Researrangör Sydamerika

mtossberg

Medlem
Researrangör Sydamerika
Tjena! Då skidåkningsabstinensen redan börjat ta enorma proportioner har jag börjat leta efter resa till Sydamerika i sommar (troligtvis augusti månad). Har dock inte lyckats hitta någon researrangör som erbjuder färdiga paketresor till rimlig prislapp, någon som har några tips/erfarenheter att dela med sig av?
Är inte supersugen på att fixa och dona själv med flyg, boende, guide osv (läs: är lat).

Tips mottages tacksamt!

Researrangör Sydamerika
Hej! Jag har själv gått i samma spår tidigare och kikade rätt mycket på Chile, men insåg att det snabbt sprang iväg till en rejäl totalkostnad. Eftersom jag inte har några som helst preferenser eller någon rutin kring Sydamerika överhuvudtaget så kollade jag flygbiljett + hotell +liftkort för två veckor i Portillo. Kändes helt plötsligt inte värt det. Men om du hittar någon prisvärd lösning så får du gärna dela med dig av tips :)

Researrangör Sydamerika
Hej! Ja, det känns som det blir ganska kännbart i plånboken när man plockar ihop en egen resa! Är sugen på att åka med guide också och då blir ju priset än högre. Fick tips om http://www.9vallees.com/ som visserligen erbjöd ungefär vad jag var på jakt efter, men även här blev det kanske lite dyrare än vad jag tänkt mig.
Deras Argentina/Chile tour kan jag lätt tänka mig men då får det bli ett år när man kanske inte spenderat så mycket på skidåkningen under vinterhalvåret känner jag :)

Researrangör Sydamerika
Jag vet inte vad du har för budget men jag har åkt snowboard på 4 kontinenter och Sydamerika (Chile) är dyrast hittills. I alla fall om du väger liftkortspriset mot åkningen du får. Nu finns det jättefin åkning där men det involverar nog en del turande eller i alla fall slackcountry.

Vet inte om det finns någon som har färdiga paket. Tror Langley körde det för ett antal år sedan.

Ski Portillo är nog lättaste alternativet. Flyg till Santiago, boka buss till Portillo och sedan är det ju all inclusive när du väl är där. Höjer dock ett varningens finger generellt för liftarna i Chile och...ja youtuba knappliften i Portillo, den är en intressant historia.

Alternativet är de tre orterna som ligger nära Santiago, La Parva, Valle Nevado och El Colorado men vill minnas att det var marigt få tag i boende till rimligt pris där men det kan ju ha ändrats.

Min favorit var Termas de Chillan men det involverar en hel del bussåkande och om du inte bor på hotellet uppe på själva orten så får du lifta upp till anläggningen (det ska gå en buss men det var lite manana på den). När jag var där 2011 så fanns det bara en dubbelsittlift upp till toppen. Den nya liften låg på backen eftersom den var kasst bygg. Det kan ha ändrats. Dock fantastiskt fin offpist och fin natur.

Märk väl också att resa i Chile utan att prata spanska (jag kan ett ord, Hola!) är lite småmarigt. På hotellen går det bra men i övrigt så är det få som pratar engelska. Dock ett fantastiskt vänligt och hjälpsamt land.

Sommarskidåkning på budget så är mitt tips någon av alpernas glaciärer. Hintertux exempelvis. Finns chans till nysnö året runt i prinncip där.

Annars är det Nya Zeeland om gäller, billigare än Sydamerika jag lovar.

Researrangör Sydamerika
Har inte direkt budgeterat ännu, och hade dålig koll på att Sydamerika var så dyrt i jämförelse! Kanske är en bidragande faktor till varför utbudet med paketresor är skralt.
Har kikat Langley redan men de hade tyvärr inget.

Tack för mycket bra tips i alla fall, tyvärr är det då kanske inget jag får bruk av denna sommaren.
Bidar min tid och övar upp spanskan under tiden (då den enda fras jag kan nu är något om att "det spanska tåget rullar på" och diverse otrevligheter man har lärt sig som fotbollsintresserad)... Hoppas på att kunna tjata till mig åtminstone ett par dagar i Zermatt eller Hintertux när jag och sambon bilar söderut i sommar istället! :)

Tillbaka
Topp