Reverse camber?

bjornsone

Medlem
Reverse camber?

Tja, undrar vad som tycks om reverse camber/full rocker, låter fett kul och tänkte ifall någon hade erfarenhet och ifall det är värt ett köp :)

Skidprofil typ som på bilden (han åker hardpack innan ett drop)

carl_couloir

Aktiv medlem
Reverse camber?
Har kört med full rocker på såväl Völkl Gotama samt Völkl W-Verks Katana.

Att åka pist osv kräver att man så att säga alltid måste åka på skär / med kantad skida för annars är man lite som en smörklick i en het stekpanna..... men med det sagt så funkar det kanon när man väl har kantat skidan och driver sväng, då är det lite mer som en "vanlig" skida. Jag som på senare år har skolat om mig till skidlärare gillar camber och att bygga upp tryck i skidan framifrån, att få till en bra svänginitiering.

Att gå på tur med hudar på hårdpackade traverser är heller ingen vidare hit då man har väldigt lite stighud i kontakt med snön, dvs man glider bakåt...... men väl när man åker neråt i pudret efteråt så har man minst lika kul som på en skida med camber.

Bon ski!
/C

bjornsone

Medlem
Reverse camber?
Jag tänker att det kanske är opraktiskt med reverse camber om man vill ladda hårt och åka fort, om man ska åka mer jib med snurrar och butters typ både i pist och offpisten, är det mycket skönare i skogsåkning och liknande iom att man borde kunna dra runt skidan lättare?

herrgard

Medlem
Reverse camber?
Jag tycker reverse är skönt när det är mjukt men jobbigt när det är hårt. I pist är det kul när man köttar men lite krävande när benen är trötta :) Har turat på is med 4frnt raven och tyckte inte det var något problem att få fäste med hudarna.

bjornsone

Medlem
Reverse camber?
herrgard sa:
Jag tycker reverse är skönt när det är mjukt men jobbigt när det är hårt. I pist är det kul när man köttar men lite krävande när benen är trötta :) Har turat på is med 4frnt raven och tyckte inte det var något problem att få fäste med hudarna.
Raven är ju mer flat rocker än reverse camber så man borde ju få bra grepp med hudar osv... Kort sagt, reverse camber/full rocker är bäst i puder (överraskande) men funkar även i pisten till viss del beroende på skida mm?

herrgard

Medlem
Reverse camber?
bjornsone sa:
herrgard sa:
Raven är ju mer flat rocker än reverse camber så man borde ju få bra grepp med hudar osv... Kort sagt, reverse camber/full rocker är bäst i puder (överraskande) men funkar även i pisten till viss del beroende på skida mm?
Japp det funkar bra. Bara lägga upp skidan på kant så carvar de fint. Dock tycker jag inte de fjädrar mot ojämnheter när det är hårt lika skönt som en skida med camber. Blir lite mer krävande att åka med.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp