture tls boots.
Invigde den nya utrustningen nu under helgen uppe i kåbdalis och jag måste säga att både brädan och bootsen kändes riktigt riktigt sköna.

Dock så tror jag inte att mina nuvarande bindningar gör brädan helt rättvis så att säga, har ett par burton custom. Så nu hade jag tänkt köpa nya och för tillfället lutar jag mot ett par Burton malavita eller ett par Nitro phantom. Någon här som har erfarenhet av dessa bindningar och har eventuell input att ge??

Prof,
Bra grejjer där.
Burton Custom bindningarna är ett par snäpp för mjuka för resten av paketet, helst ska ju hela setupen vara i liknande flex för att inte tappa i kraftöverföring.
Råd skulle vara att antingen köra Burton Cartels eller Union Force - dessa är bra bindningar för pengarna.
Å andra sidan är Phantoms också bra bindningar (har en polare som lovordar dem), och det är alltid nice att ha samma märke på skor o bindningar för att försäkra att passformen är gjuten.
Malavita känns ännu mer freestyleorienterade, så det beror väl också på hur och var du åker på berget.
Ha det!

Tack för feedbacken.
Har gjort ytterligare lite research och med tanken på din input så har jag bestämt mig för ett par Phantoms?
Synd bara att inga butiker här har dom så jag får lägga en nätbeställning.

Bestämde mig själv för att pröva phantom Carver denna säsong. Mkt trevlig bindning än så länge ?

La en beställning på ett par Phantom Carver nyss, blev ett trevligt pris också tack vare black weekend? Så förhoppningsvis är jag ute i backarna nästa helg och testar dom!
Tänkte passa på att höra om någon här är eller har varit i Åre, Sälen eller Kittellfjäll nu i helgen? Och i sådana fall hur ser det ut med snö i backarna på dessa ställen?

Åker till Sälen för testarhelgen, hoppas på mycket snö men det lär det inte vara :)
Är själv intresserad av Nitro bindningar.

Går själv i tankar om en sälen resa för testarhelg, synd bara att det är så jädrans långt bort från mina hemmatrakter.
Postar vad jag tycker om Phantoms bindningarna när jag har hunnit vara ut i backarna testat så får du kanske lite mer info gällande dessa?

Deras nya microdrive spänne är jävligt nice iaf, får hoppas dem håller bra också. Tåspännet sitter fint och är litet och fint utan massa onödigt material som på mina Burton. Annars mkt trevlig bindning som fungerar perfekt med mina nitro boots.

Nu har jag varit ut i backarna och åkt med mina Phantom Carver bindningar monterade på brädan och jag måste säga att det var sjukt härliga timmar.

Som Bejnan nämnde ovan så var microdrive spännena riktigt trevliga och jag ser väl inte direkt någon anledning för att dom inte ska hålla, stabil konstruktion på dom enligt min bedömning. Behövde aldrig heller återspänna dom en ända gång under 6 timmars åkning.

Tyckte dämpningen var bra och 3graders lutningen i bindningarna gjorde det riktigt behagligt för mina knän och fötter.

Att ta djupa, hårda och snabba svängar med dessa bindningar kontra mina gamla var som natt och dag (var ju dock inga höjdar bindningar jag hade tidigare) Kändes naturligt och dom svarade på minsta vink.

Prövade Nitro Team bindningar nu på testarhelgen i Lindvallen men var inte för mig, tåspännena hade glidit av från bootsen när jag kom ner. I övrigt kändes den inget speciell, kanske carvern hade varit bättre :)

Senast ändrad:
Det var som tusan, fanns inte ens tendenser till det på Carvern. Fast det kan iofs kanske ha att göra med att jag kör på Nitro boots också?
Om du får chans så prova Phantom Carver och se om du upplever någon skillnad mellan dom och team?

Snödjup

Tillbaka
Topp