Revelstoke 11/12

askengren

Ny medlem
Revelstoke 11/12
Tjenare,

Är två killar som ska dra till Revelstoke nästa säsong, har kollat på lite boende och så där. De flesta ställena som vänder sig mot säsongare är oftast större än att vända sig till bara två pers och dessutom är det roligare att sprida kärleken tillsammans med andra. Så tänkte att vi skulle kolla intresset redan nu... Tidigt ute, men tidsoptimist som jar är tänkte jag att det var lika bra att få tummen ur..

Lite info..

Två killar som sagt.. En på, i skrivande stund, 20 och en på 19 från Lerum, en håla utanför Göteborg.. Båda har åkt skidor hela livet. Detta kommer bli vår första säsong och förhoppningsvis blir det många efter detta.

Känner nån av er att ni är sugen på en säsong i ett puderparadis så hör av dig, vore ju riktigt ball att vara några som drar över!

Tips för boende är också intressant, har bara rentalboard.ca samt places4rent.com och utbudet där är inte jätte stort. Så ni som gjort säsong och har lite koll vart man kan kolla, hör gärna av er!

Peace out

Revelstoke 11/12
Kan mycket väl vara den tidigaste "hjälp mig och ge mig tips in för nästa säsong"-tråden jag någonsin sett. Men det gäller ju vara ute i god tid! :D
Har inga erfarenheter av Kanada så kan tyvärr inte hjälpa till, och mitt inlägg är därför helt onödigt. Jag hänger på säsongen 12/13 istället när jag har har fixat Steg 4.. ;)

Revelstoke 11/12
Om ni drar tidigt, typ i slutet på oktober/början på november så är det bara att åka dit och leta boende. Alltid bra om man kan kolla på boendet irl och slippa betala deposition på nått man bara sett på kort.

Revelstoke 11/12
Det gäller att vara ute i god tid!!

Jag hade planerat de Kanadensiska skogarna next year, men inte så mkt mer än så! Är också 20 år från Gbg, men hänger mest i Lund nowdays.
Men att plugga är segt, skidåkning roligare!

Vi får höras framåt nästa år, nu börjar denna säsongen först och främst, be för mkt snö!

yaoo

Revelstoke 11/12
Aloha!

Skönt att hör att flera är intresserade att dra till Revelstoke! Jag är själv 19 år och gör nu min första säsong nere i Tignes, France. Ett fint ställe för att göra sin först säsong på men skulle gärna röra mig över Atlanten för att testa lite nya utmaningar. Det är jag och en annan här nere som är sugna på att dra över så vi är också två personer. Jag är från Stenungsund och min polare är 20 från Göteborg.

Dock vet vi inte speciellt mycket om hur man kan få tag på boende m.m. men vi ska förska börja leta så fort vi kommer hem från alperna om ca 3 veckor. Har ni fått reda på något mer angående boende? Vi har räknat lite på vad det skulle kosta att bumma en säsong i Canada och vi fick ut runt 80 000, har ni gjort någon budget vad det skulle kosta?

Keep us updated...
// Hälsningar från France

Revelstoke 11/12
Fernie denna vinter och ar sugen pa Revelstoke nasta!

Senast ändrad:
Revelstoke 11/12
Oakley_N91 sa:
Aloha!

Skönt att hör att flera är intresserade att dra till Revelstoke! Jag är själv 19 år och gör nu min första säsong nere i Tignes, France. Ett fint ställe för att göra sin först säsong på men skulle gärna röra mig över Atlanten för att testa lite nya utmaningar. Det är jag och en annan här nere som är sugna på att dra över så vi är också två personer. Jag är från Stenungsund och min polare är 20 från Göteborg.

Dock vet vi inte speciellt mycket om hur man kan få tag på boende m.m. men vi ska förska börja leta så fort vi kommer hem från alperna om ca 3 veckor. Har ni fått reda på något mer angående boende? Vi har räknat lite på vad det skulle kosta att bumma en säsong i Canada och vi fick ut runt 80 000, har ni gjort någon budget vad det skulle kosta?

Keep us updated...
// Hälsningar från France
80 000kr var att bumma i Whistler, antar jag. De flesta andra orterna är billigare...way billigare!
Whistler drar på då liftkortet är dyrt (1500CAD) och boende är generellt väldigt dyrt. Sen finns det ju så jäkla mkt att göra i Whistler oxå vilket är en faktor som påverkar budgeten en massa. Visst man kan blunda för många av frestelserna där men....det är ju inte så kul :P

Revelstoke 11/12
Hej!

Jag har också planer på Revelstoke nästa år, det vore ju trevligt att slå våra kloka (nåja) huvuden ihop och hitta såväl vettigt boende som vettiga skidpolare :)
Jag är en 21-årig kille från Falun, blir första säsongen för mig men har samlat på mig pengar så jag ska klara mig hela säsongen. Räknat på ungefär 75000kr om man dessutom vill skaffa sig nån gamla bil att fara runt till typ kicking och rogers pass med! Anyway, ser fram emot en grym säsong på andra sidan pölen!

Revelstoke 11/12
Bra att fler och fler bli intresserade över att åka över till andra sidan, alltid roligt om man kunde få ihop ett gäng ;) Skönt att höra att vi räknade högt med 80 000. Ska nog ändå försöka satsa på att skrapa ihop runt 80 lakan för att ligga lite plus. Känns som det svår kommer bli att hitta boende, det andra som flyg, mat, liftkort m.m kan man ju alltid fixa.

Kommer hem från Frankrike i slutet av april och kommer då försöka lösa så många frågetecken som möjligt. Det skulle vara roligt om man kunde få ihop ett gäng på ca 6 personer så att vi kunde bli ett nice team från Sweden ;) Ni som är sugna på att dra kan väll försöka leta så mycket boende som möjligt så vi får mer "kött" på bena!

Ha det nice!
// Hälsningar från ett varmt Tignes

Revelstoke 11/12
Tjena! Jag och en kompis är båda jävligt sugna på Canada nästa säsong också. Kommer bli första säsongen för oss båda. Ni som hade gjort budget får väldigt gärna dela med er av hur den ser ut, hade vart till stor nytta för oss :)
Vi har inte riktigt bestämt vilken ort vi vill till men vi vet att vi vill dela boende med några sköna gubbar iaf!

// Jerry

Revelstoke 11/12
Tja! 20-årig kille här, första säsongen blir det för mig. Är intresserad av att säsonga i Kanada, har kikat lite på Whistler men Revelstoke låter också jävligt intressant! Har åkt skidor sen jag var 7 och är ute efter att utöka mina offpistkunskaper :)

Revelstoke 11/12
Är det någon som vet hur det är med att få jobb o så i Revelstoke? Är det lika lätt som på de flesta orter i alperna? Det vill säga att det oftast räcker att man är där två veckor innan liftarna öppnar och knackar dörr.

Någon som har ett hum om hur mycket man behöver spara ihop innan avresa för att klara sig någorlunda bra ekonomiskt? Då räknar jag med att man får ett jobb som man tjänar "en vanlig säsongarlön" på och där flygresan t/r inte är inräknad.

// Jerry

Revelstoke 11/12
haaga sa:
Är det någon som vet hur det är med att få jobb o så i Revelstoke? Är det lika lätt som på de flesta orter i alperna? Det vill säga att det oftast räcker att man är där två veckor innan liftarna öppnar och knackar dörr.

Någon som har ett hum om hur mycket man behöver spara ihop innan avresa för att klara sig någorlunda bra ekonomiskt? Då räknar jag med att man får ett jobb som man tjänar "en vanlig säsongarlön" på och där flygresan t/r inte är inräknad.

// Jerry
Nog inte lika enkelt som i alperna. Revelstoke är en ganska liten stad, så det finns inte så många ställen att få jobb på.

Revelstoke 11/12
PNyberg sa:
Nog inte lika enkelt som i alperna. Revelstoke är en ganska liten stad, så det finns inte så många ställen att få jobb på.
Vet du om det är likadant i t.ex. Whistler? Är det ens att tänka på att åka till Kanada och tjäna ihop till sitt levebröd där samtidigt som man åker skidor?

Revelstoke 11/12
haaga sa:
PNyberg sa:
Vet du om det är likadant i t.ex. Whistler? Är det ens att tänka på att åka till Kanada och tjäna ihop till sitt levebröd där samtidigt som man åker skidor?
Lättare att få jobb i whistler då staden är större, och sååå många fler butiker. Å andra sidan kostar whistler säkert dubbelt mot vad det kostar i Rev.

Revelstoke 11/12
PNyberg sa:
haaga sa:
PNyberg sa:
Lättare att få jobb i whistler då staden är större, och sååå många fler butiker. Å andra sidan kostar whistler säkert dubbelt mot vad det kostar i Rev.
Okej svårt det där. Är det möjligt att åka dit och överleva på en säsongarlön samtidigt som man åker skidor överhuvudtaget?

Revelstoke 11/12
Hur går det med boende/jobbletande för alla? Jag har själv mest kikat runt på thestoke.ca och rentboard.ca och jag är kanske för en gångs skull ute i lite för god tid :) Dom flesta annonser jag sett är för boenden som hyrs ut över sommaren, inte vintern. Så jag tänkte höra om ni andra hittat något och hur många som är intresserade av att dela boende?
Kan ju passa på att tipsa om att skaffa säsongskort innan den 25/6 också så sparar ni några kronor.

Revelstoke 11/12
Är också sugen på Revelstoke, alternativt Fernie, men behöver bummarvänner. Är det någon i tråden som börjar få nåt på g och vill ha mer trevligt sällskap?

Revelstoke 11/12
Om ni har arbetsvisum och vill hitta jobb, kika in på Revelstoke Employment Centre för platsannonser.

Förresten, kommer bli en sjuk filmhöst för Revelstoke då Alla större filmbolag inom skidor/snowboard har spenderat tid här i vinter. Fett är va det är

Revelstoke 11/12
Vinter-Paul sa:
Är också sugen på Revelstoke, alternativt Fernie, men behöver bummarvänner. Är det någon i tråden som börjar få nåt på g och vill ha mer trevligt sällskap?
Jag ska till Revelstoke och ska troligen jobba (Blir nog lite långtråkigt utan, eftersom det är så lång tid) och jag hittar gärna någon att bo med, eftersom jag är själv just nu. Skicka ett PM om du vill snacka mer om det!

Revelstoke 11/12
Har kommit till insikt med att jag får alldeles för få skiddagar med ett sånt här heltidsjobb, så Kanada får det bli till vintern, närmare bestämt Revelstoke då.

Har försökt grotta ner mig så gott det går i det mesta senaste veckorna, men lite feedback från folk som varit där tidigare vore ändå bra. Tänkte försöka kladda ner någon form av budget så man har lite mer att ge åt folk som ska med, har ännu inte spikat några reskamrater men jag har ett gäng på g :-)

Planen är väl att stanna hela vintern utan att behöva jobba alls, man åker ändå dit för skidor så jobba kan man göra innan man åker över sjön. Spontant sådär så verkar December-April som något, om nu inte någon annan har något att komma med vad gäller deras säsong osv.

Boendebiten är väl det som känns som det knepigaste, allt annat är relativt enkelt att lösa. Har spanat in diverse Hostels (Samesun, Alpine Inn m.m.) som har helt ok priser men de flesta verkar ändå hyra lägenhet/hus(?), så jag har försökt kika på http://list.thestoke.ca/ och andra liknande sidor, men det känns som att man kanske är lite tidigt ute än så länge. Den här säsongen har inte ens slutat än riktigt liksom. Andra tips på hur man får tag på boende uppskattas även om de flesta säkert vill hålla sina bra ställen för sig själva ;-)

Hur väl fungerar transfern till och från backen? Har läst att en del verkar köpa en bil att ha där borta så det känns ändå kanske aktuellt bara man är ett gäng. Grymt skönt att ha en bil om man skulle vilja göra någon avstickare till Roger\'s, Kicking Horse eller liknande. Men det är förmodligen sådant som är svårt att lösa i förväg och löses bäst på plats, antar jag. Har det varit några problem att kränga åket i slutet på säsongen, eller brukar folk bara skrota den? :-)

Hur ser mat- och ölpriser ut i Kanada? Har inga planer på att åka dit och supa ihjäl oss, men någon kall lär det ändå slinka ner under vistelsen. Hur mycket kan det tänkas att man spenderar på en månad i mat där borta utan att behöva äta burkmat egentligen?

I övrigt vet jag inte om jag har några fler direkta funderingar. Är det något annat man bör tänka på?

Revelstoke 11/12
Hej alla småungar ;)

Jag är en gubbe på 26 bast som också planerar att spendera vintern i Kanada, har precis meddelat jobbet. Satsar på att spara ihop runt 60 000+ nok innan jag åker men har inte gjort nån budget.

Är öppen för stort sett alla orter, sällskapet är nästan viktigare. Kommer att plugga en del på distans och ev ta nåt extrajobb för att lära känna locals men annars chilla i backen.

Bor i Oslo men kan ta en sväng ner till götet för ev planering om man blir ett gäng här :)

Revelstoke 11/12
Hei:). vi er to jenter fra Norge som skal reise til Canada neste sesong. begge 20 år fra Stavanger og Trondheim. mye sannsynlig at det blir Revelstoke. og er gira på å finne skikompiser vi kan reise sammen med og også bo sammen med sånn det ikke blir så sjukt dyrt.
hør fra dere viss noen av dere i tråden er intrs. i å dra med dere non norske også:) hadde vært rektig så hyggelig.

ellers, viss noen er intrs. i informasjon om revelstoke, kjenner ei som har vært der sesong 10/11 og hun kan helt sikker svare på mye om man lurer på no spesielt.

Revelstoke 11/12
Okaj! Vart lite borta från freeride ett tag nu, men det är så att Martin och jag (som startade tråden) har bokat flygbiljetter till Calgary den 3 oktober. För detta pröjsar vi 3500kr/pers med travelstart.se.

Vi är nu inne på boendet, vi undrar vilka som är "klara" för Revy i vinter. Eller som säkert som kan säga att dom ska dit, för som sagt vi åker i oktober och kan tänka oss att fixa boende när vi är där (eller tidigare) så länge vi vet hur många det blir.

Så hör av er om ni ska med över, vilka ni än är!

Här är vi iaf:
Martin:
http://www.facebook.com/CarlMartinAhlen

Gustav:
http://www.facebook.com/gustav.askengren

Fridens!

Revelstoke 11/12
gabba91 sa:
Hei:). vi er to jenter fra Norge som skal reise til Canada neste sesong. begge 20 år fra Stavanger og Trondheim. mye sannsynlig at det blir Revelstoke. og er gira på å finne skikompiser vi kan reise sammen med og også bo sammen med sånn det ikke blir så sjukt dyrt.
hør fra dere viss noen av dere i tråden er intrs. i å dra med dere non norske også:) hadde vært rektig så hyggelig.

ellers, viss noen er intrs. i informasjon om revelstoke, kjenner ei som har vært der sesong 10/11 og hun kan helt sikker svare på mye om man lurer på no spesielt.
Kul med lite norskor/norskar! :)

Senast ändrad:
Revelstoke 11/12
Revelstoke ligger långt upp på min önskelista för nästa säsong! Har inte kommit så långt i sökandet av boende, vill ju självklart inte bo ensam så att hitta en eller flera att bo med vore ju guld! Ska ta ta i boendesökningen snarast!
Är 21 år, från en liten håla norr om stockholm, har åkt skidor nästan så länge jag kan minnas, är förhållandevis renlig och ordningssam och brukar inte pekas ut som någon som är svår att umgås med! Om det finns plats över någonstans så vore det ju allt utom smart att inte ta reda på vad det är för typ av plats, jag är inte så kräsen, (en ståplats brevid handfatet) om inte annat vore det ju trevligt att ha lite kontakt med andra säsongare innan man kommer ner! Hoppas vi hörs snart!:D

Revelstoke 11/12
Tjena!
To gutter på 25 fra Oslo området som tenker oss til revelstoke til vinteren, helst uten å jobbe, men vi får se hvor mye penger man får spart :) Det hadde vært digg å delt ett hus med noen, er det noen her som har noe på gang/ vet hvor man burdew begynne å lete?

Mvh
Martin (og Espen)

Revelstoke 11/12
Loevstrand sa:
Revelstoke ligger långt upp på min önskelista för nästa säsong! Har inte kommit så långt i sökandet av boende, vill ju självklart inte bo ensam så att hitta en eller flera att bo med vore ju guld! Ska ta ta i boendesökningen snarast!
Är 21 år, från en liten håla norr om stockholm, har åkt skidor nästan så länge jag kan minnas, är förhållandevis renlig och ordningssam och brukar inte pekas ut som någon som är svår att umgås med! Om det finns plats över någonstans så vore det ju allt utom smart att inte ta reda på vad det är för typ av plats, jag är inte så kräsen, (en ståplats brevid handfatet) om inte annat vore det ju trevligt att ha lite kontakt med andra säsongare innan man kommer ner! Hoppas vi hörs snart!:D
Word up på denna! :D

Står lite i valet och kvalet mellan säsongsorter, och Revelstoke är en god kandidat. Blir min första säsong. Som alla andra är jag på jakt efter sköna människor att dela boende med. Har lätt för att umgås med alla typer av människor och har lätt att anpassa mig. Är ordningssam när det behövs, och har en väldigt avslappnad inställning till festande = älskar att festa men kan ha kul både med och utan alkohol! Skidåkningen kommer dock att prioriteras i de flesta fall. ;)

Planen är att jobba ihop en schysst budget över sommaren/hösten så man kan känna sig relativt safe inför resan. Tänkte försöka ta ett sunkigt part time job däruppe bara för att dryga ut kassan, så man slipper hålla sig på existensminimum liksom. Målet är ju hela säsongen!

Frågan är när man ska ta sig dit? 3 oktober nämnde askengren här ovan, är det inte lite tidigt? Eller när börjar säsongen?

Revelstoke 11/12
Clockwork sa:
Loevstrand sa:
Word up på denna! :D

Står lite i valet och kvalet mellan säsongsorter, och Revelstoke är en god kandidat. Blir min första säsong. Som alla andra är jag på jakt efter sköna människor att dela boende med. Har lätt för att umgås med alla typer av människor och har lätt att anpassa mig. Är ordningssam när det behövs, och har en väldigt avslappnad inställning till festande = älskar att festa men kan ha kul både med och utan alkohol! Skidåkningen kommer dock att prioriteras i de flesta fall. ;)

Planen är att jobba ihop en schysst budget över sommaren/hösten så man kan känna sig relativt safe inför resan. Tänkte försöka ta ett sunkigt part time job däruppe bara för att dryga ut kassan, så man slipper hålla sig på existensminimum liksom. Målet är ju hela säsongen!

Frågan är när man ska ta sig dit? 3 oktober nämnde askengren här ovan, är det inte lite tidigt? Eller när börjar säsongen?
Håller med om word up:en! ;)

Tänkte också jobba ihop pengarna här hemma för att INTE behöva jobba, men man vet aldrig vart livet bär av så jag utesluter ingenting! Ja 3 oktober låter rätt tidigt men kanske är bra om man vill ha jobb:) Om inte annat tänkte jag sticka ner i slutet på november/början på december:)

Revelstoke 11/12
Jag gjorde sasong utan att jobba en dag forra vinter, och visst ar det skont att glida, aldrig bry sig om jobbtider osv. Men nar regnet faller utanfor fonstret ar tanken pa jobb ganska nice.

Sa jag kommer jobba nasta vinter!

Revelstoke 11/12
Roligt att så många har blivit intresserade av att dra till Revelstoke!

Jag har varit ganska inaktiv på Freeride den senaste månaden, så har missat att det hänt en del på tråden. Vi är som sagt också två personer som intresserade av en pudersäsong i Revelstoke. Har försökt leta boende men det känns som man är lite tidigt ute för vintersäsongen, vill ändå ha fixat boende innan man kommer dit. Angående vilken månad man ska förflytta sig över Atlanten så känns det som att i slutet av november eller i början på december skulle vara en bra tid och att man sedan drar hem i slutet av april.

Jag har som sagt redan gjort en säsong i Frankrike där jag jobbade en stor del av tiden. Känner som många andra att man vill ha pengarna innan man drar iväg så när man väl är där behöver man bara fokusera på skidåkning.

Om någon hittar ett bra boende så hör gärna av er, skulle vara nice om man kunde börja boka resan!

//Niklas

Senast ändrad:
Revelstoke 11/12
Imorgon ska jag göra en översikt över boende, budget osv. Som sagt så har jag inte bestämt mig för Revelstoke helt och hållet, det står lite mellan det och Whistler. Mina funderingar lyder såhär:

"Om jag åker till Whistler kommer jag få tillgång till ett väldigt stort skidområde. Det finns garanterat bra åk och det är bra standard på skidåkningen i allmänhet, samt det finns mycket att välja på. Men å andra sidan känns Whistler lite kommersialiserat... har hört att det är mycket folk och att man får trängas en del i liftköer och pister. Man är nog nästan aldrig ensam i offpisten heller... och det känns ju lite synd, man vill ju ändå ha ett och annat åk 'för sig själv'. I Revelstoke känns det mer så, inte lika packat, man får intrycket av att det är naturen, jag och mina polare liksom. Mer offside, mindre hysteri, mindre stress. Härliga åk och mysig by. Dock verkar det inte vara lika stort som Whistler, och att hitta jobb känns också lite svårare. Revelstoke är kanske inte lika party heller, det är ju alltid kul om man känner att byn 'lever'. Att festa är ju kul! Men skidåkningen är prio 1. Hmmm svårt detta..."

Någon insatt som kan bekräfta/dementera mina tankar? Observera att det är spekuleringar det rör sig om, har ingen personlig erfarenhet av ställena utan baserar det på det jag hört från vänner och läst. :)

Tillbaka
Topp