Resa till alperna

ellenmatton

Ny medlem
Resa till alperna
Då jag är extremt flygrädd.. men alldeles för intresserad av skidåkning för att kunna släppa tanken om alperna så har jag och min sambo bestämt oss för att ta en biltripp ner till alperna!

Han är väldigt körvan och har haft körkort i 3år och jag mitt i 1år. Vi är duktiga skidåkare!

Klarar vi av att bila dit ? Är det svårt? Vart rekomenderar ni oss att åka? gärna till skidorter som inte har den svåraste bilvägen! Krävs det att man åker färja?

Tack på förhand!

Resa till alperna
Vi bilade ner till Italien förra året (Madonna di Campiglio) och ska ner till Canazei nu om 2 veckor. Vi var iofs tre stycken som turades om att köra på natten och det var inga problem. Men se till att ha en bra bil med gps.

Lättaste är att åka bron över till Danmark och sedan ta färjan från Rödby till Puttgarden.Kör sedan autobahn mot munchen (A7) (inte sträckan E51 som går precis brevid Berlin) och sedan vidare mot brenner passet.

http://maps.google.se/

Vi var nere på ca 14 timmar sist när vi körde från Malmö.

Resa till alperna
...och håll avståndet till bilen framför samt kolla lika ofta i backspeglarna som framåt! Tänk också på att i Österrike och Schweiz (hur är det med Italien och Frankrike) måste ni ha med er snökedjor.

Resa till alperna
Kedjor gäller i alla alpländer,, men en liten fråga,, körvan efter att haft körkort i 3 år, jag har haft mitt i 32år, och jag tycker inte tyskland är att leka med,,

Resa till alperna
du maste ha kedjor där det är snökedjepliktsymbol i AT och CH (förutom exempelvis vid färd uppat star det ibland undantag vinterdäck, fyrhjulsdrift) och vägen är sa att det krävs... inte annars...

där emot maste ni ha vignetter för österrike och/eller schweiz om ni skall köraa motorväg eller annan snabbväg.

Senast ändrad:
Resa till alperna
Ett tips är att kolla upp tåg som alternativ! Själv så har jag och frugan åkt tåg till Prag vilket kan rekommenderas.
Då kan ni komma fram någorlunda utvilade, samt ha med lite mat, öl och vin på tåget och ha det riktigt trevligt under resan.
Vet att man kan ta sig till centrala Badgastein och Chamonix med tåg i alla fall! Och troligtvis till flertalet andra alp-destinationer.
Vi köpte resan genom fritidsresor, men man kan givetvis boka själv också!

Har själv kollat på att ta bilen till alperna, men det är dyrt om man bara är två som delar på notan.
Säkert bensin för 2000kr samt broavgifter på 1500kr, sen tillkommer eventuella motorvägsvgifter i Österike, Frankrike och Schweiz på kanske 1000kr till. Sen ska bilen parkeras på plats när man inte använder den.

Lycka till!

Resa till alperna
Åkte tåg (från småland) till Bad Gastein förra året, med familjen. Det var helt okej, nattåg från Köpenhamn till München och sen framme vid tvåtiden i Bad Gastein.
Klä om till skidmunderingen och ta en kort promenad till liften så hinner ni några åk...

Resa till alperna
ellenmatton sa:
Då jag är extremt flygrädd.. men alldeles för intresserad av skidåkning för att kunna släppa tanken om alperna så har jag och min sambo bestämt oss för att ta en biltripp ner till alperna!

Han är väldigt körvan och har haft körkort i 3år och jag mitt i 1år. Vi är duktiga skidåkare!

Klarar vi av att bila dit ? Är det svårt? Vart rekomenderar ni oss att åka? gärna till skidorter som inte har den svåraste bilvägen! Krävs det att man åker färja?

Tack på förhand!
"Du kan flyga, du är inte rädd!" ;)

Ärligt, hur körvan är din kille om han haft körkort i 3 år? Men ändå nervös för vägarna i Alperna? Har man kört vinterväglag i Sverige borde det inte vara något problem.

Tips kan ju vara att det finns natt-tåg där man tar med bilen mellan Hamburg och Basel (Schweiz). Antagligen billigare än att köra genom Tyskland, och helt säkert bekvämmare. Glöm inte ta av eventuella dubbdäck! ;)

Resa till alperna
Man kan också ta det lite lugnare och övernatta i någon trevliga liten tysk stad, det går att hitta ok dubbelrum där för €50.

Till Chamonix är det bara motorväg/landsväg.

Nortlander kör direkttåg Köpenhamn-St Anton.

Resa till alperna
Lånar tråden lite.
Vilket är billigast, att ta bilen ner till Chamonix (är 4-5 som delar på kostnaden) eller att ta tåget? Och ni som åkt något av det, vad kostade det?

Resa till alperna
molleee sa:
Lånar tråden lite.
Vilket är billigast, att ta bilen ner till Chamonix (är 4-5 som delar på kostnaden) eller att ta tåget? Och ni som åkt något av det, vad kostade det?
Till St Anton visserligen, men ändå...
Jan -10: 2400:- från Malmö (bro + färja + diesel).
Tåg har jag ingen aning om.

Tillbaka
Topp