Rekommendera pjäxor!

• Trådstartare Trådstartare apaapaapaapa
  • Start datum Start datum
A

apaapaapaapa

Guest
Rekommendera pjäxor!
Hej alla.

Jag har ledsnat på att hyra pjäxor som inte sitter bra på fötterna och behöver därför ha rekommendationer på vettiga köp. Jag åker en vecka och ett par långhelger per år så jag är inte överdrivet sugen på att betala genom näsan. 95 % av åkningen sker i pist och då utan pucklar. Jag är lång (195 cm), tung (~100) med ganska breda fötter och höga vrister och tenderar oftast att åka fort med långa svängar, men tycker också det är trevligt att köra långsammare med korta svängar. Av det jag har läst här och på andra ställen har jag förstått att jag vill ha ganska hårda dojjor, men det är ungefär också det enda jag vet. Helst skulle jag köpa nåt för 1500 på någon rea, men inser att det kanske blir svårt och betalar hellre en del till för att få något jag kan ha flera säsonger. I övrigt är det viktigt med en sko som sitter bra på foten. Eftersom jag har så få åkdagar på en säsong vill jag utnyttja dem till max och är därför igång hela dagarna. Av samma anledning vill jag ha nåt som håller foten varm. Eftersom det här köpet ska hålla ett antal säsonger, känns det också viktigt med en design som håller.

Också, jag är på väg till Hemsedal om några veckor. Är det smartare att köpa pjäxorna där, med möjligheter att testa och så, eller är det billigare och vettigare att plocka upp dem i stan (Stockholm) innan jag åker?

Jag skulle vara jättetacksam om någon som har bättre koll på marknaden än jag ville ge några tips och råd!

Rekommendera pjäxor!
gå till nåt ställe som kan sin grej och berätta allt du skrivit här ovan för dem som jobbar där, och prova dig sen fram.

när det gäller pjäxor tycker jag hellre att man kan lägga ner lite extra tid och pengar på att hitta ett par som verkligen passar foten och din åkning, även om du inte åker så mycket. får du fram ett par sköna pjäxor kan du nämligen ha dem i flera år.

du kommer förmodligen att upptäcka en helt ny dimension i din åkning om du hittar ett par passande pjuck, speciellt om du bara åkt med hyrpjäxor innan... pjäxorna spelar bra mycket större roll för åkningen och känslan än vad många tror...

satsa friskt och lycka till!

ps. se till att få formgjutna sulor också, höjer komfort och värme i skon avsevärt!!

Rekommendera pjäxor!
Tack för svaret, HotDamnSara! Det känns som att du har rätt och att det därför blir till att asa sig till Alpingaraget med den stora plånboken i släptåg för säkerhets skull! Tur att det är lön i morgon! ;)

Vad finns det för andra vettiga affärer i Stockholm? Nån som vet?

Rekommendera pjäxor!
Åk till alpin garaget och låt dom titta på dina fötter, dom kan säkert välja ut ett par bra pjäxor. Så satsa på ett par rejäla pjäxor som passar just din fot, då blir skidåkningen roligare, även fast du bara åker några gånger per år. De pjäxorna kommer du ju kunna ha ett par många år framåt eftersom du verkar ha växt klart.

Rekommendera pjäxor!
Av dom butiker i sthlm tycker jag att du skall välja Alpint vid torsgatan..
men om du vill ha en bra pjäxa så blir slutsumman oftast över 4500 kr + 500 för formgjuten sula. men det är det helt klart värt.

På alpint har dom flera skal från salomon du kan välja mellan och sedan formgjuta hela innerskon med skum. gör du detta så kommer du ha en pjäxa för flera år frammåt.

Tillbaka
Topp